Kijkcijfers: nieuw seizoen 'SOS Piet' scoort matig, vtm toch tevreden (update)

Afgelopen zondag is vtm van start gegaan met het nieuwe, zestiende, seizoen van 'SOS Piet'. Vtm zegt in een persbericht dat het tevreden is met het cijfer van 378.991 kijkers op VVA 18-54, live +1 en een marktaandeel van 31,1% op deze doelgroep. 'SOS Piet' staat op zondag pal tegenover het populaire 'Dagelijkse Kost' van Eén. Dat programma scoorde 660.125 kijkers, weliswaar op doelgroep LIVE VVA 4+.
Vtm is dus tevreden met het cijfer van 378.991 kijkers op hun kerndoelgroep VVA 18-54. Maar de lijstjes die doorgaans in kranten, tijdschriften én op TV-Visie worden gepubliceerd zijn cijfers in de algemene doelgroep VVA 4+ (live cijfers), gemeten door studiebureau CIM-Audimetrie. En dat zijn uiteindelijk de cijfers die er toe doen. In die dag top 10 valt 'SOS Piet' genadeloos uit de lijst. Op VVA 4+ is 'Groenland' (Eén) het tiende best bekeken programma van zondag 11 maart.
Vtm schermt al jaren met de kijkcijfers gemeten op doelgroep. Voor vtm is dat VVA 18-54. En het is best vreemd dat je je profileert als een brede familiezender en dus, laat ons wel wezen, vist in hetzelfde vijvertje dan Eén, maar toch enkel rekening houdt met doelgroepencijfers. Bij elke presentatie van een nieuw tv-seizoen stelt vtm onomwonden dat ze gegroeid zijn. Steeds op doelgroep. In de gekende kijkcijferlijstjes in kranten, tijdschriften én op TV-Visie, VVA 4+ dus, is daar helaas weinig van te merken.
Maar toch is vtm tevreden met het resultaat van 'SOS Piet'. 378.991 kijkers op doelgroep 18-54. Nog niet zo lang geleden haalde datzelfde programma ruim het dubbel aantal kijkers. Op VVA 4+. Voorbeeld in de kijkcijferanalyse die TV-Visie maakte over zondag 15 mei 2011. En er zijn nog wel meer voorbeelden.
Net vandaag, dinsdag 13 maart, verscheen ook een artikel in Humo over hoe de zenders zich voorbereiden op de komst van het nieuwe VT4. Daarin heeft de journalist het over 'het probleem Huysentruyt'. 'vtm bestelt geregelde waarderingsstudies: elke drie of zes maanden rolt er eentje uit de printer. Daaruit blijkt dat de populariteit van Piet Huysentruyt al jaren gestaag achteruitkachelt: je kan niet ongestraft met je kop op elke sauspan in de etalage van Blokker blijven staan, zo blijkt', schrijft het tijdschrift.
Toegeven: Humo maakt deel uit van De Vijver Media, de moedermaatschappij van onder anderen VT4 en Woestijnvis. Hun mening zal dus wel enigszins gekleurd zijn. Maar helemaal onwaar lijkt het ons toch niet allemaal.
Naar aanleiding van dit artikel contacteerde vtm-woordvoerster Sara Vercauteren onze redactie. Ze wees erop dat 'SOS Piet' en 'Dagelijkse Kost' NIET pal tegenover elkaar staan geprogrammeerd. Dat klopt inderdaad. Hoewel het uitzenduur maar een half uur verschilt tegenover hoe het programma vorig jaar stond geprogrammeerd, blijkt dat toch een verschil te zijn qua marktaandelen en kijkcijfers. Vercauteren wijst erop dat 'SOS Piet' in haar uurschijf om en bij de 30% marktaandeel haalt en dus meer dan behoorlijk scoort voor dat tijdstip. De vergelijking met de kijkcijferanalyse uit 2011, toen het programma nog op een ander tijdstip stond, gaat dus niet helemaal op.