SBS Belgium introduceert 'Good-Deal'
SBS Belgium introduceert vanaf 11 mei 'Good-Deal' op VT4 en VIJFtv: een gloednieuw merkenlabel binnen de reclameblokken dat zowel gericht is op de besparende consument als op de promotiegerichte adverteerder. Eerst kunnen de VT4- en VIJFtv-kijkers in aankondigingfilmpjes kennis maken met het 'Good-Deal'-concept, vanaf 25 mei gaan de 'Good-Deal'-reclameblokken op antenne.
<
STRONG>Prijsvoordelen of promoties
De afgelopen maanden analyseerde SBS Belgium hoe de Belgische adverteerders in hun communicatie reageren op de huidige financieel-economische crisis en op het wijzigend consumentengedrag. Commercieel directeur Bart Decoster: 'We kwamen er snel achter dat bijna twintig procent van alle reclame-uitingen op de Belgische televisie een prijsvoordeel of promotie kenbaar maken: de fabrikanten of service-verstrekkers houden meer dan ooit rekening met de besparingsdrang van de consument.'
VT4 en VIJFtv zijn de eerste Vlaamse televisiezenders die inspelen op deze trend. SBS Belgium wil immers creatief meedenken en zijn productaanbod zoveel mogelijk afstemmen op de behoeftes in de markt. Bart Decoster: 'Op basis van ons onderzoek hebben we besloten om in onze reclameruimte op VT4 en VIJFtv strategisch een zeer specifieke omgeving te creëren waarbinnen wij de 'promotie van de promotie' meer dan ooit tot zijn recht zullen laten komen. Deze specifieke omgeving kreeg het merklabel 'Good-Deal' mee en zal vanaf 11 mei op beide zenders zwaar gepromoot worden.'
Verschillende platformen: TV – Web – Rode Knop
Met gemiddeld vijf 'Good-Deal'- reclameblokken per dag op beide zenders bieden VT4 en VIJFtv zowel aan de kijker/consument als aan de adverteerder de mogelijkheid om de meest interessante aanbiedingen te leren kennen. Bart Decoster: 'Deze reguliere afspraken met de televisiekijker zullen zeer promotioneel gedreven zijn en ook vanuit de zenders op verschillende platformen gepromoot worden: zowel via tv-trailering, via digitext & teletekst, als via de sites en via e-mailing.'
Na de stevige lancering van de 'Good-Deal'-aanpak op de zenders, wordt de tweede fase van dit nieuwe concept in stelling gebracht: de interactiviteit. 'De consument zal de mogelijkheid krijgen om via een 'Good-Deal'-platform kortingsbonnen of promoties te downloaden, af te printen of ze te ontvangen via e-mail of gsm.Het unieke aan de Good-Deal-interactiviteit is niet zozeer de applicatie maar wel het gegeven dat we bij SBS Belgium dit platform via onze eigen kanalen zwaar kunnen promoten en wij op dat platform 'alle' merken en fabrikanten die meedoen kunnen onderbrengen. Het aanbod zal zeer breed zijn, wat de betrokkenheid en relevantie voor de consument terug zeer groot kan maken', aldus Bart Decoster. In een volgende fase kunnen er ook POS-applicaties toegepast worden, en kan Good-Deal zelfs evolueren naar zeer specifieke tv-programma's die extra toelichting geven bij de promoties van het moment.
Kort, creatief en snel schakelen
SBS Belgium wil VT4 en VIJFtv bewust differentiëren door snel in te spelen op de behoeftes van de markt. Bart Decoster: 'Meer dan ooit zijn "through the line"-applicaties als 'Good-Deal' opportuun, en betreden wij niet langer platgetreden paden. Met 'Good-Deal' gaan we voor de 'promotie van de promotie' en begeven wij ons op het BELOW-pad. Aanspreekpunt voor ons zal nu ook de 'promotiemanager' worden die eerder vanuit Sales dan vanuit marketing/communicatie werkt. Dat is een mooie en boeiende uitdaging.'
'Good-Deal' heet niet voor niets 'Good-Deal': het heeft een positieve connotatie. Een duur product kan ook nog altijd een 'Good-Deal' zijn. Alles hangt van de context (en hetproduct) af. Bart Decoster: 'Met VT4 en VIJFtv willen we in deze tijden van crisis met positief nieuws komen voor de consument. En voor het eerst zal dat via een massamedium als televisie zeer snel en uiterst kwalitatief kunnen gebeuren. Productiekosten hoeven geen rem te zijn voor de adverteerder: SBS biedt zeer low budget oplossingen. Kort, creatief en snel schakelen is de boodschap.'