Catwalk en groot scherm centraal in 'Eurosong'-decor
Zoals het de grootste muziekwedstrijd van het land betaamt, is Eurosong ook op visueel gebied telkens weer een heel spektakel. Dat zal voor de editie van 2008 niet anders zijn. Met zijn grote podium, de indrukwekkende scène, de blitze catwalk, de spectaculaire belichting en de hoogst originele grafiek krijgt Eurosong 2008 een visualisering die past bij de grootschalige show die het programma daadwerkelijk is.
E
urosong staat elke editie weer synoniem voor sterke visuele blikvangers. Terwijl in 2004 de lift en in 2006 het water in het oog sprongen, trekt het productieteam deze keer volop de kaart van het grootschalige evenement dat Eurosong effectief is. Uitgangspunt is een concertopstelling met een groot podium dat alle aandacht opeist. De scène wordt omkaderd door een gigantisch aluminium fronton, waarin sierlijke grafische patronen uitgefreesd zijn. De kandidaten pendelen tussen het showpodium en de strenge vakjury via een roodglanzende catwalk die in een halve cirkel door de zaal loopt.
Naast een indrukwekkend decor, spectaculaire showbelichting en dynamisch camerawerk biedt Eurosong 2008 nog een extra visuele dimensie. Op een reusachtig projectiescherm van 14 op 7 meter krijgt elk liedje zijn eigen visuals.
Die achtergrondbeelden bestaan uit graphics en gefilmd beeldmateriaal, die specifiek op het ritme en in de sfeer van ieder nummer worden gemaakt. Geen voorgekauwde effecten dus, maar speciaal voor Eurosong 2008 ontworpen clips.
Die visuals worden hoofdzakelijk gerealiseerd door 'De Indianen', een ontwerpbureau van vier veelbelovende jonge grafici. Vorig jaar studeerden ze af aan Sint-Lucas Antwerpen, en sindsdien werken ze samen aan de meest uiteenlopende grafische projecten. Daarnaast doet het productieteam ook een beroep op 'Visual Kitchen', een Brussels duo dat zich specialiseert in het aanmaken van visuals voor diverse evenementen. Ook enkele grafici van VRT werken aan dit project mee.
Met deze projecties als grote visuele eyecatchers zet Eurosong 2008 een hele stap in de richting van het eigenlijke Eurovisiesongfestival, waar deze trend van 'customized graphics' vooral zichtbaar werd tijdens de vorige editie in Helsinki. Ook daar ontwierpen jonge grafici de visuals voor de deelnemende liedjes.