Experts keuren naaktkalenders van Eén

dinsdag 14 oktober 2008

Op 20 oktober zendt Eén de eerste aflevering van 'De Naaktkalender' uit, waarin tien groepen worden uitgedaagd om de meest tot de verbeelding sprekende naaktkalender te maken. Het resultaat van hun fotoshoots zal elke week beoordeeld worden door een kennerspanel dat bestaat uit reclamemaker Jens Mortier, Flair-hoofdredactrice Mie Van der Auwera en topfotograaf Peter Blok.

V


anuit hun eigen professionele achtergrond bespreken zij de kwaliteit en het potentieel van de naaktkalenders. Ze zullen de foto's van de deelnemers van 'De Naaktkalender' beoordelen. Ze bepalen niet wie naar de volgende ronde mag, maar kiezen uit de foto's van elke groep deelnemers wel telkens de twaalf mooiste: één voor elke maand van het jaar.

Het kennerspanel

Met Jens Mortier, Mie Van der Auwera en Peter Blok in het kennerspanel zullen de foto's van de deelnemers van 'De Naaktkalender' vanuit verschillende invalshoeken beoordeeld worden. Ieder panellid bespreekt de naaktkalenders immers vanuit zijn eigen specialiteit.

Jens Mortier

Jens Mortier, de oprichter en creatief directeur van de Mortierbrigade, moet zowat de meest bekroonde Vlaamse reclamemaker van het moment zijn. Dat reclamebureau won al tal van belangrijke prijzen en bereikte deze zomer een nieuw hoogtepunt toen het op het festival van Cannes een prestigieuze reclameprijs wegkaapte voor zijn Music for life-campagne voor Studio Brussel.

Jens Mortier is geknipt als panellid voor De naaktkalender omdat hij als geen ander de impact van een beeld kan inschatten. Beroepsmatig komt hij bovendien vaak in contact met fotoshoots en fotografen. Ten slotte is Mortier goed geplaatst om te oordelen of een kalender het potentieel heeft om een breed publiek aan te spreken of niet.

Mie Van der Auwera

Mie Van der Auwera is de hoofdredactrice van Flair, een weekblad met een lange traditie in het in beeld brengen van amateurfotomodellen. Als hoofdredactrice van Flair heeft Mie Van der Auwera veel ervaring met amateurfotomodellen, waaronder zowel gewone mensen als mensen die deelnemen aan de Flair-modellenwedstrijd. Daardoor kan ze perfect inschatten wat ze mag verwachten van de deelnemers van 'De Naaktkalender', die ook geen ervaring hebben als model. Omdat Flair vaak naaktfoto's publiceert van gewone mannen en vrouwen en daar zonder taboes over schrijft, is Van der Auwera goed geplaatst om ook voor 'De Naaktkalender' onomwonden haar oordeel over de naaktfoto's te geven. Als enige vrouw van het kennerspanel bekijkt zij de kalenders bovendien vanuit een andere invalshoek dan haar collega's-panelleden.

Peter Blok

De Nederlandse fotograaf Peter Blok won al vele prijzen. In 1989 kaapte hij onder meer de derde prijs weg op de World Press Photo Awards met een reportage over het trappisten- klooster in Tilburg. In zijn lange carrière kreeg Blok zowel professionele modellen als gewone mensen voor de lens.

Peter Blok zal voor De naaktkalender de fotografische kwaliteit van de naaktfoto's beoordelen. Omdat hij als geen ander de ziel van zijn modellen weet vast te leggen met zijn foto's, is hij de geknipte persoon om te oordelen over de manier waarop de fotografen van De naaktkalender hun modellen in beeld brengen. Omdat Blok een Nederlander is, kan hij bovendien met een frissere blik naar de (Belgische) fotografen van De naaktkalender kijken dan een Belgische collega.

Verloop van de wedstrijd

In de eerste vijf afleveringen nemen telkens twee groepen het tegen elkaar op. Het kennerspanel met Jens Mortier, Mie Van der Auwera en Peter Blok kiest elke aflevering de twaalf mooiste foto's van iedere groep, één voor elke maand van het jaar. De kijker mag dan aan het einde van de aflevering beslissen wie van de twee groepen naar de finale gaat. Stemmen kan telkens tot 22.00 uur. De volgende ochtend zal het Vlaanderen duidelijk worden wie het tot de finale heeft geschopt.

In de finale op 24 november krijgen de vijf uitverkoren groepen nog een laatste kans om hun naaktkalender aan te prijzen. De winnende kalender wordt vanaf half december massaal verspreid in de Vlaamse winkels. De laureaten winnen twee keer; zij zijn voor even dé fotomodellen van Vlaanderen en bovendien kunnen ze met een gedeelte van de opbrengst een leuk plan of een zinvol project verwezenlijken.

Aflevering 1: Brandweer van Hasselt vs. Les Triplettes

In de eerste aflevering van 'De Naaktkalender', die op 20 oktober wordt uitgezonden op Eén, neemt de brandweer van Hasselt het op tegen Les Triplettes, een damesfietsclub in wording. Bij de Hasseltse brandweermannen kwam het idee om deel te nemen aan 'De Naaktkalender' niet van henzelf, maar van een van hun vrouwen. Die schreef hen stiekem in. Grootmoedig als ze zijn, besloten de pompiers toch deel te nemen en de eventuele opbrengst van hun naaktkalender aan National Burn Camp te schenken, een vzw die kampen organiseert voor jongeren met brandwonden.

Les Triplettes, zeven jonge vrouwen uit West-Vlaanderen, schreven zich daarentegen wel uit eigen beweging in voor De naaktkalender. Hun partners gaan geregeld samen fietsen en nu hebben ook de dames het plan opgevat om in het zadel te kruipen. Ze mikken hoog en willen meteen de Mont Ventoux beklimmen, maar het ontbreekt hen nog aan degelijke fietsen. Als ze De naaktkalender winnen, kopen ze met de opbrengst de fietsen om hun droom waar te maken.

Saartje Vandendriessche kijkt mee terwijl de Hasseltse brandweermannen vereeuwigd worden als 'helden met een peperkoeken hart' en Ben Roelants is er getuige van hoe Les Triplettes voor hun fotoshoot in ware flandrienstijl de Muur van Geraardsbergen beklimmen.

De afleveringen

Aflevering 1 – 20 oktober: Brandweer Hasselt versus Les Triplettes
Aflevering 2 – 27 oktober: Snorrenclub versus kappers en kapsters
Aflevering 3 – 3 november: Verplegers en verpleegsters versus strandvrienden
Aflevering 4 – 10 november: Hiphopdansers versus rugbyspeelsters
Aflevering 5 – 17 november: Autoracers versus fashion people
Aflevering 6 – 24 november: Finale

'De Naaktkalender', maandag 20 oktober 2008 om 20.40 uur op Eén.

DOSSIER: Het tv-najaar van 2008

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Play5 logo

Na heel wat succes te hebben geboekt in haar jongere jaren, probeert de briljante 70-jarige Madeline Matlock met haar onpretentieuze gedrag nu een job te bemachtigen bij het prestigieuze advocatenkantoor Jacobson Moore.

'Matlock', om 22.15 uur op Play5.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 23:35
    Journaallus
    07:55
    De dokter Bea show
  • 01:25
    Nachtlus
    07:00
    Radio 2 op VRT Canvas: Zomerweekend
  • 23:35
    Geen uitzending
    08:00
    Annabet zapt terug
  • 16:30
    America's Funniest Home Videos
  • 02:50
    Geen uitzending
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 14:45
    The Goldbergs
    14:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:00
    Geen uitzending
    07:00
    Willy
  • 01:40
    Geen uitzending
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:05
    Geen uitzending
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 04:50
    Geen uitzending
    09:30
    Mijn tuin
  • 02:30
    Geen uitzending
    08:00
    The Rookie
  • 03:25
    Geen uitzending
    07:45
    The Blacklist
  • 07:45
    Love Island
    13:55
    Hello Goodbye
  • 07:45
    Without a Trace
    13:15
    Accident, Suicide, or Murder
  • 04:09
    Herhalingslus
    09:00
    Z-Weekoverzicht
  • 04:40
    Roger
    08:00
    Knuffel Pop
  • 04:25
    Loïc zot van koken weekmenu
    08:00
    Snel, Makkelijk & Lekker
  • 04:40
    All Creatures Great and Small
    07:35
    Death in Paradise
  • 01:50
    First Dates Australia
    13:50
    Storage Wars
  • 02:15
    NOS Journaal
    07:25
    Erik Satie - Tussen de noten
  • 03:10
    Nieuwsuur
    08:05
    Petrus in het land
  • 01:10
    NPO Doc: De Surinaamse voetbaldroom
    12:22
    Zara en de magische kicksen