'Vermist': Vlaams topentertainment (mét trailer!)
De nieuwe film van Jan Verheyen, 'Vermist', draait vanaf woensdag 31 oktober in de bioscoop. TV-Visie was er als de kippen bij om de film te bekijken én een oordeel neer te pennen. En het moet gezegd... Wij waren érg aangenaam verrast.
H
et gaat goed met de Vlaamse film. De ene productie volgt de andere op én ze worden allen nog goed bekeken ook. Vooral dat laatste is voor Jan Verheyen eigenlijk nooit een probleem geweest. Ook voor zijn nieuwste film, 'Vermist', zal het publiek opnieuw talrijk naar de bioscoop trekken. Dat ervaren rot Verheyen regisseert, merk je aan de film. Er is de uitstekende cast met naast klassebakken als Koen De Bouw ook jong talent als Stan van Samang en Cathérine Kools. Die laatste twee komen in de film echter maar beperkt aan bod. Niettemin schoon volk, en dat wordt met talloze close ups beklemtoond.
'Vermist' is het aangrijpende verhaal van een tienermeisje dat niet thuis komt na een nachtje stappen. Een plot die zeker in ons land nog steeds het nodige losmaakt. Omdat we in de film de Cel Vermiste Personen volgen, draait alles rond de zoektocht naar het slachtoffer. En dat is meteen een heel andere insteek dan bij 'doorsnee' policiers, waar meestal de dader van het misdrijf centraal staat. Naar de dader wordt er in 'Vermist' natuurlijk ook gezocht, maar dat is gewoon één van de manieren om aanwijzingen te verzamelen voor het echte werk, de zoektocht naar het meisje. En dat zorgt meteen voor emotionele lading gedurende de ganse film.
Het is de eerste policier van Jan Verheyen, en hij heeft zich duidelijk meer laten leiden door Amerikaanse voorbeelden dan door pakweg Engelse of Franse politiefilms. De film doet daarom een beetje denken aan 'De Zaak Alzheimer'. De film richt zich dan ook in de eerste plaats tot het jonge VT4-publiek dat misdaadseries als 'CSI:Miami' en 'Numbers' gewoon is. Een gegeven dat vooral ook in de serie volop tot uiting zal komen. Enig nadeel daaraan is dat het flashy lettertype, dat locaties en tijdstippen aangeeft, nogal onduidelijk is, wat het soms moeilijk om volgen maakt.
Verder is dit best een vermakelijke film, die ook op scenarieel vlak meer dan behoorlijk is. Een nieuwe 'Zaak Alzheimer' is het niet, maar Jan Verheyen stelt opnieuw niet teleur en zorgt voor een avond topentertainment van eigen bodem.