Miljoen stemmen voor 'Mijn Restaurant'
Over de hele reeks van 'Mijn Restaurant' zouden kijkers in totaal zo'n klein miljoen stemmen uitgebracht hebben. Dat meldt De Standaard. Ondanks de hoge kijkcijfers en de talloze oproepen – tot vervelens toe - om te stemmen, valt het aantal sms'jes dat uiteindelijk werd gestuurd, een beetje tegen. De finale-aflevering lokte bijna 1,2 miljoen kijkers. Er zou zo'n 44.000 keer gestemd zijn.
D
e cijfers zijn gebaseerd op een schatting. vtm wil immers geen exacte cijfers vrijgeven. 'We willen niet dat kandidaten gaan uitrekenen hoeveel stemmen ze nodig hebben om zo'n voting te winnen. En ook niet dat de media onze rekening gaan maken', zegt ook Koen Anteunis van Paratel, het bedrijf dat de stemming voor 'Mijn Restaurant' organiseerde.
In een rondvraag bij de drie gsm-operatoren kon De Standaard alleen de cijfers van Mobistar achterhalen. Via die operator werden in totaal 265.026 stemmen uitgebracht via sms. In de wetenschap dat Mobistar ongeveer een derde van de gsm-markt controleert, zou dat betekenen dat er in totaal zowat 770.000 sms-stemmen werden uitgebracht.
Stemmen voor een restaurant kon ook via een 0905-nummer, of met een druk op de rode knop voor digitale-tv-klanten van Telenet. De sms'jes maken volgens Anteunis ongeveer 80% uit van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Als je dat extrapoleert, kom je aan een totaal stemmenaantal van ongeveer 960.000.
Wat schuift dat allemaal? Voor een sms'je werd 75eurocent aangerekend. Maar niet alleen VTM wordt daar rijker van. De koek moet namelijk over verschillende spelers verdeeld worden. Om te beginnen incasseert de staat ongeveer een vijfde van elke betaalde sms, via het btw-percentage van 21%. Van de ongeveer 60 cent die dan overblijven, steken de gsm-operatoren bijna de helft op zak. De 30 eurocent die overblijven moet nog eens worden verdeeld tussen de facilitaire bedrijven - spelers als Paratel, Ring Ring of Netsize - en de content-bedrijven, zoals het productiehuis, het tv-station en, eventueel, de eigenaar van de rechten op een programma.
Toegepast op het geschatte stemmenaantal kom je aan een opbrengst van ongeveer een kwart miljoen euro voor de gsm-operatoren, en van 100 à 200.000 euro voor de andere spelers.
Geen goudmijn dus. Het fenomeen van de televoting kende enkele jaren geleden een hoogtepunt met de talentenjacht 'Idool' op vtm, maar is sindsdien op de terugweg. Er stemmen misschien meer mensen dan toen, maar de meesten houden het bij één of twee sms'jes. 'Mijn Restaurant' heeft niet de volumes gehaald van 'Idool' destijds, zegt Anteunis. 'Toen had je individuele stemmers die tot 400 à 500 stemmen uitbrachten. Bij 'Mijn Restaurant' lag het record op 212 stemmen.'
Bron: De Standaard
'Sterren op de Dansvloer': wie wint de finale? Tiany of Antony? Stem in onze poll!