VRT wil meer (online) reclame, commerciële zenders ongerust

Momenteel wordt tussen de VRT en de Vlaamse Regering onderhandeld over een nieuwe beheersovereenkomst. Speerpunt daarin is de vraag van de VRT om meer online reclame te mogen programmeren. En dat zint de commerciële zenders niet.
87,1 miljoen euro mag de VRT tot nu toe uit reclame halen. 2,5 miljoen euro daarvan mag komen uit advertenties op pakweg VRT MAX of websites van de openbare omroep. Maar door de groeiende digitalisering en het veranderende kijkgedrag wil de VRT dat plafond graag verhoogd zien. Bij de voorstelling van het jaarverslag had CEO Delaplace daar al op gehint.
De commerciële omroepen zoals VTM en Play4 zien die evolutie uiteraard met lede ogen aan en zijn ongerust. Ze noemden een verhoging van het plafond al openlijk 'marktverstorend'. Maar regeringpartijen N-VA, CD&V en Vooruit zien wel brood in de vraag van de VRT, maar stellen uiteraard ook dat er duidelijke spelregels moeten worden afgesproken. 'Een free-for-all is niét de bedoeling en heeft de VRT ook niet voor ogen', aldus minister van Media Cieltje Van Achter in het Vlaams Parlement.
De oppositie is niet onder de indruk en wijst erop dat meer online reclame niet de oplossing is die de VRT nodig heeft. Zo klinkt onder meer de vrees dat er binnen een aantal jaren nog altijd achter de feiten aan zal gelopen worden. En ook dat wat de Vlaamse regering nu probeert te bereiken met de nieuwe beheersovereenkomst 'nobel maar onwerkbaar' is. Resoluties die nog door Open VLD en Groen werden ingediend, zijn niet weerhouden. Minister Van Achter wil nog voor het zomerreces tot een akkoord komen. Dat betekent dat er nog twee weken resten om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen.
https://www.vrt.be/
Meer artikels over VRT - Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie