VRM legt nv Play Media een boete op van 25.000 euro

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt nv Play Media een boete op van 25.000 euro voor overdreven promotie in 'Celebrity Masterchef'.
De inbreuken hebben betrekking op de duidelijke beïnvloeding door een programmasponsor waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de omroeporganisatie worden aangetast en het niet naleven van de bepalingen rond productplaatsing.
Bij het programma worden meerdere sponsorboodschappen uitgezonden. Zo ook voor de ‘Philips’ Airfryer Combi XXL.
Tijdens de uitzending van de bewuste aflevering wordt aan de kandidaten een proef opgedragen die volledig in het teken staat van de ‘Philips’ Airfryer Combi XXL. De zendtijd van deze opdracht bedraagt 17 minuten.
Uit het onderzoek en de beelden blijkt dat er sprake is van een structurele sponsorovereenkomst. Het bestaan daarvan wordt niet betwist door Play Media.
De VRM oordeelt dat de keuze voor de kookopdracht met het specifieke toestel onmiskenbaar het gevolg is van een bewuste redactionele keuze waarbij rekening werd gehouden met het bestaan van een belangrijke sponsorovereenkomst. De omroeporganisatie geeft zelf aan dat de commerciële samenwerking met ‘Philips’ er net in bestaat dat er door de sponsor zes integraties in de hele reeks gevraagd worden, waarop de redactie ervoor gekozen heeft om een volledige kookopdracht met de ‘Philips’ Airfryer in te lassen.
Door een volledig programma-onderdeel op te hangen aan het uitsluitend gebruik van een product van een sponsor om op die manier tegemoet te komen aan een sponsorovereenkomst, die aan de redactie oplegt een welbepaald aantal integraties van de sponsor in de hele programmareeks in te bouwen, kan de VRM niet anders dan besluiten dat er in de betrokken aflevering sprake is van duidelijke beïnvloeding door de sponsor waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de omroeporganisatie worden aangetast.
Bijgevolg heeft Play Media de bepalingen van artikel 91, 1°, van het Mediadecreet geschonden.
Productplaatsing
De VRM is van oordeel dat in de uitzending ook sprake is van specifieke aanprijzingen van het toestel, die aansporen tot aankoop. Daarnaast krijgt het product ook overmatige aandacht.
Hierdoor worden de voorwaarden voor het uitzenden van productplaatsing (artikel 100, §1, 2° en 3°, van het Mediadecreet) niet nageleefd.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met de ernst van de inbreuk, het feit dat de inbreuk plaatsvond in prime time waardoor een groot aantal kijkers werd bereikt en het gegeven dat de omroeporganisatie vorig jaar nog gesanctioneerd werd omwille van een gelijkaardige inbreuk wat sponsoring betreft (beslissing 2022/035 - 'Topmakelaars').
De VRM besluit een administratieve geldboete van 25.000 euro op te leggen.