VRT-tv in 2005: Vernieuwing en consolidatie

donderdag 29 december 2005

2005 is voor de VRT Televisie een jaar van vernieuwing en consolidatie geworden. Dat blijkt uit het overzicht dat de persdienst ons bezorgd heeft.

Het

eerste net herprofileerde zich van het verbredende TV1 naar het geëngageerde en verbindende Eén, en bleef veruit de grootste en toonaangevende zender van Vlaanderen. Canvas verfijnde zijn profiel door de nadruk te leggen op kritische meerwaarde in combinatie met alertheid, verhalende kracht en verrassende creativiteit.

Ketnet bereidt zich eveneens voor op een grondige herbronning in 2006, al bleef het net ook in het afgelopen jaar moeiteloos de meest populaire jongerenzender in Vlaanderen.

Sporza bereikte niet alleen een groot publiek maar speelde door het promotionele effect daarvan ook een mobiliserende rol inzake sportbeleving en -beoefening.

Tot slot was de VRT-tv ook in 2005 de belangrijkste bron van informatie en nieuws voor het Vlaamse publiek.

Zo bleef de VRT-tv het afgelopen jaar, conform zijn opdracht van de Vlaamse Overheid, een performante en dynamische openbare omroep die zijn specifieke rol speelt in het medialandschap en daarbij volop de waardering geniet van zijn publiek. De VRT-Televisie kijkt 2006 en de nieuwe beheersovereenkomst dan ook met vertrouwen tegemoet.

De openbare omroep bevestigde het afgelopen jaar zijn positie als marktleider, zowel over 24 uur als in primetime: de VRT Televisie haalde in 2005 (tot 18 december) over 24 uur een gezamenlijk marktaandeel van 36.4 % (-1.1% tegenover 2004). In primetime (17-23 u.) bedroeg het marktaandeel 38.2 % (-1.5% tegenover 2004).

Die cijfers liggen iets lager dan vorig jaar. Dat is logisch want de versnippering en de concurrentie in het televisielandschap waren nooit zo groot. Daarnaast speelde de nieuwe samenstelling van het publiekspanel bij het kijkcijferonderzoek in het nadeel van de VRT. Bovendien is het niet evident om bij een doorgedreven en gedurfde vernieuwingsoperatie het vertrouwen van het publiek te bewaren. Dat dit toch in grote mate gelukt is, dankt de VRT-tv precies aan de kwaliteit van zijn programma-aanbod: een gebalanceerde mix van nieuwe programma's en formats, en gevestigde waarden.

Eén was zowel in primetime (17-23 u.) als over 24 uur de grootste Vlaamse zender met respectievelijk 29.6 % (-1.5 tegenover 2004) en 27.1 % (-1.3).
Canvas/Ketnet bleef de grootste van de "kleine zenders" en steeg (over 24 uur) van 9.1 % naar 9.3%.

Dat de populariteit van de openbare omroep hand in hand gaat met zijn kwaliteit bewijzen, naast de vele onderscheidingen en positieve respons, de hoge waarderingscijfers. Die bedroegen in 2005 voor alle programma's samen gemiddeld 7.6, en dat is meer dan de 7.5 die in de beheersoverkomst wordt gevraagd en als 'goed' wordt gedefinieerd.

Goed nieuws !
Informatie is en blijft de prioritaire opdracht van de openbare omroep. De onafhankelijkheid en geloofwaardigheid van de VRT-tv en in het bijzonder van de nieuwsdienst zijn hoekstenen van de omroep.

Op Eén werden Koppen en De zevende dag vernieuwd. Koppen zag zijn gemiddelde aantal kijkers stijgen tot 562.000 (23.6% marktaandeel). De zevende dag duurt sinds begin dit jaar een half uur langer en daardoor zijn het gemiddelde aantal kijkers en marktaandeel logischerwijze wat gedaald, maar het nieuwsmagazine haalt toch nog altijd een respectabel aantal kijkers en marktaandeel (229.000 en 37.4%). Koppen Justitie heeft zich in een mum van tijd ontwikkeld tot een volwassen justitieprogramma met een gemiddeld kijkcijfer van 553.000 en 24.1% marktaandeel. Canvas verruimde zijn informatieaanbod met Morgen beter, een waardevol format met debatten rond de politieke, economische, culturele en wetenschappelijke actualiteit. Daarnaast was er het afgelopen jaar ook meer aandacht voor onderzoeksjournalistiek, zowel in Het Journaal als in Panorama, dat ook weer meer eigen reportages bracht. Frontlijn ging op zoek naar de waarheid achter de actualiteit.

Met zijn brede en gevarieerde waaier van informatieprogramma's, en zijn snelle en flexibele berichtgeving, had de VRT-tv dus ook in 2005 voor elke nieuws-gierige kijker wat wils.

Die kijker weet dat hij het nieuws bij de VRT-tv uit goede bron verneemt en kiest daarom nog steeds in eerste instantie voor de nieuwsprogramma's van de openbare omroep. In 2005 bereikte de VRT-tv met zijn informatieprogramma' dagelijks 1.808.000 Vlamingen, ruim boven de 1.500.000 die als norm is bepaald in de beheersovereenkomst. Álle Journaals (13 uur, 18 uur, 19 uur en 23 uur) hadden in 2005 meer kijkers dan hun rechtstreekse concurrenten, al werd de druk door de inspanningen van de commerciële omroep wel groter. Recent onderzoek toont ook aan dat de Vlaming het meeste vertrouwen heeft in het Journaal van de openbare omroep. De belangrijkste nieuwsuitzending in Vlaanderen blijft het 7 uur-Journaal, met gemiddeld 718.000 kijkers, 39.4% marktaandeel en uitschieters tot boven het miljoen.

Ieder zijn Eén
Begin 2005 veranderde TV1 in Eén. Het verbredende net werd een verbindend net dat met zijn programma's en de positieve sfeer die het uitstraalt, een gevoel van samenhorigheid en een sociale dynamiek wil bevorderen. Eén stak daarmee zijn nek uit en stelde zich kwetsbaar op, maar blijft overtuigend marktleider en bewijst zo dat het mogelijk is om met een gedurfde missie en een onderscheidende visie waarde(n)volle televisie te maken voor een breed publiek. Dat gebeurde onder meer met programma's als SAM, dat in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting mensen en organisaties in de schijnwerper plaatst die hun omgeving op één of andere manier aangenamer maken; met Fata Morgana, dat een gemeenschap op ludieke manier mobiliseert om een aantal opdrachten te vervullen, en in diverse reeksen uit Het leven zoals het is (Hulp aan huis, Spoedgevallen).

Eén streeft ernaar alle groepen van de samenleving te bereiken en aan bod te laten komen in hun eigen verscheidenheid, onder het motto 'Ieder zijn één'. Voorbeelden daarvan in 2005 zijn o.a. het bekroonde en veelgeprezen Zonnekinderen, een reeks over licht en matig gehandicapte kinderen op reis, Dik voor mekaar, over zwaarlijvige kinderen die samen hun eet-, beweeg- en leefgewoonten willen verbeteren, en De Believers, over een groep gedetineerden die de strijd aangaan met hun drugsverslaving.

Eén wil mensen ook helpen en stimuleren om vanuit zichzelf of vanuit een krachtig verhaal sterker te worden, een oplossing te vinden, hun partner of medemensen beter te leren kennen of iets te ondernemen. Dat gebeurde onder meer in programma's als Witte raven, Op gelijke voet, Verborgen verleiders, Ik zie je graag en Kinderen van Dewindt.

Maar vernieuwing kan pas gedijen als ze een vruchtbare voedingsbodem vindt in vaste waarden. Eén van die vaste waarden bij Eén is de eigen, Vlaamse fictie. Die deed het in 2005 opnieuw uitstekend, zowel op het vlak van drama (Witse, Flikken), comedy (FC De Kampioenen, Het eiland, Halleluja!, Als 't maar beweegt) en soap (Thuis), als met vernieuwende experimenten, zoals Kaat & Co. en 16+ (docufuctie) en Het geslacht De Pauw en Urbain (fictieve docusoap).

Andere succesvolle klassiekers waren o.a. De rode loper en Blokken in de vooravond; Man bijt hond, dat goed standhield na de loskoppeling van Thuis; De laatste show en De slimste mens ter wereld in de laatavond-frequentie. Opmerkelijk is ook het succes van het nieuwe 'slot' tussen Man bijt hond en Thuis, met programma's als Kaat en Co, dat het steeds beter doet, Het leven zoals het is, en Dieren in nesten. Ook nieuwkomers als De wet van Mendeljev, Dans Mondial en De thuisploeg hebben hun rol goed vervuld.

Een opsteker waren ook de vier Eén-nominaties voor De Gouden Roos van Luzern: De slimste mens, De kijker van het jaar, Fata Morgana en Kaat & Co. Het is een internationale erkenning van formaat voor de ontwikkeling door een kleine omroep als de VRT van vernieuwende en ontspannende televisie. Ook met de productie van het Junior Eurovisiesongfestival toonde de Vlaamse openbare omroep zijn kwaliteiten op een internationaal forum. In eigen land doet de VRT-tv dat dagelijks, met op Eén 70% eigen producties in prime time. Dat Eén daar succes mee boekt blijkt uit het feit dat de zenderbetrokkenheid van de Eén-kijkers in 2005 aanzienlijk is toegenomen. Ook de nieuwe netaankleding speelt daar zeker een rol bij. Die nieuwe styling wordt vooral geassocieerd met bekwaamheid en betrouwbaarheid.

Op jaarbasis ziet het er voorlopig (tot 18 december) naar uit dat 8 programma's uit de Vlaamse top-10 van Eén-makelij zijn en 15 uit de top-20. De top 20 van Eén voor 2005 (mét gastkijkers, januari - 18 december) ziet er zo uit:
  • Titel Net Datum Uur Kijkers Madl
  • 00 TSUNAMI 12-12 één+vtm 14-01-05 1.847.000 66,5
  • 01 WITSE één 13-02-05 20:52:18 1.812.895 58,1
  • 02 FC DE KAMPIOENEN één 26-02-05 20:08:49 1.668.463 65,5
  • 03 FLIKKEN één 27-11-05 21:22:10 1.296.364 44,1
  • 04 DE PAPPENHEIMERS één 01-01-05 20:44:22 1.293.327 47,7
  • 05 DE SLIMSTE MENS TER WERELD één 20-10-05 22:19:29 1.270.393 59,5
  • 06 GEERT HOSTE PATAT één 01-01-05 22:29:43 1.264.846 50,9
  • 07 HET LEVEN ZOALS HET IS - DE ZOO één 26-01-05 20:17:12 1.259.062 45,2
  • 08 HOE? ZO! één 27-11-05 20:25:59 1.218.102 40,8
  • 09 THUIS één 21-01-05 20:39:58 1.184.153 44,9
  • 10 MAN BIJT HOND één 26-01-05 19:50:34 1.140.979 44,2
  • 11 HET 7 UUR-JOURNAAL één 03-01-05 18:59:56 1.125.507 43,0
  • 12 URBAIN één 18-03-05 20:09:59 1.123.995 48,0
  • 13 SPORTPERS. VAN HET JAAR 2004 één 16-01-05 20:24:32 1.111.621 38,3
  • 14 HLZHI - SPOEDGEVALLEN één 21-02-05 20:14:47 1.090.519 38,4
  • 15 SPORTGALA 2005 één 18-12-05 20:15:02 1.075.911 38,2
  • 16 1 JAAR GRATIS één 10-12-05 20:58:30 1.066.631 43,8
  • 17 HET GESLACHT DE PAUW één 20-02-05 20:15:19 1.063.834 35,4
  • 18 ALS 'T MAAR BEWEEGT één 25-09-05 20:22:55 1.059.537 39,5
  • 19 HET LEUKSTE JAAR één 02-01-05 20:29:44 1.047.704 36,3
  • 20 DE BOVENSTE PLANK één 20-02-05 19:49:25 1.038.680 38,3
Markant in deze lijst is de diversiteit van genres (informatie, human interest, infotainment, humor, show, fictie, sport) en de mix van gevestigde waarden en nieuwe programma's.
Vele van die druk bekeken programma's kregen bovendien een erg hoge waardering, o.a. Witse (8.6/10), FC De Kampioenen (8.3/10), Flikken (8.4/10), De slimste mens (8.6/10), Thuis (8.5), 1 jaar gratis (8.3/10).

Canvas: mag het iets meer zijn
Canvas heeft zich de voorbije jaren ontwikkeld tot een kwaliteitsnet voor de meerwaardezoekers met - als grootste van de 'kleine' zenders - een stabiel publieksbereik. Onder het motto 'Mag het iets meer zijn' is Canvas eind oktober begonnen met een verdiepings- en verbredingsoperatie die kritische meerwaarde in de programmering combineert met alertheid, verhalende kracht en verrassende creativiteit, en die op termijn moet zorgen voor een breder bereik.

In de laatste twee maanden werden dan ook een hele reeks nieuwe en vernieuwende programma's gelanceerd, ondersteund door een eigentijdse, kleurrijke en dynamische vormgeving. De Grootste Belg en Keerpunt, bijvoorbeeld, brachten op verrassende wijze sterke verhalen uit onze geschiedenis. Hoge Bomen toonde in pure 'cinéma vérité-stijl' hoe macht en invloed in Vlaanderen zich soms op vreemde manier manifesteren. Reynebeau & Rotten was een hoogst originele documentaire roadmovie met cultuurhistorische inslag. Het beloofde land confronteerde de Vlaamse kijker met zichzelf door middel van gesprekken met prominente allochtonen die van Vlaanderen een tweede thuis hebben gemaakt. Neveneffecten was een hilarische persiflage op het genre van de exploratiedocumentaire. Daarnaast bracht het nieuwe Canvas spraakmakende en grensverleggende buitenlandse series als Rome, Blackpool, Messiah, The Rotters' Club en Extras.

Nog andere titels gaven in de aanloop naar de vernieuwingsoperatie al de juiste richting aan of hadden hun waarde eerder al bewezen en vonden moeiteloos hun plaats op het nieuwe Canvas. Het Bourgondisch complot was een uniek reisverhaal waarin de prachtige beelden de intieme travelogue en de gesprekken met boeiende gasten illustreerden. Het programma werd dan ook terecht genomineerd voor de Televisieprijs 2005. De tweede reeks afleveringen van de alomgeprezen en hoog gewaardeerde reisreeks De Bende van Wim verzoende andermaal zware motoren met ingetogen poëzie en uitgelaten camaraderie. Het peulengaleis sloot in schoonheid af en De rechtvaardige rechters bleven hun spitse en satirische zelf. De tweede reeks van De wereld van Tarantino bracht opnieuw eigenzinnige portretten van opmerkelijke mensen, gemaakt door jonge reporters van bij ons en uit het buitenland. Ten huize van en Spraakmakers zorgden andermaal voor boeiende gesprekken met nationale en internationale mensen van formaat. En wat te denken van Overleven, dat door de Europese Commissie werd bekroond met de prestigieuze Descartes-prijs voor wetenschapscommunicatie.

Wat publieksbereik betreft, kan Canvas terugkijken op een stabiel 2005, met een evenwichtige mix van vertrouwde programma's en nieuwkomers. In de onderstaande top-20 van niet-sport-programma's valt op dat het programma op nr.12 nog altijd ruim meer dan 300.000 kijkers haalt. En vooral ook dat deze top-10 (januari - 18 december) een mooie mix is van heel diverse programma's: info en documentaire, film en fictie, humor en ontspanning. Canvas is meer dan ooit een universeel net met een breed en verscheiden aanbod.
  • Titel Net Datum Uur Kijkers Madl
  • 01 DE RECHTVAARDIGE RECHTERS CANVAS 14-02-05 21:01:50 457.993 15,7
  • 02 DE CANVASCRACK CANVAS 23-08-05 21:45:01 430.888 18,0
  • 03 RARE STREKEN - NIJL CANVAS 25-01-05 21:01:39 409.291 14,2
  • 04 HISTORIES - AUSCHWITZ CANVAS 27-01-05 21:05:14 405.296 14,2
  • 05 DE GROOTSTE BELG CANVAS 01-12-05 22:46:52 393.022 23,2
  • 06 DAG BOEK CANVAS 01-11-05 20:27:12 361.868 13,1
  • 07 TER ZAKE CANVAS 28-08-05 20:00:22 339.056 19,4
  • 08 PANORAMA - TSUNAMI, OOGGETUIGEN CANVAS 18-12-05 20:15:30 338.298 12,2
  • 09 TIME MACHINE CANVAS 09-12-05 21:26:36 335.821 14,2
  • 10 MIDSOMER MURDERS CANVAS 10-09-05 21:01:17 334.117 16,7
  • 11 FILMFAN CANVAS 20-04-05 21:00:11 324.836 14,2
  • 12 TER ZAKE - VERKIEZING BENEDICTUS XVI CANVAS 19-04-05 20:17:27 308.586 12,1
  • 13 HET BOURGONDISCH COMPLOT CANVAS 18-02-05 21:37:55 298.025 10,5
  • 14 STRENG MAAR RECHTVAARDIG CANVAS 05-09-05 22:39:22 288.958 16,3
  • 15 A TOUCH OF FROST CANVAS 31-01-05 22:36:34 284.016 23,1
  • 16 THE END CANVAS 23-10-05 21:07:51 281.035 10,1
  • 17 POIROT CANVAS 01-03-05 21:51:55 280.359 11,7
  • 18 DE BENDE VAN WIM CANVAS 16-12-05 20:49:59 274.933 10,9
  • 19 ZERO HOUR CANVAS 11-09-05 21:12:56 269.895 10,7
  • 20 DALZIEL & PASCOE CANVAS 26-11-05 20:46:54 264.885 9,9
Ook hier valt aan te stippen dat veelbekeken programma's vaak een hoge waardering krijgen, zoals De Canvascrack (9.1), Rare Streken (8.7/10), Time Machine (8.5/10), De bende van Wim (8.4/10), Panorama (8.3/10).

Ketnet: een wereld apart
Terwijl grote broers Eén en Canvas dit jaar werden vernieuwd, is Ketnet volgend jaar aan de beurt. Maar het populairste jongerennet van Vlaanderen is ondertussen niet bij de pakken blijven zitten. Integendeel. Het programma-aanbod werd op weekdagen uitgebreid met een dagelijks ochtendblok van 2.5 uur. Er kwamen nieuwe programma's voor alle leeftijdscategorieën. Ketnet besteedt ook meer en meer aandacht aan cultuur. KetnetKick biedt steeds meer Vlaamse jongeren de mogelijkheid om in een veilige en niet-commerciële omgeving op speelse wijze vertrouwd te geraken met pc2tv-toepassingen. Maar tegelijk stimuleert Ketnet zijn kijkers ook tot meer traditionele vormen van vrijetijdsbesteding, zoals sporten, lezen, knutselen en koken. Ketnet nodigt zijn publiek ook uit om de deur uit te gaan: naar Ketnet Freezzz bijvoorbeeld, of naar een optreden van de Ketnet Band, maar net zo goed naar een ander concert, een film, musical of toneelstuk.

Maar de televisieprogramma's van Ketnet blijven natuurlijk de hoofdzaak. In 2005 bood Ketnet al zijn kijkers, van de allerjongsten tot de al wat ouderen, een gevarieerd palet van programma's aan. Voor de kleinsten waren er onder meer nieuwe afleveringen van vertrouwde reeksen als Bumba en Bob de Bouwer, maar ook spiksplinternieuwe series als Engie Benji, Dierendokter Tom en Laura's ster. Voor de wat grotere jongeren (en geregeld ook hun ouders) bracht Ketnet de nieuwe fictiereeks En daarmee BASTA! en nieuwe afleveringen van de superpopulaire tienersoap Spring. In Eurokids konden de jongeren kennismaken met de kandidaten voor het Junior Eurovisiesongfestival, het grootste kindermuziekfeest ter wereld, dat dit jaar in Hasselt plaatsvond. En in de Badbrigade en Helden maakten ze dan weer kennis met documentaires en fictiefilms uit heel Europa, inclusief Vlaanderen. Karrewiet hield hen op de hoogte van het nieuws dat hén aanbelangt en werd daarvoor terecht genomineerd voor de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor het beste Jeugdprogramma. Maar er waren natuurlijk nog een heleboel andere nieuwe programma's, van Snobs tot Tegenvoeters en van Drakenjagers tot nieuwe Griezelverhalen.

Ketnet vierde de verjaardag van Gert & Samson en promootte uiteraard de Kerstshow van het olijke duo. Maar er is meer. Ketnet steunde ook volop de musical Pippi Langkous, de theaterproductie Oliver Twist en vroeg - onder meer in de 'wrap' - aandacht voor tal van andere toneelstukken, beeldend theater, improvisatietheater, concerten en tentoonstellingen. De wrappers lieten de kijkers proeven van nieuwe boeken en reikten samen met de Ketnetters het Gouden Uiltje uit. Aan cultuur dus geen gebrek op Ketnet. Het jongerennet werkt daarvoor trouwens nauw samen met CultuurNet Vlaanderen. En het mag ook al eens wat moeilijker zijn: Ketnet is de fiere medeorganisator van Het Grote Kinderdictee.

De multimedia-applicatie KetnetKick van zijn kant breidde zijn aanbod uit met diverse nieuwe spelletjes en toepassingen, en bouwde intussen een vaste spelersbasis op van meer dan 80.000 actieve spelers (63.000 geregistreerde beheerders), die dagelijks creaties doorsturen naar Ketnet.

Ondanks de toegenomen concurrentie op het gebied van kindertelevisie blijft Ketnet de Vlaamse jongerenzender bij uitstek. Dat is onder meer te danken aan de herkenbare stijl (avontuurlijk, authentiek, speels, fantastisch), de joviale, kameraadschappelijke sfeer die in hoge mate door de wrappers en presentatoren wordt gecreëerd en de specifieke succesprogramma's voor elke leeftijd. In zijn specifieke doelgroep (4-12jarigen) haalde Ketnet in 2005 een marktaandeel van 38.8 % (tegenover 44.1% in 2004). Ketnet bereikt, gemiddeld per week, meer dan 90% van de televisie kijkende kinderen.

De top-10 van Ketnet in 2005 (in de kerndoelgroep 4 tot 12 jaar, jan. - 18 december) ziet er als volgt uit:
  • Titel Net Datum Uur Kijkers Madl
  • 01 SPRING Ketnet 12-01-05 18:31:29 166.156 76,6
  • 02 W817 Ketnet 04-01-05 18:45:50 164.914 69,4
  • 03 EN DAARMEE BASTA! Ketnet 01-03-05 18:35:40 150.429 70,5
  • 04 KETNET WRAPPER Ketnet 18-01-05 18:53:36 143.054 62,0
  • 05 KETNET FREEZZZ Ketnet 05-01-05 18:26:04 139.567 70,8
  • 06 KARREWIET Ketnet 18-01-05 18:15:08 137.975 75,0
  • 07 MR. BEAN Ketnet 25-01-05 19:29:11 113.793 53,3
  • 08 KETNETKICK Ketnet 11-01-05 18:08:42 113.378 76,9
  • 09 EUROKIDS Ketnet 30-11-05 18:42:45 109.081 65,1
  • 10 DE SMURFEN Ketnet 11-01-05 17:44:15 108.272 71,6
Opvallend in dit lijstje is dat acht programma's in de top-10 van eigen Ketnet-makelij zijn en dat die topprogramma's net als bij Eén en Canvas een mix zijn van informatie, fictie, humor en amusement, wat wijst op de populariteit van Ketnet in alle programmasectoren.

Sporza: deel de passie
Na zijn vliegende start vorig jaar kende Sporza ook in 2005 bijzonder veel succes, al kon het dan niet meer beschikken over een apart kanaal en al waren er dit jaar geen echte internationale toptornooien als een WK voetbal of Olympische Spelen. De live uitzendingen op Sporza halen het hele jaar door bijzonder hoge kijkcijfers. De sportuitzendingen hebben ook een mobiliserend effect. Zo doet de openbare omroep aan sportpromotie en vervult hij zijn opdracht om sport toegankelijk te maken voor iedereen.

Sporza heeft het afgelopen jaar bijzonder veel sportmanifestaties live uitgezonden. Niet zo veel als in het 2004 uiteraard, maar wel beduidend meer dan in de vorige jaren. De uitzendingen werden ook beter bekeken. Dat geldt voor de prioritaire sporten (wielrennen, voetbal, tennis), maar ook bij andere sporten, zoals atletiek, veldrijden en veldlopen, zitten de live-uitzendingen in de lift.

Parijs-Roubaix had dit jaar 988.000 kijkers, de halve finale van de US Open (Clijsters-Sjarapova) 971.000, het WK Veldrijden in Sankt Wendel 936.000 en Anderlecht – Club Brugge in de Belgische competitie 902.000. Maar er was ook erg veel belangstelling voor het veldlopen in Hannuit (397.000) en de triatlon in Zolder (217.000). De Memorial Ivo Van Damme creëert met 383.000 kijkers op Sporza meer dan drie keer zo veel belangstelling als enkele jaren geleden op de commerciële omroep.

Het wielrennen is op de openbare omroep al een hele tijd een succesverhaal, maar 2005 was nóg een beter wielerjaar dan de vorige jaren. Sporza zond dit jaar 351 uren live wielerverslaggeving uit. Op het topjaar 2004 na (met Sporza als apart kanaal), is dat het hoogste aantal ooit. Ook de kijkcijfers en het bereik stegen, zowel voor de eendagswedstrijden als voor de grote rondes. Maar er is meer: de grote aandacht voor wielrennen op VRT-tv heeft voor een algemene 'boost' gezorgd in de populariteit van het wielrennen. Er komen massaal veel supporters naar de wedstrijden, de wielerclubs bloeien als nooit tevoren en dat Vlaanderen opnieuw een wielergod heeft, is deels ook te danken aan de uitzendingen op tv.

Sinds dit seizoen wordt het Belgische competitievoetbal opnieuw uitgezonden door VRT-tv: het magazine Studio 1 op Eén en Canvas, en wekelijks een live-wedstrijd op Sporza (op Canvas). De resultaten zijn prima. Met zijn uitzendingen rond het Belgische competitievoetbal bereikt de VRT-tv wekelijks 1.735.000 kijkers of 30.5% van alle Vlamingen. Sinds de start van de competitie hebben 4.439.000 Vlamingen minstens 10 minuten van één van de voetbaluitzendingen bekeken. De livewedstrijden op Canvas worden gemiddeld door 430.000 voetballiefhebbers bekeken (goed voor een gemiddeld marktaandeel van 24.5%), met als absolute uitschieter de wedstrijd Anderlecht – Club Brugge, met 902.000 kijkers en 45% marktaandeel.

Ook 'op het terrein' wordt het Belgische competitieaanbod op VRT-tv goed onthaald. Het aantal supporters is door het grotere aanbod op tv zeker niet gedaald en de reacties van het publiek en de clubs zijn positief. De openbare omroep is ervan overtuigd dat hij net als het wielrennen ook het Belgische voetbal kan stimuleren en populariseren.

De VRT moet als openbare omroep sport toegankelijk maken voor iedereen. Sporza heeft een belangrijk aandeel in het vervullen van die opdracht. Sport samen beleven is daarbij het motto. Dat gebeurt door de vele live verslagen, die garant staan voor informatie en amusement. Maar door het populariseren van de sport, zet Sporza ook aan tot sportbeoefening. Sport leeft van zijn grote helden en kampioenen. Het zijn rolmodellen die jongeren stimuleren om aan sport te gaan doen. Door de Vlaamse toppers te tonen in nationale en internationale sportevenementen, speelt Sporza daarbij een cruciale rol.

De onderstaande top-10 beperkt zich niet tot de Sporza-uitzendingen, maar geeft een globaal overzicht van de meest bekeken sportuitzendingen op alle netten van VRT-tv.
  • Titel Net Datum Uur Kijkers Madl
  • 01 SPORTGALA 2005 één 18-12-05 20:15:02 1.075.911 38,2
  • 02 PARIJS-ROUBAIX CANVAS 10-04-05 13:01:42 988.256 65,8
  • 03 TENNIS. ANTWERPEN CLIJSTERS/WILLIAMS CANVAS 18-02-05 19:31:24 975.743 35,6
  • 04 TENNIS. US OPEN 1/2F D. CLIJSTERS - SJARAPOVA CANVAS 09-09-05 21:55:30 971.263 46,3
  • 05 VELDRIJDEN. WK. SANKT WENDEL CANVAS 30-01-05 13:59:00 936.315 66,5
  • 06 VB. BK.:ANDERLECHT/CL.BRUGGE CANVAS 23-10-05 18:00:07 902.300 45,0
  • 07 SPORTWEEKEND één 13-11-05 19:21:50 883.111 39,1
  • 08 VB. C1 UEFA SCHIFT.:CL.BRUGGE/JUVENTUS CANVAS 14-09-05 20:45:05 859.271 32,5
  • 09 TENNIS. TORONTO CANVAS 21-08-05 20:10:14 831.716 36,1
  • 10 TOUR 2005 één 24-07-05 22:08:23 826.601 40,0
(Bron: CIM Audimetrie en VRT Studiedienst; de cijfers zijn inclusief zgn. gastkijkers en lopen tot 18 december 2005)
Persbericht VRT
http://www.vrt.be

DOSSIER: Nieuwe beheersovereenkomst VRT

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 11:00
    Lentebeelden
    07:55
    Journaallus
  • 07:30
    Ketnet Junior
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 11:45
    Dodo
    05:00
    Geen uitzending
  • 09:50
    Geen uitzending
    06:10
    Kabouter Plop
  • 10:40
    Geen uitzending
    07:10
    Ik vertrek XL
  • 11:40
    Sturm der Liebe
    09:00
    Geen uitzending
  • 10:15
    Geen uitzending
    13:35
    Te bepalen
  • 11:45
    Baywatch
    02:10
    JAG
  • 10:00
    Joe
    09:30
    Geen uitzending
  • 11:05
    Geen uitzending
    08:30
    Nuances
  • 11:25
    Castle
    05:00
    Geen uitzending
  • 11:25
    Listing Impossible
    02:20
    Backroad Truckers
  • 11:00
    Love It or List It
    05:00
    Geen uitzending
  • 11:30
    World's Most Evil Killers
  • 10:00
    Herhalingslus
    11:00
    Trends Talk
  • 11:49
    Publireportage
    06:00
    Nog Even Soezen
  • 11:20
    Ainsley Eats The Streets
    02:10
    De Wereldkeuken
  • 11:00
    Premier League
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 11:35
    Shakespeare and Hathaway: Private Investigators
    02:35
    Vienna Blood
  • 11:14
    Tijd voor Max
    02:02
    EenVandaag
  • 11:40
    Man en Kunst
    08:00
    Vroege Vogels
  • 11:42
    Calimero
    02:51
    NOS Jeugdjournaal met gebarentaal