Eén jaar Coen & Sander bij JOE: het succesverhaal in de ochtend

Precies een jaar na hun overstap naar JOE hebben Coen Swijnenberg en Sander Lantinga hun plek veroverd onder radio luisterend Nederland. Hun ochtendshow, die elke werkdag tussen 6.00 en 10.00 uur te horen is, heeft zich in rap tempo ontwikkeld tot een vaste waarde binnen de Nederlandse radio.
De Coen & Sander Show wist zelfs binnen een jaar uit te groeien tot de 4e populairste ochtendshow van Nederland.
Waar de ochtendshow begon op ongeveer 1,7 miljoen luisteraars per maand, luisteren er nu bijna 2,2 miljoen luisteraars per maand — een stijging van maar liefst 27%. De groei is ook duidelijk zichtbaar in het marktaandeel: in de laatste volledige meetmaand (maart 2025) behaalde de ochtendshow een marktaandeel van 7,4%, tegenover 4,9% in de eerste maand — een stijging van 51%. Over het eerste kwartaal van 2025 groeide het totale bereik van de Coen & Sander Show zelfs met 37%.
Bron: NMO Luisteronderzoek, doelgroep 20-49, ma-vr 06:00-10:00 uur, jan-mrt 2025
De Coen & Sander Show: een hit in de ochtend
Voor het eerst in hun lange carrière presenteren Coen en Sander samen een ochtendshow en dat pakt bijzonder goed uit. Hun humor, energie en muziek uit de 70s, 80s en 90s zorgen ervoor dat miljoenen luisteraars elke ochtend luisteren naar de Coen & Sander Show. Samen met Merel Westrik, die het laatste nieuws brengt, vormen ze een sterk team met een aanstekelijke dynamiek. In het afgelopen jaar spraken ze bovendien talloze bekende Nederlanders, met als hoogtepunt een openhartig gesprek met Astrid Holleeder dat veel indruk maakte op de luisteraars.
Ook kwamen er in de Coen & Sander Show meerdere creatieve acties voorbij. Zo trapten ze de eerste editie af van de Singalong Top 500, met als hoogtepunt de succesvolle campagne van Sander om Paul de Leeuw op nummer 1 te krijgen. Niet alleen lukte dat, Paul kwam live langs in de studio om Vlieg met me mee te zingen, samen met een groep luisteraars.
Vanaf de start van de ochtendshow test Coen de muziekkennis van Sander en nieuwslezeres Merel Westrik met het spel 3 Noten. Begin april pakten ze extra groots uit met 3 Noten XL, waarbij luisteraars elk uur de kans kregen om mee te doen en daarmee 1000 euro te winnen door een hit uit de 70s, 80s of 90s te raden aan de hand van slechts de eerste noten, live gespeeld door Cor Bakker op de piano.
Een andere publieksfavoriet was het NK Nutteloze Talenten, waarin mensen met de meest bizarre, overbodige maar vermakelijke talenten mochten schitteren op nationale radio. Tot slot lieten de heren zien dat ze ook buiten de studio om in contact staan met hun publiek: in de zomer pasten ze op huisdieren van luisteraars in de actie Coen & Sander passen op dieren van een ander. Al deze unieke segmenten onderstrepen de kracht en veelzijdigheid van de show en bezorgen luisteraars dagelijks een frisse dosis vermaak in de ochtendspits.
De opmars van JOE, een van de radiostations van DPG Media, laat zien dat de focus op tijdloze hits en sterke programmering werkt. Met een marktaandeel van 7,0% in de doelgroep 20-49 jaar, een indrukwekkende stijging van 37% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is JOE de vijfde zender van Nederland. JOE doorbrak in maart zelfs de magische grens van maar liefst 5 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+. Dit is het hoogste aantal luisteraars sinds de oprichting van de zender, die binnen anderhalf jaar tijd het aantal luisteraars zo goed als verdubbeld heeft.
Naast de succesvolle ochtendshow met Coen & Sander is ook de middagshow van Kai Merckx een populair onderdeel van de programmering. Met acties als ‘JOE geeft je tijd’, ‘JOE Singalong Top 500’, ‘3 Noten XL’ en de ‘JOE 80s Top 800’ heeft het station zich snel weten te profileren met opvallende en herkenbare initiatieven. Deze combinatie van herkenbare nummers en vernieuwing zorgt ervoor dat JOE niet alleen een plek verovert in het radiolandschap, maar ook een steeds sterkere band opbouwt met haar luisteraars.