DPG Media, VRT, SBS en Mediahuis zetten schouders onder #IKREDLEVENS-campagne

donderdag 26 maart 2020

De Vlaamse overheid kondigde zonet haar nieuwe #IKREDLEVENS-campagne aan. De huidige situatie vraagt om burgerzin en iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

De campagne wil met drie belangrijke 'checks' mensen aanzetten om goede gewoontes aan te nemen en vol te houden. Voor de campagne werkt de overheid nauw samen met de Vlaamse mediasector.


Tijdens de coronacrisis kan iedereen het verschil maken. Door de richtlijnen strikt op te volgen en door simpelweg thuis te blijven. Zo zorgen we er samen voor dat ook in deze moeilijke tijden iedereen zijn verantwoordelijkheid blijft nemen. Om de bevolking elke dag aan de richtlijnen te herinneren en te motiveren om ze correct op te volgen, lanceert de Vlaamse overheid een nieuwe campagne: #IKREDLEVENS. In overleg met het nationale crisiscentrum benadrukt de campagne drie belangrijke regels: 

- Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen.  
- Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact.  
- Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn.

De Vlaamse overheid krijgt voor deze campagne de steun van alle Vlaamse mediapartners en zal de boodschap breed verspreiden via televisie, radio, magazines, kranten en online. DPG Media, VRT, SBS en Mediahuis zetten mee hun schouders onder de campagne: An Lemmens (DPG Media), Dieter Coppens (VRT) en Elodie Ouédraogo (SBS) zijn samen te zien in de tv-spot.

Er komt ook nog een aangepaste radiospot aan die op de verschillende radiozenders zal lopen. 'Onze scherm- en radiogezichten moedigen iedereen aan om de 'check - check - check' te doen. Door de drie eenvoudige checks mee te geven die iedereen kan doen, willen we als mediabedrijven helpen om het coronavirus mee verder in te dijken', zeggen de mediaspelers.

Vlaams minister-president Jan Jambon licht nog toe: 'In tijden van crisis is correcte informatie essentieel, de media spelen daarin een centrale rol. Als Vlaamse overheid roepen we de komende dagen, weken en maanden op tot burgerzin. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid: als iedereen de richtlijnen strikt en correct naleeft, kunnen we samen deze crisis het hoofd bieden en kunnen we het coronavirus verslaan. Die boodschap willen we als Vlaamse overheid, transparant en in nauwe samenwerking met het crisiscentrum, de komende dagen tot bij elke Vlaming, jong en oud, krijgen. Iedereen kan vandaag levens redden.  De boodschap is duidelijk: doe de 'check - check - check'. We zien onze kwaliteitsvolle Vlaamse media hierin als echte partners.'

Het doel van de campagne is niet alleen om mensen op te roepen tot verantwoord gedrag, maar ook om de Vlaamse media extra steun te geven.

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media: 'Onze journalisten en media staan vandaag mee in de frontlinie van de oorlog tegen het coronavirus. Ze brengen de klok rond kwaliteitsvolle duiding en nieuws over de verspreiding van het virus. Daarnaast hebben tal van zenders, kranten en magazines hun programmatie omgegooid om mee een stem te geven aan de vele initiatieven in Vlaanderen en Brussel of om vragen van kijkers en lezers te beantwoorden. Krantensites halen informatieve stukken van achter de betaalmuur en stellen ze beschikbaar voor iedereen, televisiezenders stellen extra reeksen en programma’s open voor alle kijkers. Toch hebben ze het financieel ook moeilijk, ook zij worden geconfronteerd met zieken en geannuleerde reclamecampagnes. Met deze investering willen we hen ook financieel een duwtje geven. We moeten in deze crisis niet alleen lokaal kopen, maar ook lokaal adverteren.'

De campagne start op 26 maart en is gemaakt door FamousGrey. Meer informatie op www.info-coronavirus.be of bel 0800 14 689.


Gezamenlijk persbericht DPG Media, VRT, SBS Belgium en Mediahuis

DOSSIER: Coronacrisis op Vlaamse radio & tv

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo een logo Eén logo

Stan en Ollie, beter bekend als Laurel en Hardy, zijn het grootste komische duo dat Hollywood ooit gekend heeft. Begin jaren 50 is het duo overduidelijk op zijn retour en plannen ze een afscheidstournee in Groot-Brittannië en Ierland. Terwijl ze de harten van het publiek proberen te herwinnen met hun oude succesformule van komische acts, worstelen ze met het hectische schema, de hoge werkdruk en oude vetes. Gelukkig staan hun vrouwen Lucille en Ida steeds voor hen klaar.

'Stan & Ollie', film uit 2018 met oa. Steve Coogan en John C. Reilly, om 22.40 uur op Eén.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 00:20
    Laat journaal
    00:45
    Het Weer (nacht)
  • 23:20
    Phil Lynott: Songs for While I'm Away
  • 21:25
    Geen uitzending
    06:00
    Tik Tak
  • 00:05
    Private Practice
    01:00
    Geen Uitzending
  • 22:45
    Comedy Live: Wouter Deprez - Levend en vers
    00:40
    US Kitchen Nightmares
  • 00:25
    Las Vegas
    01:10
    Zenderonderbreking
  • 00:25
    The A-Team
    01:10
    Geen Uitzending
  • 20:10
    VTMKIDS nachtloop 2021
    05:40
    Jokie
  • 00:15
    Zenderonderbreking
    06:00
    Joe
  • 23:25
    Control Pedro
    00:30
    Dag dokter
  • 00:00
    MasterChef UK
    00:40
    Geen uitzending
  • 00:10
    Gotham
    01:00
    Madam Secretary
  • 23:35
    Private Eyes
    00:30
    Property Brothers
  • 00:10
    DIY (do it yourself)
    00:35
    Piet patron
  • 20:45
    Herhalingslus
    20:00
    Z-Nieuws
  • 00:00
    Je Kijkt Naar De Sterren
    06:00
    Nog even soezen
  • 00:16
    Kast upgraden
    00:27
    Zolderkast
  • 00:00
    Studio Vlaams Parlement
    18:00
    Onderzoekscommissie PFOS - De Koepelzaal
  • 00:20
    ATP Cup Sydney & WTA500 Adelaide
    03:20
    ATP Cup Sydney
  • 00:20
    World on Fire
    01:10
    The Shadow Line
  • 00:05
    Resident Alien
    00:50
    Last Man Standing
  • 23:48
    Op1
    00:50
    NOS Journaal (laat)
  • 23:14
    Children of the Enemy
    00:49
    De Nachtzoen
  • 00:13
    M
    01:09
    Keuringsdienst van Waarde