VRT krijgt nog maar eens boete
De Vlaamse Regulator van de Media (VRM) smijt nog maar eens kwistig rond met boetes. Deze keer is de VRT betrapt. Tijdens een live-interventie na het Belgisch Kampioenschap wielrennen werd iets te lang de naam 'Discovery' in beeld gebracht. Discovery Channel was de sponsor van winnaar Stijn Devolder.
Z
ondag 1 juli, een memorabele dag in het leven van wielrenner Stijn Devolder. Hij werd Belgisch Kampioen. Maar de VRT zit nu met een kater. Het overwinningsinterview met Devolder werd namelijk gedaan voor een bus van zijn team Discovery Channel. De naam 'Discovery' stond duidelijk in grote letters op de zijkant van de bus. Op de rechterkant kwam een auto met het logo van Discovery Channel in beeld.
Kan niet, vindt de VRM. Het decreet legt uitdrukkelijk op dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen reclame en programma's. Die laatste mag geen enkele vorm van reclame bevatten, tenzij het onvermijdbaar is.
Het belang van een live-interview ziet de regulator wel in en ze is het ook eens dat na een afloop van een belangrijke wielerwedstrijd heel veel gebeurtenissen na elkaar gebeuren. Hierdoor is er weinig speelruimte om leuke lokaties uit te kiezen voor een interview.
Toch vindt de VRM dat bovenstaande uitzonderingen niet gelden in dit geval. De naam Discovery werd te lang en te groot in beeld gebracht, aldus de regulator. De VRT kan wel degelijk een invloed uitoefenen om deze reclame te vermijden, door een ander camerastandpunt in te nemen, zegt de VRM.
De Vlaamse Regulator van de Media controleerde de nieuwsprogramma's van de grootste tv-omroepen. Enkel de VRT liep tegen de lamp.
Bron: De Standaard