VRT bevestigt onderscheidende rol op digitale sneltrein

VRT blikt met vertrouwen terug op 2024. Uit het jaarverslag dat vandaag werd voorgesteld in het Vlaams Parlement, blijkt dat de publieke omroep nagenoeg alle performantie-indicatoren heeft gehaald.
Van beklijvende sportmomenten en cultuurprojecten tot vernieuwende formats en diepgravende duiding: VRT heeft haar unieke maatschappelijke rol opnieuw sterk ingevuld. Om haar publieke opdracht ook in een digitale wereld te blijven waarmaken, schakelde VRT in 2024 een versnelling hoger op vlak van innovatie en gebruikservaring. De digitale VRT-platformen groeiden fors. En in een verkiezingsjaar bewees de publieke omroep zijn kracht als betrouwbare gids, met heldere duiding en nieuws op maat van elke Vlaming.
Sterke cijfers, tastbare impact
De cijfers van 2024 tonen een VRT die elke dag impact heeft. Een greep uit de resultaten:
VRT bereikte wekelijks 89,9% van de Vlamingen. Dagelijks stemde 74% af op een van de VRT-platformen.
Het aantal geregistreerde gebruikers op de digitale bestemmingen groeide van 3,6 naar 4,3 miljoen. Intussen is 6 op de 10 Vlamingen geregistreerd bij VRT MAX.
Het aantal videostarts steeg met 21% ten opzichte van 2023, vaak goed voor meer dan 9 miljoen starts per maand. Voor audio waren er gemiddeld 1 miljoen starts per maand.
Sinds Ketnet volledig opging in VRT MAX zijn er meer dan 170.000 kinderprofielen aangemaakt. Het gebruik van Ketnet-content steeg met 24%. Karrewiet werd een vaste waarde in de top 10 van meest gestarte programma’s.
De Olympische en Paralympische Spelen werden toegankelijker dan ooit, met Vlaamse Gebarentaal, audiodescriptie, AI-ondertiteling en aparte streams voor niche sporten. Sporza had op televisie aandacht voor 105 sporten, op radio voor 56 sporten en online voor 75 sporten.
In 2024 was meer dan 77% van de prime-time-uitzendingen op VRT 1 en Canvas een Vlaamse coproductie. Daarmee gaf VRT zuurstof aan tientallen lokale productiehuizen, scenaristen en makers.
In totaal investeerde VRT 25% van haar inkomsten – 126 miljoen euro – in Vlaamse productie- en facilitaire bedrijven.
Onafhankelijke publieke omroep met een missie
Tijdens de voorstelling in het Vlaams Parlement onderstreepte CEO Frederik Delaplace het belang van een onafhankelijke publieke omroep in een veranderend medialandschap, waar democratische waarden onder druk staan. Hij benadrukte het belang van vertrouwen als fundament: VRT staat voor authentieke verhalen die verbinden, gefinancierd met marktversterkende inkomsten, gedragen door sterke governance en transparantie die de onafhankelijkheid van de omroep waarborgen.
Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: 'In een wereld vol versnippering en desinformatie is een sterke, onafhankelijke publieke omroep geen luxe maar een noodzaak. Als hoeder van vertrouwen, gids in verandering en motor van samenhang. Informeren op maat is onze sterkte. De komende jaren blijft het een uitdaging om iedereen onder de 45 jaar te bereiken met informatie en duiding. Alleen met voldoende en nieuwe digitale initiatieven kunnen we relevant blijven en zichtbaar zijn voor iedereen.'
Media die er écht toe doen
De Vlaming vond in 2024 verhalen die raken bij VRT: van 'Menopauzia', 'Zorgen voor mama' en 'Pano' tot 'Pompidou', 'Wat niemand ziet' en 'Start to DJ'. De Warmste Week bracht warmte en verbinding, en de verkeerscampagne Het beste moet nog komen deed vele Vlamingen twee keer nadenken over smartphonegebruik in het verkeer. En met initiatieven zoals 'Eerste keus', 'Het Kiesfestival', de Stemtest en de Jongerenstemtest van nws.nws.nws bracht VRT informatie op maat in een bepalend verkiezingsjaar.
Karen Donders, directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie: 'Van Olympische en Paralympische Spelen tot het Ensorjaar, De nieuwe lichting bij Studio Brussel, maar evenzeer de nieuwe lichting bij #LikeMe, 'Ik vraag het aan', 'De goudvis' en een straf Klarafestival... We maken elke dag media die er écht toe doen. Vanuit ons DNA sturen we op impact, op relevantie, op publieke meerwaarde. Dát is waar VRT voor staat.'
Verantwoord en toekomstgericht
Frieda Brepoels, voorzitter raad van bestuur VRT: 'Het jaarverslag toont dat VRT niet alleen sterke inhoudelijke keuzes maakt, maar dat ook het financieel resultaat in evenwicht is. Dat is geen evidentie in een uitdagende context. Als raad van bestuur steunen we de strategische koers die VRT vaart, met oog voor vernieuwing, de digitale versnelling en maatschappelijke relevantie. Tegelijk blijven we waken over de onafhankelijkheid en transparantie die essentieel zijn voor een sterke publieke omroep in Vlaanderen.'