'Genoeg interesse digitale televisie'
woensdag 18 januari 2006
In aanloop van de nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT blijft minister Bourgeois alle mogelijk opties onderzoeken. Voor de opstart van een VRT-themakanaal stelt de mediaminister immers voldoende kijkers als voorwaarde.
De G
entse universiteit deed in opdracht van Bourgeois een studie over het potentieel van digitale televisie. Volgens het onderzoek kan Telenet ruim 10.000 nieuwe abonnees per maand lokken door zijn comfortaanbod uit te bouwen. Concurrent Belgacom kan dit jaar maandelijks ruim 5.000 abonnees overtuigen met zijn voetbalaanbod en door zijn video-on-demand verder uit te bouwen. Daarnaast verwacht men ook dat Interkabel zich verder zal ontwikkelen.
Als deze prognose klopt, dan zal de digitale televisie eind 2006 ruim 20% van de kijkers bereiken. In 2007 verwacht de Gentse universiteit dat het aantal kan oplopen tot 700.000 gezinnen of 30% van de televisiemarkt.
Mediaminister koppelde aan de studie meteen ook gevolgen voor zijn beleid. Hij wil alleen maar themakanalen voor de VRT toestaan als er genoeg Vlaamse gezinnen digitaal gaan. 'Als blijkt dat we begin januari 2007 ongeveer twintig procent bereiken, kunnen we vooruitgaan', aldus Bourgeois.
Dit is natuurlijk een doorn in het oog van de VRT die zo snel mogelijk zijn digitaal cultuurkanaal op poten wil zetten. Het gaat de VRT trouwens niet alleen om dat cultuurkanaal, maar de openbare omroep wil een voortrekkersrol blijven spelen in de uitbouw van het aanbod van de digitale televisie in Vlaanderen. Wordt vervolgd...
entse universiteit deed in opdracht van Bourgeois een studie over het potentieel van digitale televisie. Volgens het onderzoek kan Telenet ruim 10.000 nieuwe abonnees per maand lokken door zijn comfortaanbod uit te bouwen. Concurrent Belgacom kan dit jaar maandelijks ruim 5.000 abonnees overtuigen met zijn voetbalaanbod en door zijn video-on-demand verder uit te bouwen. Daarnaast verwacht men ook dat Interkabel zich verder zal ontwikkelen.
Als deze prognose klopt, dan zal de digitale televisie eind 2006 ruim 20% van de kijkers bereiken. In 2007 verwacht de Gentse universiteit dat het aantal kan oplopen tot 700.000 gezinnen of 30% van de televisiemarkt.
Mediaminister koppelde aan de studie meteen ook gevolgen voor zijn beleid. Hij wil alleen maar themakanalen voor de VRT toestaan als er genoeg Vlaamse gezinnen digitaal gaan. 'Als blijkt dat we begin januari 2007 ongeveer twintig procent bereiken, kunnen we vooruitgaan', aldus Bourgeois.
Dit is natuurlijk een doorn in het oog van de VRT die zo snel mogelijk zijn digitaal cultuurkanaal op poten wil zetten. Het gaat de VRT trouwens niet alleen om dat cultuurkanaal, maar de openbare omroep wil een voortrekkersrol blijven spelen in de uitbouw van het aanbod van de digitale televisie in Vlaanderen. Wordt vervolgd...
Bram Bartholomees Bron: De Standaard