Tony Mary: 'VRT heeft 180 miljoen euro nodig'
donderdag 27 april 2006
VRT-topman Tony Mary en televisiebaas Aimé Van Hecke willen met de VRT de absolute trendsetter in het Vlaamse medialandschap blijven. Om dat te bereiken hebben de heren 180 miljoen euro nodig. De Vlaamse regering krijgt in ruil een hele hoop mooie plannen voor de toekomst van de VRT.
D
e krachtlijnen van de visienota waren al eerder bekend, maar nu wordt alles veel concreter voorgesteld. De hamvraag in het hele verhaal blijft hoe de plannen van Mary gefinancierd moeten worden. Van de gedroomde 180 miljoen euro moet de Vlaamse overheid 120 miljoen euro ter beschikking stellen en 60 miljoen euro hoopt de VRT zelf te financieren.
Minister Bourgeois wordt meteen gerustgesteld. Het geld hoeft ook niet allemaal van zijn begroting te komen. Door samenwerking met andere kabinetten zoals sport, wetenschap, cultuur en onderwijs zullen ook andere ministers met extra geld voor de VRT over de brug kunnen komen.
In ruil voor al dat geld belooft de VRT onderstaande plannen te realiseren:
- Groter nieuwsaanbod met uitbreiding van het aantal journaals op Eén (ochtend en middag) maar ook met extra ruimte voor onderzoeksjournalistiek voor bijvoorbeeld 'Panorama'. De nieuwsuitzending op Canvas krijgt een duidelijker profiel om zich te onderscheiden van Eén.
- Meer fictie en documentaires. Het bestaande aanbod van Eén moet nog uitgebreid worden met meer prestigeprojecten. Het moet wel altijd gaan om drama met een maatschappelijk of culturele meerwaarde. Canvas belooft extra kansen voor jong talent en wil meer Vlaamse documentaires met internationale uitstraling produceren.
- Meer Ketnet. De wegen van Ketnet en Canvas scheiden digitaal. Zo kunnen de Vlaamse kinderen altijd rekenen op hun Ketnet. Studio Brussel moet het jongerenmerk worden van de VRT met een mix van nieuws, muziek en cultuur.
- Aandacht voor senioren met een specifiek aanbod voor de groep gespreid over de namiddag van Eén en de vooravond van het digitale Canvas.
- Donna nog actueler. Met een bereik van 1 miljoen luisteraars is Donna voor velen de enige informatiebron. Met de hete adem van bijvoorbeeld SBS Belgium in de nek zal de VRT zijn informatieopdracht via Donna nog versterken.
- Kanalen voor specialisten. De VRT wil ook aandacht hebben voor zeer specifieke doelgroepen. Het digitaal cultuurkanaal (Klara) staat klaar om te starten, maar de VRT wil ook een digitaal kanaal voor nieuws & sport en kunst & wetenschappen. Verder moet er ook plaats zijn voor een digitaal Vlaams muziekkanaal (radio) en voor een kanaal rond het VRT-archief.
Bron: Het Nieuwsblad