Aankleding VIER elke maand door andere fotograaf

donderdag 13 september 2012

Maandag 17 september om 19.30 uur wordt de nieuwe Vlaamse televisiezender VIER gelanceerd. Een zender is meer dan enkel de programma's die er op worden uitgezonden.

De overgangen tussen twee programma's en tussen een programma en een reclameblok, de 'idents', zorgen ervoor dat de zender herkenbaar is als geheel, en niet louter een aaneenschakeling van verschillende programma's.

In samenspraak met Andy Altmann van het Britse designbureau Why Not Associates, die eerder ook meedacht aan de zenderidentiteit en logo van VIER, bedacht het styling team van VIER het idee om de idents van VIER elke maand in handen van een andere Belgische fotograaf te leggen. Gerenommeerde fotografen en talentvolle nieuwkomers wisselen elkaar daarbij af, en grijpen telkens met veel plezier vier weken lang de visuele macht op VIER. Zij beslissen een maand lang hoe VIER eruit ziet tussen de programma's en reclameblokken. Aan de hand van hun bewegende foto's kijken alle VIER-kijkers door hun ogen naar België.

VIER krijgt de eer om tijdens de eerste maand door Jimmy Kets onder handen genomene te worden. Het eerste resultaat van zijn machtsgreep is te zien vanaf maandag 17 september.

'Onze zenderomgeving is een atelier'
Ludovic Beun, De Vijver Media: 'Onze idents moeten meer zijn dan sfeervol behangpapier met een logo erop. Elk filmpje moet kunnen verrassen, ontroeren, doen lachen... Net zoals bij onze televiesieprogramma’s willen we van de zenderomgeving een atelier maken, een plaats waar topcreatieven en jong talent nieuwe dingen uitproberen. We zijn dan ook geweldig blij met het enthousiasme van al deze fotografen, die elk een maand lang de smoel van VIER zullen bepalen. De beelden worden niet gemanipuleerd door regie, montage of muziek. Het gaat eigenlijk om 'levende foto's', die een grote rust uitstralen. Net daardoor vallen ze in het beeldgeweld van een moderne televiezender heel erg op. Tegelijk geven die 'levende foto's' een heel eerlijke en verrassende kijk op de dagelijkse werkelijkheid.'

'Een verrassend geschenk met een mooie strik'
Andy Altmann, Why Not Associates: 'We waren zeer blij met de opdracht die we van SBS kregen: rond de ijzersterke televisieprogramma's van Woestijnvis een zenderidentiteit ontwerpen. De verhalen in hun programma’s hebben enkele kenmerken, waarmee we aan de slag zijn gegaan. Ze vertrekken altijd vanuit de verwondering waarmee mensen naar de wereld kijken. Bovendien staat de inhoud altijd centraal. Die kenmerken hebben we meegenomen in de ontwikkeling van het merk VIER. VIER moet esthetisch, fris en atypisch zijn, als een verrassend geschenk met een mooie strik errond.'


DOSSIER: Op weg naar een nieuw VT4

volledig dossier
opVIER

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Terzake' (Canvas)

De kans is groot dat u ook al eens zo'n raar telefoontje gekregen hebt in gebrekkig Engels, vaak met een Indische tongval en met de dringende boodschap dat je computer ernstig geïnfecteerd is. Dat zijn dan vrijwel zeker oplichters die je beloven je computer terug virusvrij te maken tegen grove betaling natuurlijk. De Britse reporter Rajini Vaidyanathan praat met slachtoffers, maar ook met scambaiters. Dat zijn mensen die jacht maken op deze oplichters. Ze ontmoet een van de beruchtste die opereert onder de codenaam Jim Browning. Hij heeft een van de vele Indische callcenters gehackt. Zo kan hij via de bewakingscamera's haarfijn zien en horen hoe meedogenloos ze te werk gaan.

'Terzake docu - Spying on the Scammers', om 20.25 uur op Canvas.

Dossiers