VRT bereidt nieuwe criteria rond product placement voor
Mediaminister Ingrid Lieten (SP.A) heeft op een vraag van Carl Decaluwé (CD&V) geantwoord dat de VRT bezig is met het opstellen van nieuwe citeria voor productplaatsing. Volgens Lieten wil de omroep hiermee tegen 1 september, de start van het nieuwe televisiezoen, klaar zijn. De openbare omroep zal de nieuwe regels ook zélf duidelijk communiceren naar betrokken partijen.
De actie komt er nadat heel wat commotie was ontstaan rond het Eén-programma 'Tournée Générale'. Daarvan kwam namelijk aan het licht dat Belgische brouwers een deel van de productiekosten moesten betalen om aan bod te mogen komen in de uitzendingen. De VRT liet naar aanleiding van de kritiek op deze werkwijze weten dat het de regels rond productplaatsing in haar programma's zou verfijnen.
Ingrid Lieten stelt dat de VRT lessen uit het voorval met 'Tournée Générale' heeft getrokken. 'De openbare omroep moet 100 procent geloofwaardig zijn', zegt de minister in Het Nieuwsblad. 'Inkomsten uit productplaatsing mogen maximaal 40 procent van het totale programmabudget bedragen. Verdere criteria worden dus nu nog verfijnd', zegt ze nog.
Bron: nieuwsblad.be