Kijkcijfers: VMMa kende sterkste oktober-maand sinds lang
Met een marktaandeel van 27,2% in z'n doelgroep (VVA 18-54) haalt vtm de beste oktober-score van de voorbije 10 jaar. Daarmee is vtm ook marktleider, net als in de maand september. 2BE blijft stabiel op 8,8% (VVA 18- 44). De complementariteit tussen de beide zenders van de Vlaamse Media Maatschappij blijft dus een sterke troefkaart. Nieuwkomer vtmKzoom gooit na amper één maand al meteen hoge ogen.
>In de maandelijkse kijkcijfertop 20 (VVA 18-54) bezet vtm de plaatsen 3 tot en met 8, met in deze volgorde ‘Boer zkt Vrouw’, ‘Aanrijding in Moscou’, ‘Code 37’, ‘De Beste Hobbykok van Vlaanderen’, ‘K2 zoekt K3’ en ‘De Rodenburgs’. Ook ‘Familie’, ‘Het Zesde Zintuig’, ‘Het Nieuws’ en ‘De Schuld van vtm’ staan in deze top 20.
‘Boer zkt Vrouw’ blijft ook in z’n vijfde seizoen veruit de meest populaire realityreeks met gemiddeld 1.130.000 kijkers. Meer dan 45% van de Vlaamse televisiekijkers kiest op maandagavond steevast voor het programma van Dina Tersago. Nieuwkomer ‘De Beste Hobbykok van Vlaanderen’ heeft een zeer goede start genomen. Met zes sterren in hun zak, duwen Sergio Herman en Peter Goossens het programma stilaan naar het miljoen kijkers.
Eén van de meest spraakmakende en geprezen series van het jaar is ongetwijfeld ‘Code 37’, dat week na week op de late maandagavond bijna de helft van de televisiekijkers weet te boeien (marktaandeel VVA 18-54 is 47,1%). Dat vtm blijft scoren met fictie van bij ons wordt ook bewezen door de succesrijke televisiepremère van de veel gelauwerde film ‘Aanrijding in Moscou’. Met 1.052.000 kijkers en een marktaandeel van 50,8% (VVA 18-54) was het de best bekeken prent sinds de blockbuster ‘Titanic’ in 2001. Ook de familiesaga ‘De Rodenburgs’ doet het prima met gemiddeld meer dan 700.000 kijkers en een marktaandeel van nagenoeg 30% (op VVA 18-54). Opvallend hoge scores ook voor ‘S.O.S. Piet’ in de zondagse vooravond met gemiddeld 601.000 kijkers en een marktaandeel van 30,9% (VVA 18-54).
Bij 2BE blijven de series en de films goed scoren en zorgen de topwedstrijden uit de 'Champions League' voor veel kijkers. Bij de reeksen spannen ‘Bones’ (277.000 – 17,2% op VVA 18-44) en ‘House, MD’ (227.000 – 19,7%) de kroon. In de filmsector waren de toppers van de maand ‘Die Hard IV’ (286.000 – 22,4%) en ‘Mission Impossible III’ (218.000-21,4%). Het waren ook de meest bekeken prenten op de kleine zenders (VVA 18-44). In de Champions League trokken ‘Olympiacos-Standard’ (617.000 – 15,8%) en ‘Real Madrid-AC Milaan’ (452.000 – 11,3%) heel wat kijkers.
Tot slot: de nieuwste telg van de VMMa-groep – de kinderzender vtmKzoom – heeft na één maand al een marktaandeel van 11,4% (4-14 jaar). Bijna de helft van de kinderen in de groep van 4 tot 14 jaar heeft al kennisgemaakt met onze nieuwkomer. In totaal hebben ruim 1,3 miljoen Vlamingen – jong en oud – al naar de zender gekeken. De populairste programma’s bij de kinderen zijn ‘Pippi Langkous’, ‘De Big & Betsy Show’, ‘De Wereld van K3’ en ‘Sta op met Plop’. Een prima start en de perfecte uitvalsbasis voor de verdere uitbouw van de zender.