M - Museum Leuven als eerste museum met Digitext via ROB-tv

dinsdag 11 januari 2011

M - Museum Leuven is het eerste museum in Vlaanderen met een eigen interactieve tv-omgeving. Samen met ROB-tv, de regionale omroep voor Oost-Brabant, arrondissement Leuven, werd de voorbije weken gebouwd aan een eigen omgeving voor M binnen de Digitext van ROB-tv. Vanaf dinsdag 11 januari 2011 is deze digitale tv-omgeving beschikbaar voor de kijkers van Belgacom tv in Oost-Brabant en voor de kijkers van Telenet Digital tv in heel Vlaanderen.

Wie digitaal tv kijkt, kan met één druk op de knop vanuit zijn zetel M ontdekken. Heel eenvoudig: de kijker stemt af op ROB-tv en drukt op de rode knop van zijn Belgacom- of Telenetafstandsbediening. Hij kiest voor Digitext en vervolgens voor M. Zo komt de kijker terecht in de eigen omgeving van M.


In een wereld waarin technologie steeds in evolutie is, is het belangrijk om als museum mee te stappen in het digitale verhaal. Digitext is een eerste virtuele (op)stap naar M, vanuit de luie zetel. M wil met ROB-Digitext de huidige en toekomstige bezoeker aansporen om een bezoek te brengen aan het museum en hem beter informeren. Digitale en - in de toekomst - interactieve tv is hiervoor een schitterend medium: de drijfveer achter de samenwerking tussen M en ROB-tv.

Uiteraard vind je in de interactieve omgeving van M alle praktische informatie over het museum. Er is niet alleen plaats voor openingsuren, toegangstarieven en adresgegevens, maar ook voor inhoudelijke informatie over de vaste M-collectie en de tijdelijke tentoonstellingen. Je krijgt als kijker heel wat informatie, zowel tekstueel als aan de hand van fotoreeksen. M dient voor iedereen begrijpbaar te zijn. Omdat beelden zoveel meer zeggen dan woorden, selecteren we ook de foto’s die het meest sprekend zijn.

Heeft ROBtv een reportage gemaakt over een tentoonstelling of activiteit, dan kan je dat filmpje eveneens gemakkelijk herbekijken. Het leuke aan het overzicht van alle ROB-reportages is dat je de ontstaansgeschiedenis van M – van de opening door prinses Mathilde en prinses Maxima tot nu – kan volgen. 'Dit toont meteen ook aan dat M een dynamische en levendige plek is, waar altijd iets te beleven valt en iedereen van harte welkom is', zegt Leuvens schepen van cultuur Denise Vandevoort.

Digitext: anders tv-kijken
Digitext is veel meer dan een moderne vorm van de klassieke teletekst. Niet alleen ziet Digitext er heel wat aantrekkelijker uit, het is ook mogelijk om foto’s en video’s up te loaden. Digitext is bovenal een ideale interface om iedereen op een makkelijke manier te laten omspringen met digitale interactieve televisie.

Door gebruik te maken van Digitext kan iedereen die dat wil informatie vergaren wanneer hij of zij dat wil. De kijker hoeft dus niet meer te wachten tot ROB-tv de reportage over M - Museum Leuven uitzendt. Hij kijkt wanneer het hem het beste past.

Interactieve televisie begint in ons land nu pas echt goed door te dringen. Momenteel heeft zestig procent van de gezinnen een aansluiting op digitale televisie. Het aantal toepassingen voor Digitext zal de komende jaren dus absoluut nog toenemen. Wat de mogelijkheden zullen zijn, hangt af van de technologische ontwikkelingen, van keuzes die omroepen en operatoren maken en van de grenzen die door de privacycommissie worden getrokken. M doet er alvast alles aan om mee te groeien in het digitale tijdperk.

Voordelen van Digitext:

  • Combineert het beste van website met het beste van teletekst
  • Rigide structuur (pagina 100 tot 999)
  • Grafisch bijzonder aantrekkelijk
  • Vanuit de luie zetel te bekijken
  • Gemakkelijk te navigeren
  • Hoge beeldkwaliteit (video)
  • Past in de hedendaagse zapcultuur

ROB-tv & M: sterke partners
Dat M en ROB-tv elkaar in dit partnership vonden, hoeft niet te verbazen. Na bijna zeventien jaar is de regionale omroep een vaste waarde. Het nieuwe museum is dan wel behoorlijk wat jonger, het bouwde in geen tijd een sterke naam en reputatie uit. Beide partners zijn ervan overtuigd dat ze met deze overeenkomst elkaar nog kunnen
versterken.

'Voor ons is dit een ideale gelegenheid om onze Digitext nog eens in de kijker te zetten en zo te tonen dat ook een kleine omroep als ROB-tv de digitale tv-kijkers iets extra te bieden heeft', zegt algemeen directeur en hoofdredacteur van ROB-tv Guy Delforge. 'We willen ook steeds meer duidelijk maken dat we een hechte band willen met ons zendgebied en de sterke actoren in de regio.'

Voor M is zowel de geografische spreiding van ROB-tv als het aantal bereikte kijkers een grote troef. M heeft de ambitie om dé centrale speler te zijn binnen het cultuur- en erfgoedveld van de brede regio Leuven. M wil haar maatschappelijke rol als museum in deze samenleving al te graag opnemen. 'M hecht er belang aan om een sterke band op te bouwen met haar publiek van het eerste uur: de Leuvenaar, de Vlaams-Brabander. Die band begint al in de huiskamer, de habitat van de mensen. Met de vernieuwende MDigitext gaat M zelf naar de mensen toe, nodigt hen uit en wordt een deel van hun leven. We weten dat de Leuvenaar fier is op haar museum. Vanaf nu kan je je gasten (familie, vrienden, buitenlanders…) warm maken voor een bezoekje aan M, live vanuit je zetel', aldus Luc Delrue, intendant van M.

ROB-tv stelde zijn Digitext eerder al open voor steden en gemeenten uit het zendgebied. De interactieve digitale tv-omgeving van M - Museum Leuven is de eerste samenwerking buiten die openbare besturen.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Kinderen van het Verzet' (Canvas)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog stapten tienduizenden Belgen in het verzet tegen de nazi's. Hun kinderen getuigen over die oorlogsperiode. Wat deden hun ouders, waarom gingen ze in het verzet en hoe gevaarlijk was dat? Veel verzetslieden werden opgepakt door de Duitsers. Die arrestaties staan 75 jaar later bij vele kinderen nog op het netvlies gebrand.

'Kinderen van het Verzet', om 21.20 uur op Canvas.

Dossiers