DPG Media, VRT, SBS en Mediahuis zetten schouders onder #IKREDLEVENS-campagne

donderdag 26 maart 2020

De Vlaamse overheid kondigde zonet haar nieuwe #IKREDLEVENS-campagne aan. De huidige situatie vraagt om burgerzin en iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

De campagne wil met drie belangrijke 'checks' mensen aanzetten om goede gewoontes aan te nemen en vol te houden. Voor de campagne werkt de overheid nauw samen met de Vlaamse mediasector.


Tijdens de coronacrisis kan iedereen het verschil maken. Door de richtlijnen strikt op te volgen en door simpelweg thuis te blijven. Zo zorgen we er samen voor dat ook in deze moeilijke tijden iedereen zijn verantwoordelijkheid blijft nemen. Om de bevolking elke dag aan de richtlijnen te herinneren en te motiveren om ze correct op te volgen, lanceert de Vlaamse overheid een nieuwe campagne: #IKREDLEVENS. In overleg met het nationale crisiscentrum benadrukt de campagne drie belangrijke regels: 

- Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen.  
- Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact.  
- Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn.

De Vlaamse overheid krijgt voor deze campagne de steun van alle Vlaamse mediapartners en zal de boodschap breed verspreiden via televisie, radio, magazines, kranten en online. DPG Media, VRT, SBS en Mediahuis zetten mee hun schouders onder de campagne: An Lemmens (DPG Media), Dieter Coppens (VRT) en Elodie Ouédraogo (SBS) zijn samen te zien in de tv-spot.

Er komt ook nog een aangepaste radiospot aan die op de verschillende radiozenders zal lopen. 'Onze scherm- en radiogezichten moedigen iedereen aan om de 'check - check - check' te doen. Door de drie eenvoudige checks mee te geven die iedereen kan doen, willen we als mediabedrijven helpen om het coronavirus mee verder in te dijken', zeggen de mediaspelers.

Vlaams minister-president Jan Jambon licht nog toe: 'In tijden van crisis is correcte informatie essentieel, de media spelen daarin een centrale rol. Als Vlaamse overheid roepen we de komende dagen, weken en maanden op tot burgerzin. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid: als iedereen de richtlijnen strikt en correct naleeft, kunnen we samen deze crisis het hoofd bieden en kunnen we het coronavirus verslaan. Die boodschap willen we als Vlaamse overheid, transparant en in nauwe samenwerking met het crisiscentrum, de komende dagen tot bij elke Vlaming, jong en oud, krijgen. Iedereen kan vandaag levens redden.  De boodschap is duidelijk: doe de 'check - check - check'. We zien onze kwaliteitsvolle Vlaamse media hierin als echte partners.'

Het doel van de campagne is niet alleen om mensen op te roepen tot verantwoord gedrag, maar ook om de Vlaamse media extra steun te geven.

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media: 'Onze journalisten en media staan vandaag mee in de frontlinie van de oorlog tegen het coronavirus. Ze brengen de klok rond kwaliteitsvolle duiding en nieuws over de verspreiding van het virus. Daarnaast hebben tal van zenders, kranten en magazines hun programmatie omgegooid om mee een stem te geven aan de vele initiatieven in Vlaanderen en Brussel of om vragen van kijkers en lezers te beantwoorden. Krantensites halen informatieve stukken van achter de betaalmuur en stellen ze beschikbaar voor iedereen, televisiezenders stellen extra reeksen en programma’s open voor alle kijkers. Toch hebben ze het financieel ook moeilijk, ook zij worden geconfronteerd met zieken en geannuleerde reclamecampagnes. Met deze investering willen we hen ook financieel een duwtje geven. We moeten in deze crisis niet alleen lokaal kopen, maar ook lokaal adverteren.'

De campagne start op 26 maart en is gemaakt door FamousGrey. Meer informatie op www.info-coronavirus.be of bel 0800 14 689.


Gezamenlijk persbericht DPG Media, VRT, SBS Belgium en Mediahuis

DOSSIER: Coronacrisis op Vlaamse radio & tv

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Axel Gaat Binnen' (VTM)

Wat is tantra? Ook Axel wist het niet voor hij vertrok. Nog meer dan anders betreedt hij hier het onbekende. Eén ding is zeker: hij is emotioneel nog nooit zo diep gegaan. In deze aflevering komt Axel zichzelf helemaal tegen op verschillende vlakken. Met de nodige scepsis vertrekt hij naar de retraite in de Ardennen, maar hij keert terug naar Antwerpen als een compleet ander mens.

'Axel Gaat Binnen', om 21.45 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 21:30
    Amai zeg wauw!
    02:15
    Journaallus
  • 21:20
    Hier en toen
    07:30
    Ketnet Junior
  • 21:00
    Geen uitzending
    06:00
    Tik Tak
  • 21:45
    Axel Gaat Binnen
    05:15
    Geen uitzending
  • 20:35
    Salt
    01:55
    Geen uitzending
  • 21:35
    Snowpiercer
    00:50
    Geen uitzending
  • 20:35
    The Sixth Sense
    01:10
    Geen uitzending
  • 21:45
    Married ... With Children
    16:35
    Baywatch
  • 21:25
    Tegen de Sterren Op
    06:00
    Joe
  • 21:15
    Blind gekocht
    04:50
    Geen uitzending
  • 21:30
    Sullivan's Crossing
  • 20:35
    Above the Law
    02:50
    Backroad Truckers
  • 21:35
    Space Invaders
    02:15
    Geen uitzending
  • 21:20
    World's Most Evil Killers
  • 20:40
    Herhalingslus
    20:00
    Z-Nieuws
  • 21:39
    Tooldokter
    06:00
    Nog Even Soezen
  • 21:15
    De Gezonde Goesting
    02:30
    Snel, Makkelijk & Lekker
  • 21:00
    Belga Sport
    02:10
    Eredivisie
  • 21:00
    DCI Banks
    04:15
    Silent Witness
  • 20:34
    Musical Awards Gala 2024
    08:00
    NOS Journaal
  • 21:30
    Nieuwsuur
    08:00
    BinnensteBuiten
  • 21:18
    Van de wereld
    07:50
    De boterhamshow