VT4 keert terug naar de basis
2008 was geen goed jaar voor SBS Belgium. Het moederbedrijf van VT4 en VIJFtv verloor, vooral bij VT4, heel wat marktaandeel. Verschillende projecten slaagden niet. VT4 had vooral te lijden onder het sterke voorjaar van concurrent vtm. Vrijdag kondigde SBS Belgium de komst aan van de nieuwe CEO, Thierry Tacheny, die zijn sporen reeds verdiende in de reclamewereld.
T
hierry Tacheny is van veel markten thuis. Hij kent het klappen van de zweep in de reclamewereld, richtte Peaktime op, een bedrijf dat kijkgedrag meet, en later startte hij met I-TV een productiebedrijf van belspelletjes. Tacheny werkte ook als consultant voor verschillende mediabedrijven.
Het is de taak van Tacheny om (vooral) VT4 uit het slop te halen en de zender weer op koers te brengen. Patrick Tillieux, COO van ProSiebenSat1 waarvan SBS Belgium deel uitmaakt, is er gerust op dat Thierry Tacheny de juiste man is om het tij voor VT4 te doen keren. '2009 wordt een crisisjaar en niemand weet wat er nog allemaal zal gebeuren. We moeten het dus hebben van vernieuwing in de breedste zin van het woord', aldus Tillieux in De Standaard.
Tot voor kort had VT4 nog de ambitie om een brede publiekszender te worden. Vooral de vorige directeur, Ricus Jansegers, was hiervan een fel voorstander. Nu wordt deze piste echter teruggedraaid. VT4 gaat zich weer (meer) richten op de doelgroep 15-44 met veel reality en aangekochte series. Voor bijvoorbeeld EK en WK Voetbal is er vanaf nu geen interesse meer. 'Daarmee kunnen we ons niet voldoende onderscheiden van de rest.', zegt Patrick Tillieux.
Tillieux onderkent dat er in 2008 fouten zijn gemaakt, al stelt hij dat niet zo scherp. 'Sommige dingen in 2008 waren niet succesvol. We dachten teveel dat we vtm aankonden. Dat was dus niet zo. We zijn ook te ver van ons profiel afgeweken. Accenten werden teveel verlegd naar het midden en we zijn onvoldoende scherp gebleven. Dat moet veranderen.'
Patrick Tillieux is verder niet ontevreden over de financiële resultaten van SBS Belgium in 2008. 'Maar het kan natuurlijk altijd beter. 2009 wordt een moeilijk jaar en over elke cent die we uitgeven zullen we twee keer nadenken.'
Over de concurrentie met vtm en VRT is de topman van ProSiebenSat1 kort: 'Het verontrust me dat VRT en vtm de indruk geven dat zij de enigen zijn die de audiovisuele productiesector in Vlaanderen in leven houden. Het is als een soort duopolie. Maar SBS heeft zeker een plaats in het huidige tv-landschap'.
Bron: De Standaard
Word 'fan' van TV-Visie op Facebook