Aljosja schrijft open brief naar aanleiding van 'Blind Getrouwd'

dinsdag 20 maart 2018
Foto: VTM - © MEDIALAAN 2018

Het is maandag een heftige aflevering geweest van 'Blind Getrouwd'. Het sprookje tussen Mike en Marjolein is ten einde. Voor het eerst in de geschiedenis van het programma kapt een koppel met 'het experiment'.

En vooral Marjolein moest het ontgelden op sociale media. Kijkers reageerden op de koele manier waarmee ze op Mike reageerde. Twitterend Vlaanderen nam het vooral op voor Mike, die als een triestig vogeltje afdroop uit het appartement. Marjolein kreeg heel wat commentaar én verwijten naar het hoofd geslingerd. Veel van die opmerkingen waren ronduit kwetsend. En daar kan die andere deelnemer, Aljosja, maar moeilijk mee om. Hij schreef een opmerkelijke open brief.

'Wie aan een tv-programma deelneemt, weet dat hij of zij zich blootstelt aan de mening van de tv-kijker. Wie aan het zowat meest populaire realityprogramma op de Vlaamse zenders deelneemt, beseft op voorhand dat deze publieke mening niet steeds positief, aangenaam om te horen of goed onderbouwd zal zijn. Je wapent je daartegen, en in het beste geval helpen de programmamakers je hieroop voor te bereiden (wat voor ons zeker het geval is).

Toch las ik met verbazing afgelopen maandagavond de vele reacties op sociale media over mijn mede-deelneemster aan 'Blind Getrouwd', Marjolein. Zeker op Twitter waren deze meningen ongemeen hard. Hoewel ik niet verbaasd was over het feit dat er negatief getweet werd, was ik gechoqueerd door de hoeveelheid en de venijnigheid van de boodschappen die de (virtuele) wereld werden ingestuurd.

Wat 'reaguurders' soms lijken te vergeten, is dat achter elke figuur op tv een echte mens schuilgaat. Een mens die de dag na de uitzending de moed verzamelt om de deur uit te gaan, op de trein naar het werk te stappen en 's avonds misschien nog boodschappen te doen. Dat is, met een publiek van meer dan 1.3 miljoen kijkers, in de beste der omstandigheden al niet evident. Wat dit vanmorgen voor Marjolein moet zijn geweest, kan ik mij (gelukkig) niet inbeelden.

Het is nog niet zo lang geleden dat de Stip-It actie tegen pesten werd gelanceerd in Vlaanderen. Stilaan worden mensen zich bewust van de impact die pesten kan hebben op de emotionele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Dit geldt echter ook voor volwassenen, meer dan we soms beseffen. En of je nu op tv komt of niet, dat maakt hierin geen verschil.

Marjolein is gelukkig een sterke vrouw, zij kan deze reacties relativeren voor wat ze zijn - de oprispingen van enkelen - en zij zal hier sterker uitkomen. Maar laat ons dit moment aanwenden om even te reflecteren over onze woorden en hun impact. Want hoe kunnen we pesten bij kinderen stoppen als we als volwassenen zelf geen haar beter zijn?

Daarom zou ik met aandrang aan iedereen willen vragen: kijk gerust, lach, deel met vrienden, becommentarieer, zeg zelfs gemene dingen over mensen die je op tv ziet - maar spring voorzichtig om met de woorden die je de wijde wereld in gooit. Want deze woorden bereiken onvermijdelijk de mensen over wie ze gaan, en hun familie, en hun vrienden. En ze kunnen verdomd veel pijn doen.'

Bron: vtmnieuws.be



TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo één logo V3 één V3

Voor het eerst kunnen we binnenkijken bij het typisch Britse instituut Bentley. We zijn getuige van het productieproces van hun nieuwe superwagen, de Bentayga. Deze nieuwe 4x4 is de eerste dieselwagen van Bentley. We krijgen toegang tot een fabriek waar alleen plaats is voor uitmuntendheid in deze steeds veranderende moderne wereld. Kunnen de vakmannen van Bentley hun ervaring doorgeven aan de nieuwe generatie in een industrie waar steeds meer robots aan te pas komen?

'Inside Bentley', om 22.25 uur op Eén.

Dossiers