Verlies voetbalcontract leidt tot omzetdaling Belgacom
Het verlies van het voetbalcontract aan concurrent Telenet weegt op de resultaten van telecomreus Belgacom. De groep zag zijn omzet tijdens het derde kwartaal met bijna 3 procent zakken. Voorlopig is het niet helemaal duidelijk of Telenet dan echt scoort met het voetbalcontract. Beide telecombedrijven zijn bijzonder voorzichtig met het geven van concrete cijfers.
Toch verklaart Belgacom dat het minder televisiekijkers is kwijtgespeeld dan verwacht. In totaal zouden eind september 8.100 klanten hebben afgehaakt. Veel van deze klanten gingen met het volledige pakket over naar Telenet.
Toch komt Belgacom niet met meer concrete cijfers naar buiten. Voetbalfans kunnen op Belgacom nog terecht voor vijf minder matchen uit de eerste klasse. Volgens Belgacom-woordvoerder Jan Margot wordt er nu meer gekeken omdat het gratis is. Het exacte aantal wou hij niet kwijt.
De Sporting Telenet-zenders hebben ruim 171.000 kijkers, een verdubbeling in vergelijking met eind september 2010. Maar hoeveel kijkers er exact bijkwamen door het binnenhalen van het voetbalcontract, wou men ook bij Telenet niet kwijt. Een aantal klanten heeft immers afgehaakt na de prijsverhoging van het kabelabonnement. Begin oktober moeten de Telenetklanten 4.4% extra ophoesten. Blijkbaar heeft die verhoging heel wat abonnees gekost. Telenet is in 2011 al 59.000 kabelabonnees verloren.
In totaal telt Telenet nu 2.2 miljoen kabelabonnees, waarvan 1.36 miljoen ook digitale televisie hebben. Belgacom heeft ondertussen al 1.14 miljoen tv-klanten, maar Belgacom is dan ook actief over heel België terwijl Telenet alleen Vlaanderen en Brussel bedient. Andere televisieaanbieders kunnen voorlopig nog maar magere resultaten voorleggen. Zo zou Mobistar eind september slechts 27.000 televisieklanten tellen.
Bron: De Standaard