Qmusic start als eerste Nederlandse radiozender met onderzoek naar audio branding

vrijdag 20 december 2019

Qmusic start als eerste media-exploitant van Nederland met het testen van audio branding in radiocommercials. Onder de naam 'SoundQ' gaat de radiozender onderzoeken hoe herkenbaar en uniek bepaalde 'audiokenmerken' van een merk zijn, zoals jingles, sound logo's of een specifieke stem. Dit doet de zender in samenwerking met InSites Consulting.

Als het op marketing aankomt zijn er veel verschillende theorieën over hoe je aan een sterk kunt bouwen. Een hiervan is de theorie van Byron Sharp (How Brands Grow), die zegt dat je om als merk succesvol te kunnen zijn moet bouwen aan 'mental & physical availability'. Mental availability houdt in dat consumenten aan een bepaald merk denken bij een volgend aankoop- of gebruiksmoment. Een manier om mental availability te vergroten is het inzetten van onderscheidende brand assets; elementen in de communicatie die herkenbaar zijn en uniek aan een merk worden gelinkt. Deze elementen moeten in alle communicatie consistent worden ingezet om zo de bewuste- en onderbewuste merkherkenning te vergroten.


Binnen audio gaat het dan om 'sonische distinctive assets', vrij vertaald als audiokenmerken. En juist deze audiokenmerken spelen een grotere rol in marketing en communicatie dan ooit tevoren. De razendsnelle ontwikkelingen op gebied van voice en voice-gestuurde interactie zorgen ervoor dat de visuele component van je merkidentiteit niet altijd zichtbaar zal zijn. Hoe blijf je als merk overeind in een schermloze wereld? Met behulp van audio branding!

Om merken en adverteerders meer inzicht te geven in de herkenbaarheid en uniekheid van hun audio branding, breidt Qmusic het On AIR onderzoek uit, met een ‘sonische distinctive asset’-meting onder de naam ‘SoundQ’. Met deze inzichten kunnen de adverteerders gerichter werken aan het bouwen aan hun merk door middel van met name sterke radioreclame.

Rob Beijersbergen, Verkoopdirecteur van Qmusic laat weten: 'Ik ben trots dat we deze mogelijkheid nu kunnen aanbieden aan onze relaties en daarmee bij te dragen aan het succes van hun merken. Uniek bij SoundQ is dat de audio branding in commercials getest wordt op onderbewuste herkenning, maar ook op de emotie die het oproept bij de consument. Want 95% van de beslissingen die we maken zijn onbewust en worden gedreven door emoties.'

Qmusic is in 2010 gestart met On AIR-onderzoek, in samenwerking met InSites Consulting. Inmiddels zijn meer dan duizend commercials onder andere getest op likeability en impact op kennis, houding en gedrag. Eerder dit jaar lanceerde het radiostation de Spot On Radio-tool, waarin de bevindingen rondom die duizend commercials gedeeld worden.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 19:00
    VRT NWS journaal 19u
    07:50
    Journaallus
  • 18:00
    Sporza: EK Gymnastiek
    07:30
    Ketnet Junior
  • 19:10
    Wannabe's
  • 19:00
    VTM Nieuws
    05:25
    Geen uitzending
  • 18:55
    Home and Away
    02:30
    Geen uitzending
  • 19:15
    The Simpsons
    09:00
    Geen uitzending
  • 18:50
    All New Traffic Cops
    09:05
    Geen uitzending
  • 18:35
    JAG
    07:45
    Beverly Hills, 90210
  • 19:00
    SOS Piet
    06:00
    Joe
  • 19:05
    Geubels en de Belgen
    04:50
    Geen uitzending
  • 18:45
    NCIS: Los Angeles
    05:00
    Geen uitzending
  • 18:35
    Backroad Truckers
    02:45
    Sydney Harbour Force
  • 18:50
    Love It or List It
    02:10
    Geen uitzending
  • 19:00
    Forensic Files II
    05:00
    Geen uitzending
  • 15:00
    Herhalingslus
    11:00
    Trends Talk
  • 19:11
    Mijn tuin
    06:00
    Nog Even Soezen
  • 18:55
    Sarah's Sweet Table
  • 18:30
    MIDMID
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 19:00
    London Kills
    02:05
    Dickensian
  • 19:03
    Sophie & Jeroen
    02:00
    EenVandaag
  • 19:09
    BinnensteBuiten
    02:36
    Nieuwsuur
  • 19:00
    NOS Jeugdjournaal
    02:31
    Sophie & Jeroen