Opening 'Mijn Restaurant': schelden in Kortrijk, chaos in Sint-Niklaas
Over twee weken begint de eerste nominatieronde. En dan is het echt alles of niets voor de vijf duo's uit 'Mijn Restaurant'. De generale repetitie hadden ze al achter de rug, maar hebben de duo's wel genoeg ervaring? Donderdagavond zag Vlaanderen hoe de eerste betalende klanten voor stress zorgden in de restaurants.
D
eborah moest Morena ontslagen uit haar team omdat ze niet kon volgen met het afwassen. Ober Rik had ook bakken kritiek gekregen. Hij mocht nog één dag meedraaien en dan zouden de zussen hun conclusie trekken. In Sint-Niklaas moest Ben kelner Ad wijzen op het aannemen van de regels.
In Kortrijk werd bij Claudio en Gaëlle het gewonnen linnen geleverd. Met een prijskaartje van 17.500 euro.
Vorige aflevering beloofde Rani een groot cadeau voor de duo's die 50 gasten konden bedienen tijdens de generale repetitie. Naast de bouw-en afwerkingswerken die nodig waren kregen ze nog een extraatje. Het was een zwarte doos met de sleutel van hun nieuwe auto. Op iedere wagen stond de naam van hun restaurant.
Ondertussen nam in alle restaurants de zenuwachtigheid toe, want de openingsreceptie naderde. Het razend populaire koppel, Claudio en Gaëlle, zat nog midden in de schilderwerken maar dat kon de pret niet bederven.
'D-day' kwam amper twee twee maanden na de start van de opnames voor 'Mijn Restaurant'. Vanaf nu konden de kandidaten met trots zeggen dat ze de panden hebben omgetoverd tot échte restaurants. Ondertussen was iedereen volledig opgekleed voor het avondfeest. De duo's gaven een mooie speech in hun restaurant. En dan werd het tijd voor de officiële opening. De burgemeesters spraken de gouden woorden uit en de lintjes werden overal doorgeknipt. Maar de feestvreugd was slechts van korte duur.
Rani sprak via een videoboodschap een harde boodschap uit. De beroemde driesterrenchef, Sergio Herman, zal heel binnenkort de vijf restaurants controleren en beoordelen. Voor één restaurant zal het avontuur dus al heel binnenkort afgelopen zijn.
Ondertussen maakten alle duo's maakten volop voorbereidingen om de openingsdag zo vlot mogelijk te laten verlopen. Vooral in Turnhout moesten ze doorwerken. Tien minuten voor de opening kwamen de menukaarten eindelijk aan.
Klokslag twaalf uur gingen de deuren open. De lunch voor de eerste betalende klanten ging van start.
Wendy stelde haar gasten op hun gemak. Achter de schermen was de stress niet te onderschatten. Ze moest tijd winnen en stelde daarom de lunchmenu voor. Wendy worstelde met de kassa en de eerste bon was meteen raak. Chef Chris kon foute bonnen missen als kiespijn. De stress was groter dan verwacht en dat met amper 6 gasten. Nadien verliep de samenwerking wel goed. In de zaal werd het kassasysteem nog eens goed uitgelegd. Voor Chris en z'n keukenteam werd het een zware avond. Wendy voelde zich in haar nopjes in de zaal en de gerechten van Chris vielen in de smaak. Maar in de keuken kon Chris niet meer volgen. Daardoor moesten sommige gasten bijna twee uren wachten op een gerecht.
In Kortrijk werd Gaëlle nauwlettend in de gaten gehouden door de professionele maître Olivier. Hij gaf de nodige tips om haar nog beter te laten presteren. Hun restaurant werd overdonderd door de reservaties. De ervaren Benjamin moest zelf ook nog wennen en concentreerde zich enkel op zijn eigen tafels. De communicatie van de zaal naar de keuken begon minder goed te verlopen. Benjamin werkte op ieders zenuwen en de ware aard van chef-kok Claudio kwam naar boven. Volledig over zijn toeren gaf hij Benjamin de volle laag. Maître Olivier gaf bij zijn afscheid nog enkele gouden tips. Zijn taakverdeling zorgde voor een vlotter verloop van de service.
In Sint-Truiden genoot Tom van de rondkijkende gezichten. Ze hadden alles onder controle maar het was dan ook extreem rustig. In tegenstelling tot binnen was er buiten wel actie. Ann werd zelfs mee op de foto gevraagd met een bezoeker. Hun keuze om de gasten 'à-la-carte' te laten eten verliep vlot.
Ben kon onder toezicht van adviseur Jens de eerste menukaarten uitdelen. Maar hij was iets vergeten voor te bereiden; het kassasysteem. Zelf was hij zich van geen kwaad bewust. Kelner Ad werd verwezen naar de bar maar vond dat niet erg. Dominique maakte geen goede start. Ze had moeite met het onthouden van de tafelnummers. En ook bij het ontkurken liep het mis. Ondertussen bleven de gerechten zich opstapelen want het zaalpersoneel kon niet volgen. Ad voelde zich geroepen om de zaak te redden en nam onmiddellijk initiatief. Maar die hulp werd terecht afgewezen. Om chaos zoals de vorige avond te vermijden wou Ben de zaal zelf leiden. Maar de communicatie verliep stroef. En het personeel leek soms te verdwalen in de zaal. Een klant omschreef het met de juiste woorden: 'Pure chaos!'.
Rebekka was extra alert voor het werk van kelner Rik want hij had al slechte punten gescoord. Alcohol drinken tijdens de dienst is verboden en dat had hij wel gedaan. Ondanks de strenge instructies bleef Rik fouten maken. Chef Michael kon de 'à-la-carte' bestellingen niet snel genoeg verwerken. Daardoor liep alles in het honderd. De klanten bleven op hun honger zitten. Deborah greep onmiddellijk na de lunch in. Ze sprak Michael aan over zijn werkwijze.
Uiteindelijk moesten de zussen met pijn in hun hart besluiten dat ze met Rik niet konden samenwerken. Daarom haalden ze hem erbij. Zelf viel hij uit de lucht wanneer hem het nieuws verteld werd. Ze hadden beter personeel nodig om hun restaurant te goed laten draaien. Ze hadden besloten om 's avonds met een menu te werken na de misgelopen lunch 'à-la-carte'. Achteraf gebleken was niet zo'n goede beslissing. Sommige gasten waren teleurgesteld omdat ze een keuzemenu verwachtten.
De stress lijkt de ware aard van de duo's naar boven te brengen. Blijft het personeel in Kortrijk de scheldtirades van Claudio pikken? Mag kelner Ad in Sint-Niklaas het gezag van Ben blijven ondermijnen? En vooral, wat wordt het oordeel van Sergio Herman? Volgende week weten we weer meer!