Kijkcijfers: 2 miljoen voor 'De Slimste Mens Ter Wereld'
Ruim twee miljoen kijkers zagen gisteren hoe nieuwsanker Freek Braeckman zich totDe Slimste Mens Ter Wereld kroonde in de finale van het gelijknamige programma op Eén. Daarmee is 'De Slimste Mens Ter Wereld' het hoogst scorende programma sinds maart 1997. Ook 'Van Vlees en Bloed' flirtte gisteren met de magische twee miljoen.
D
e spannende finale van 'De Slimste Mens Ter Wereld' hield gisteren 2.126.461 televisiekijkers aan het scherm gekluisterd, een absoluut record voor een weekdag. Wanneer ook de weekendprogramma's meegerekend worden, belandt 'De Slimste Mens Ter Wereld' op de tweede plaats van de hoogst scorende programma's sinds 1997, het jaar waarin de huidige meetmethode werd ingevoerd. Het programma had bovendien een marktaandeel van 79,6% en een waardering van 8,34, beide uitzonderlijke scores.
Ook 'Van Vlees en Bloed', dat net voor 'De Slimste Mens Ter Wereld' werd uitgezonden, flirtte gisteren met de twee miljoen kijkers. Het programma werd bekeken door een duizelingwekkende 1.994.264 kijkers en was goed voor een marktaandeel van 69,8% en een waardering van 8,30. Daarmee is 'Van Vlees en Bloed' het op twee na best bekeken programma sinds 1997.
Eén scoorde gisteren heel de avond goed, want vóór 'De Slimste Mens Ter Wereld' en 'Van Vlees en Bloed' records braken, scheerden ook 'Blokken' (843.467 kijkers), 'Het Journaal' (1.060.419 kijkers), 'Man Bijt Hond' (998.776 kijkers), 'Thuis' (1.104.310 kijkers) en 'Koppen' (1.125.117 kijkers) hoge toppen. Achteraf haalde het late journaal maar liefst 858.711 kijkers.
Jean Philip De Tender, netmanager van Eén, is verheugd over de recordcijfers: 'Dit is een belangrijke dag voor Eén. Ik denk dat weinig televisiemakers anno 2009 geloofden dat het nog mogelijk is om twee miljoen kijkers te halen, maar het blijkt dus te kunnen. Ik ben heel trots op de makers van 'De Slimste Mens','Van Vlees en Bloed' en alle andere programma's die Eén een fantastisch winterseizoen bezorgen. En ik bedank natuurlijk al onze kijkers. Eén wil er elke dag van het jaar staan met een gevarieerd, kwalitatief hoogstaand tv-aanbod en ik ben blij dat de kijkers, afgaande op de kijk- en waarderingscijfers, vinden dat we daar met glans in slagen.'
Word 'fan' van TV-Visie op Facebook