VRT-radioman bezorgd over evolutie tv-nieuws
VRT-radiojournalist Jan Huys haalt in De Standaard uit naar wat hij 'reclame in 'Het Journaal'' noemt. 'Als tijdens 'Het Journaal' op de VRT-televisie rechtstreeks wordt overgeschakeld naar de finale van Eurosong dan bloedt mijn journalistieke hart.' Bij de VRT wordt voorlopig niet gereageerd.
P
rofessor in de communicatie aan de Universiteit Antwerpen, Hilde Van den Bulcke, begrijpt Huys' bezorgdheid. 'Hij komt van de radioredactie, waar het nieuws nog ernstiger en klassieker wordt gebracht dan het tv-nieuws. Maar zonder de kar van de openbare omroep te trekken: dit is al lang bezig. Al jaren hoor ik op zondag tijdens het VTM-nieuws wat er 's avonds in 'Royalty' te zien zal zijn.'
Van een commerciële zender verwacht men dat, van een openbare omroep minder snel. Maar Van den Bulcke volgt die piste niet. 'Waarom zou de commerciële omroep dat mogen doen en de openbare niet? In de beheersovereenkomst worden kijkcijfers opgelegd voor de programma's, ook voor 'Het Journaal'. Ik hoop alleen dat de VRT er alert voor zal blijven dat er niet te veel van dit soort spotjes voor de eigen zender in het nieuws sluipen.'
In een item over de militaire basis van Koksijde, verwijst 'Het Journaal' naar 'Windkracht 10'. In een bericht over het omkoopschandaal in het voetbal verwijst de VRT naar 'Panorama'. 'Die tendens is wereldwijd én een gevolg van de concurrentie', legt de professor uit. 'De media verwijzen steeds meer naar zichzelf.'
'Jan Huys is bevreesd voor de nakende fusies van de nieuwsredacties van radio en tv. Hierdoor zal de radioman vaker geconfronteerd worden met zijn gewetensprobleem', voorspelt Van den Bulcke. 'Ik denk toch dat de nieuwsredacties, die ooit een pool vormden, de laatste jaren uit elkaar zijn gegroeid. Zeker Radio 1 brengt het nieuws met een andere sérieux: de journalisten zitten wat dat betreft een beetje op een eiland daar. Ze hebben niet de concurrentiedruk die muziekzenders, en zeker de televisie, wel ondervinden.'
Bron: De Standaard.