Kijkcijfers: Verkiezingsmarathon goed bekeken
![](https://contentimages.cdn.tvvisie.be/1/tvvisielogov3G.jpeg/crop/800x542/)
De VRT heeft bewust gekozen voor een verkiezingsmarathon, in de goede traditie van het huis. Deze aanpak heeft rijke vruchten afgeworpen. VRT was afgetekend marktleider en haalde tussen 18.00 uur en 23.00 uur op Eén zelfs een gemiddelde van meer dan 900.000 kijkers. Daarmee werd de nieuwe en telegenieke setting van de nieuwsredactie op luisterrijke wijze ingewijd.
T
ussen 18.00 uur en 23.00 uur haalde de verkiezingsprogrammering op Eén gemiddeld 909.000 kijkers of 43% marktaandeel. Het is opmerkelijk dat dit hoge cijfer vrij constant bleef, al was er een absolute piek om 22.03 uur, toen 1.117.000 Vlamingen naar VRT keken. De beslissing om vroeg te starten met de verkiezingsmarathon is eveneens beloond. Tussen 12.00 uur en 13.00 uur waren er reeds 202.000 kijkers. Om 13.00 uur steeg het aantal naar 417.000 kijkers. Tussen 13.30 uur en 18.00 uur waren er gemiddeld 360.000 kijkers.
Over de gehele uitzending (tussen 12.00 uur en 23.30 uur) keken 2.656.050 Vlamingen minstens een kwartier. Dat zijn er 200.000 meer dan bij een vorige gelegenheid (dezelfde tijdsperiode op 8 oktober 2006). Het ligt voor de hand dat VRT met deze mooie cijfers afgetekend marktleider was op televisie.
Ook op Radio 1 werden deze verkiezingen gevolgd: uit eigen onderzoek blijkt dat Radio 1 tussen 13.00 uur en 00.00 uur 599.000 Vlamingen bereikte, dat is zowat het dubbele van wat bereikt wordt op een gemiddelde zondag.
Online was ook zeer pertinent aanwezig op deze verkiezingsdag: VRTnieuws.net had gisteren 275.900 bezoekers, van wie 188.000 de specifieke pagina's rond de verkiezingen opzochten. Bijna 750.000 mensen deden online de stemtest.
De verkiezingsmarathon op 10 juni vormde de succesvolle finale van een andere marathon die van start ging op 20 mei met 'Mondelinge Vragen'. In totaal zijn er 25 verkiezingsprogramma's in de ether gegaan, die allemaal goede resultaten hebben behaald. De nieuwsdienst koos bij deze verkiezingen resoluut voor een journalistieke en inhoudelijke aanpak. Met een breed spectrum aan verschillende programma's – ieder met hun aparte inhoudelijke benadering – werd gekozen om zoveel mogelijk kijkers te bereiken. Deze aanpak sloeg duidelijk aan bij de kijkers.
'Mondelinge vragen' en 'Doe de Stemtest' op Eén gingen beide ruim over het half miljoen kijkers en ca. 25 % marktaandeel. 'Terzake 07' en 'Terzake Audit 07' op Canvas (samen 15 programma's) haalden gemiddeld 200.000 kijkers en ca. 7 % marktaandeel. 'De laatste ronde' (samen 6 programma's, waarvan 5 op Eén) haalde gemiddeld 400.000 kijkers en bijna 23 % marktaandeel. 'Het Groot Debat' op Eén haalde 683.164 (33,1 %), op Canvas 333.164 (31,7 %).