MTV trekt stekker uit vijf muziekzenders in Europa: einde van een tijdperk

Vanaf 31 december 2025 zal het scherm op zwart gaan voor vijf thematische muziekzenders van MTV in Europa. Het gaat om MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV en MTV Live. Deze beslissing maakt deel uit van een bredere besparingsoperatie van moederbedrijf Paramount Global.
40 jaar muziekvideo’s op televisie
MTV begon in 1981 in de Verenigde Staten en breidde halverwege de jaren tachtig uit naar Europa. De zender groeide uit tot een icoon van de popcultuur, met een mix van muziekvideo’s, interviews en later ook realityshows. In een tijd vóór YouTube en streamingdiensten waren MTV-kanalen dé plek waar je als kijker nieuwe videoclips kon ontdekken.
Met het verdwijnen van deze vijf zenders komt er een einde aan een veertigjarige traditie van muziekvideo’s op Europese televisie. Alleen MTV HD blijft voorlopig bestaan, met een focus op realityprogramma’s zoals Geordie Shore en Naked Dating.
Veranderd kijkgedrag
Volgens Britse media is het besluit vooral ingegeven door het veranderde kijkgedrag van consumenten. Muziekvideo’s worden tegenwoordig voornamelijk online bekeken via platforms als YouTube, TikTok en streamingdiensten. Lineaire tv-kanalen met non-stop videoclips verliezen daardoor steeds meer terrein.
De vijf zenders worden in Nederland aangeboden via diverse providers en streamingdiensten. Een woordvoerder van Paramount Nederland heeft laten weten later met een officiële reactie te komen.
Wat betekent dit voor de kijker?
Voor fans van muziekvideo’s op tv betekent dit een flinke verandering. Waar MTV ooit symbool stond voor de visuele kant van popmuziek, verschuift de focus nu definitief naar digitale en on-demand platforms. Het is een duidelijk signaal dat de traditionele manier van tv-kijken steeds verder plaatsmaakt voor gepersonaliseerde, mobiele consumptie van content.