Reclame op kraag Jean-Marie Pfaff: 5000 euro boete voor VRT
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt de openbare omroep een boete op van 5.000 euro.
De sanctie is het gevolg van het niet naleven van de regelgeving met betrekking tot productplaatsing in het programma 'Hotel M' (Eén – donderdag 12 juni 2014).
De VRM controleerde de uitzending van 'Hotel M' (Eén – donderdag 12 juni 2014). In het
programma komt Jean-Marie Pfaff als één van de hoofdgasten aan bod. Op de beide kragen
van zijn hemd staat zijn sponsor ('De Coninck Kasseien') duidelijk leesbaar vermeld. Deze
merkbenaming komt in totaal voor meer dan 8 minuten in beeld. Ook andere merken worden
tijdens de uitzending in beeld gebracht (meer bepaald 'Sapph', 'Riddell' en 'Adidas'). Ook de cd
van de groep 'The Common Linnets' wordt audiovisueel vermeld.
Het Mediadecreet laat productplaatsing toe, dit mits naleving van verschillende voorwaarden. Zo moet de kijker aan het begin, einde en na eventuele reclameonderbrekingen gewezen
worden op de aanwezigheid van productplaatsing in het programma. Met het besluit van 10 september 2010 werd door de Vlaamse regering opgelegd dat in dergelijke gevallen het PP-logo moet getoond worden.
De VRM stelt vast dat de kijker niet op passende wijze werd gewezen op de aanwezige
productplaatsing, door middel van het voorgeschreven PP-logo. Voor zover er op het einde van het programma al een PP-logo in overeenstemming met de regelgeving zou zijn uitgezonden, dan nog ontbrak het PP-logo aan het begin van het programma.
De VRM besluit VRT een geldboete van 5.000 euro op te leggen. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM enerzijds rekening met de ernst van de inbreuk en de reikwijdte van de omroeporganisatie. Anderzijds wordt ook rekening gehouden met het feit dat het een live-programma betreft.