Aimé Van Hecke: 'VRT verstoort de markt'
Dinsdagochtend gaf VRT-directeur-televisie Aimé Van Hecke het startschot voor de kwaliteitsweken, een project dat startte in 2000 en zes jaar later meer en meer een begrip wordt bij de openbare omroep.
T
ijdens deze twee weken, die lopen tussen 21 en 31 maart, kunnen alle VRT-medewerkers terecht in workshops waar kwaliteit centraal staat. Maar niet alleen de VRT-medwerkers worden beter van de kwaliteitsweken aan de Reyerslaan. 'Het is ook de bedoeling om de kijker een betere VRT te geven,' aldus Van Hecke.
In zijn toespraak haalde Van Hecke enkele keren uit naar de commerciële concurrenten die de VRT van 'marktverstoring' betichten. 'Klopt helemaal', zegt Van Hecke ironisch, 'Wij streven in de markt voortdurend naar kwaliteit. Dat is immers een publieke opdracht.' Ook vertelde hij dat VTM zijn programma's moet afstemmen op die van de VRT.
Het stokpaardje in z'n toespraak was de interactie met de kijker. Jaarlijks krijgt de openbare omroep een kwart miljoen lezersbrieven en/of opmerkingen over allerhande zaken. Omgekeerd stuurt de openbare omroep ook vragen naar kijkers. Om dié opmerkingen een beetje te centraliseren, werd in 2005 'WIM' opgericht. WIM staat voor 'Waarderings en Innovatiemeter' en telt 20.000 mensen die via internet antwoorden op de verstuurde vragen. Dit jaar zal de VRT ook starten met een experimentele klantendienst bij de dienst Communicatie tv.
Het laatste deel van zijn toespraak weidde Van Hecke aan de journaals. Elk jaar zal een journaalreportage de 'Gouden Leo' krijgen, genoemd naar Leo Hellemans. Die prijs voor het origineelste journaalverslag wordt in het leven geroepen om de creativiteit bij de nieuwsdienst te bevorderen. Afsluiten deed directeur televisie Aimé Van Hecke met goed nieuws van het Journaalfront. De VRT slaagde erin om de ambitieuze doelstelling van vorig jaar om minder dan vier, voor het publiek zichtbare, fouten te maken te halen.