Sandra De Preter pleit voor versterking maatschappelijke rol VRT
In hun eerste nieuwjaarstoespraak voor de VRT-medewerkers maakten gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter en de voorzitter van de Raad van Bestuur Luc Van den Brande vandaag hun toekomstvisie op de openbare omroep bekend. 'We zijn aan een nieuw hoofdstuk toe in het verhaal van de VRT. We willen voort bouwen op een breed bereik en een hoge kwaliteitsstandaard om onze maatschappelijke rol sterker op te nemen. Een VRT die meer dan ooit de Vlaamse samenleving in al haar diversiteit bereikt en weerspiegelt, die transparant is en gericht op samenwerking', aldus De Preter.
Zes krachtlijnen
Om de vernieuwde missie waar te maken zal de VRT de komende maanden en jaren actie ondernemen aan de hand van zes krachtlijnen die elk inspelen op een versterking van de maatschappelijke rol van de VRT.
1. Aandacht voor alle Vlamingen
De VRT slaagt er vandaag in om heel veel Vlamingen te bereiken, maar wil meer inspanningen leveren om alle groepen in de samenleving te bereiken. Zo moet de binding met bijvoorbeeld jongeren versterkt worden. In een tijdperk van tweerichtingsverkeer moet de VRT bovendien meer in dialoog gaan en dus aanwezig zijn op alle platformen, ook internet en mobiel.
2. Een ruimere definitie van kwaliteit
Kwaliteit is meer dan de waardering van de kijkers en luisteraars. Ook diversiteit en beeldvorming maken deel uit van een kwaliteitsvolle openbare omroep. Diversiteit hoort thuis op de strategische agenda van de VRT.
3.Open en transparant
De VRT werkt met publieke middelen en moet dus verantwoording afleggen voor de manier waarop die middelen worden ingezet. De openbare omroep wil daarom ook een meer open en transparante organisatie worden.
4. Samenwerken en stimuleren
De VRT zal op een meer structurele manier andere sectoren in de maatschappij, zoals cultuur en onderwijs, aanspreken en samenwerkingen aangaan met andere media.
5. Creatief en efficiënt
In een creatief bedrijf als de VRT zijn mensen de motor. Creativiteit moet alle ruimte krijgen in een efficiëntere organisatie. HR speelt in die verandering een belangrijke rol en zal daarom ook deel uitmaken van het directiecollege.
6. Innovatie stimuleren
Het medialandschap is continu in beweging. De VRT wil zich mee inzetten voor innovatieprojecten die de hele mediasector ten goede komen.
Sandra De Preter: 'Om ons bereik en hoog kwaliteitsniveau te houden moeten we programmaschema's durven herdenken en niet automatisch uitgaan van vroegere gewoonten en kostenniveaus. Wat mag een programma kosten op een bepaald moment van de dag op een bepaald net? En hoe sterk draagt het bij tot onze maatschappelijke opdracht? We moeten van nul durven opbouwen en zo onze middelen beter inzetten in functie van de toegevoegde waarde die we als openbare omroep willen bieden.'
Van nul durven opbouwen
De VRT tekent haar traject uit binnen een strikter budgettair kader. Maar dat moet de maatschappelijke ambitie van de omroep niet remmen. Wel moet de VRT haar middelen anders inzetten en blijvend inspanningen leveren om de interne organisatie efficiënter te maken.
Unieke rol van de openbare omroep
De VRT legt een sterkere nadruk op haar maatschappelijke rol vanuit de overtuiging dat een openbare omroep onmisbaar is in een democratische samenleving. Tegenover die unieke rol moet ook een adequate financiering staan.
Luc Van den Brande: 'Een sterke openbare omroep, waarvan de finaliteit anders en breder is, blijft vanuit democratisch en maatschappelijk oogpunt noodzakelijk. Ik doe dan ook een appèl aan de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement om een verantwoorde en behoorlijke financiering te voorzien die de VRT toelaat haar opdracht kwaliteitsvol te vervullen en rekening houdt met de evolutie van de loonkosten en de kosten voor exploitatie.'