SBS Belgium kijkt de toekomst met vertrouwen tegemoet

dinsdag 23 augustus 2011

Wat brengt het najaar 2011 voor VT4 en VIJFtv? Wat zijn hun ambities op korte en lange termijn? Welke programma's laten ze dit najaar los op de kijkers? Welk koers vaart SBS Belgium met hun nieuwe aandeelhouders? Laten we beginnen met een terugblik...

In januari 2011 liet Thierry Tacheny, CEO van SBS Belgium, duidelijk verstaan dat SBS Belgium klaar is voor de toekomst. Een toekomst waarin VT4 verder wordt verbreed tot een volwaardige Vlaamse publiekszender en VIJFtv verder vervrouwelijkt. Een toekomst waarin lokaal product steeds belangrijker wordt.


VT4 als volwaardige Vlaamse publiekszender
VT4 vaart dit najaar diezelfde koers én zet daarvoor ook vastberaden de zeilen bij. Niet het minst met het nieuwe seizoen van de prestigieuze Vlaamse fictiereeks van 'Vermist'. Een reeks die intussen in meer dan 40 landen verkocht werd. Maar ook de vaste dagelijkse afspraken met Komen Eten, Huizenjacht en Vlaanderen Vandaag zijn terug en zorgen voor een stevige continuïteit in de programmatie.

VIJFtv op en top feel good tv
Maar ook VIJFtv gaat resoluut voor haar doel. Meer jonge vrouwen aanspreken tussen 20 en 49 jaar. Het voorjaar werd rijkelijk gevuld met series en films waarin vrouwen de hoofdrol spelen. Moordvrouwen op maandag, de populaire doktersseries zoals 'Grey's Anatomy' en 'Private Practice' en de I love woensdagfilms werden voor heel wat Vlaamse vrouwen de ideale ontsnappings - én ontspanningsreden.

VIJFtv gaat ook door met het verfijnen van de VIJFtv line up. Zo is er dit najaar de verhuis van 'Grey's Anatomy' en 'Private Practice' naar woensdag. Beide series waren echte hits op donderdag maar er zit ook een duidelijke meerwaarde voor VIJFtv in op woensdag. Die avond staan ze geprogrammeerd tegenover de Vlaamse content van VT4. Het maakt beide zenders een ideale aanvulling op elkaar en zo wordt er nog meer potentieel gecreëerd voor beiden.

In januari 2011 maakte Thierry Tacheny bovendien ook bekend dat er dit najaar ruimte zou vrijkomen om ook te investeren in lokale producties voor VIJFtv. 'Astrid in Wonderland' met in de hoofdrol de amazing Astrid Bryan start dit najaar in volle prime time samen met een nieuwe reeks van 'Zo Man Zo Vrouw' met nieuwe VIJFtv huisstylist Jani Kazaltzis. De juiste en vooral vrouwelijke feel creëren doet VIJFtv evenzeer dit najaar met een nieuwe look en nieuwe imagocampagne waarin ontspanning, schoonheid en vrouwelijkheid centraal staan. Kortom op en top feel good TV.

Hoger mikken dan 40% Fairshare?
In januari 2011 verstopte Thierry Tacheny ook zijn ambities voor de reclamemarkt niet. Binnen enkele jaren 40 procent van de advertentiemarkt binnen te halen. Overmoedig? De cijfers bewijzen dat SBS al halfweg is én in de toekomst in zijn opzet zal slagen. In het voorjaar van 2000 haalde SBS een fairshare van 18 procent op VVA 18-54, 17-24u. In 2005 was dat al 24 procent. In 2009 een stijging naar 28 procent om in het voorjaar van 2011 af te klokken op maar liefst 32 procent.

Maar SBS Belgium zou zijn rol als challenger niet waardig zijn als die ambities niet regelmatig bijgestuurd worden. De dynamische competitiesfeer waarin VT4 en VIJFtv hun mannetje - en vrouwtje - staan is constant onderhevig aan verandering. VT4 is de laatste jaren uitgegroeid tot een one stop family shop. Jonge Vlaamse families kunnen bij de zender terecht voor een brede waaier aan lokale producties, sport, series en films. VIJFtv verscherpt intussen bewust haar focus op vrouwen tussen de 25 en 49 jaar. Jonge, Vlaamse families en vrouwen. Twee van de meest interessante doelgroepen voor de advertentiemarkt. Maar waarom niet hoger mikken dan 40 procent fairshare? Waarom de ambitie niet verscherpen?

Versterken van de concurrentiestrijd
Het beloven erg boeiende tijden te worden. Want SBS gelooft ook in partnership. Meer dan in ownership. Thierry Tacheny: 'Op een slimme manier de krachten bundelen is efficiënter dan altijd zelf meer te willen. Ik geloof in partnership. Ik ben dan ook ontzettend blij dat we vanaf september Discovery Channel en vanaf januari 2012 ook MTV, Nickelodeon, Nick Jr. en TMF tot onze partners mogen rekenen... en dat SBS Belgium de salesvertegenwoordiging van deze zenders voor haar rekening zal nemen. Bart Decoster zal de salesregie hiervoor verder uitbouwen.'

Bart Decoster, commercieel directeur SBS Belgium: 'De combinatie van de jonge mannelijke en actieve kijkers van Discovery Channel, de jeugdige kijkers bij TMF en MTV, de kids bij Nickelodeon en de peuters en kleuters bij Nick Jr., de Vlaamse gezinnen die zich intussen welkom thuis voelen bij VT4 en de zeer vrouwelijke VIJFtv-kijker zullen een sterkere en efficiëntere competitie creëren in het voordeel van de adverteerders en de mediabureau's. De commerciële teams zullen met een zeer complementaire portfolio en een mooi en boeiend salesverhaal naar de advertentiemarkt kunnen. Ook de mogelijkheden omtrent crossmediale opportuniteiten zullen met de nieuwe partners en nieuwe eigenaars verder uitgewerkt worden.'

Ides Ticket, Country Manager MTV Networks Belgium: 'Nickelodeon is vandaag reeds nationaal de grootste commerciële kidszender en ook TMF en MTV vormen samen het sterkste jongeren- en muziekaanbod. Ik ben ervan overtuigd dat het partnership met SBS, ons zal toelaten om de sterkte van onze merken nog verder te ontplooien en op die manier commerciële groei te realiseren.'

Algemeen directeur Discovery Europe Jochem de Jong: 'Ik ben bijzonder blij met onze samenwerking met SBS en heb er alle vertrouwen in dat zij het succes van onze kwalitatieve non-fictie entertainmentzender Discovery Channel verder zullen uitbouwen in Vlaanderen.'

De Vijver
Een half jaar geleden, in januari 2011 raakte evenzeer bekend dat SBS Belgium in de etalage stond. De overnemers waren aan elkaar gewaagd. Niemand had toen kunnen voorspellen dat De Vijver (Sanoma, Corelio en Woestijnvis) de nieuwe aandeelhouder zou worden.

De vraag wat de toekomst brengt voor VT4 en VIJFtv leeft bij kijkers, adverteerders en productiehuizen. De eerste stappen van integratie van SBS binnen De Vijver worden dan ook stilaan concreet. Zeer recent nog met de komst van Liesbet Vrieleman die vanaf 1 maart programmadirecteur wordt van beide zenders en de inhoudelijke versterking van VT4 en VIJFtv zal aansturen. Verdere verbreding en Vlaamse verankering zijn daarbij essentieel. Dat we hierin in de iets verdere toekomst bijgestaan zullen worden door een van de creatiefste productiehuizen in Vlaanderen kan de koers van VT4 en VIJFtv alleen maar vaart geven.

DOSSIER: Najaar 2011: alle plannen, alle zenders!

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Het Gezin' (foto: Eén - © VRT 2019)

Pleegzoon Jawad gaat in Willebroek naar een nieuwe school. Hij is zenuwachtig, want hij kent nog niemand in zijn klas. In Beringen zijn de inschrijvingen voor het eerste kleuterklasje gestart. Jonathan en Shareen hopen op een school vlak bij huis. En bij de familie van Steven en Isabelle nemen de twee oudste dochters enkele beslissingen tegen de goeie raad van hun ouders in.

'Het Gezin', om 20.40 uur op En.

Dossiers