Trekt de VRT stekker uit MNM?
De VRT-hitzender MNM blijft onder vuur liggen. Naast het dalend marktaandeel en de dalende inkomsten uit reclame hangt er ook een grondige evaluatie in de lucht. De VRT-top zal nog voor het einde van het jaar bekijken hoe het verder moet. Ook in het Vlaams Parlement werd er (nogmaals) met scherp geschoten op de commerciële jongerenzender van de VRT.
De transformatie van radio Donna naar MNM lijkt nu helemaal mislukt. Dat blijkt uit cijfers die in het kader van de bespreking van het jaarverslag 2009, maandag in de commissie Media van het Vlaams Parlement. De VRT-top stelde daar de cijfers over de inkomsten uit de radioreclame voor. Alleen Studio Brussel kan mooie resultaten voorleggen. De alternatieve jongerenzender zag ondanks de economische crisis zijn inkomsten stijgen met 8 procent.
Maar alle andere VRT-zenders moesten zwaar incasseren. Bij Radio 1 (-11,7%) en Radio 2 (-12,8%) bleef de schade nog beperkt. Algemeen daalden de inkomsten gemiddeld 11 procent. Maar zorgenkindje MNM verloor maar liefst 22 procent.
Leg daarnaast nog de historisch lage cijfers voor MNM, minder dan 10% marktaandeel en het werd meteen duidelijk dat MNM kop van jut werd in de mediacommissie. Ondanks de dalende inkomsten haalt MNM trouwens nog het meeste reclamegeld binnen, maar liefst 9 miljoen euro. Maar dit laatste cijfer kon de parlementsleden niet overtuigen.
Aangezien de reclame-inkomsten zo fel gedaald zijn moest de Vlaamse regering in 2009 immers 4,6 miljoen euro extra ophoesten voor de VRT. 'Ongehoord', vinden Bart Tommelein (Open Vld) en Jurgen Verstrepen (LDD). Beide parlementsleden vinden het niet kunnen dat de Vlaamse overheid moet opdraaien voor het falen van een commerciële zender als MNM.
Volgens CD&V-politicus Carl Decaluwé is dit het ultieme bewijs dat de transformatie van Donna naar MNM compleet mislukt is. 'Hoog tijd om de radiofrequenties van MNM te verkopen, nu ze nog wat geld waard zijn', aldsu Decaluwé.
Bij SP.A en Groen! klinkt een ander geluid. Zij vinden dat de VRT de taak heeft om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
Ook VRT-topvrouw Sandra de Preter deelt deze mening. 'Als de VRT de opdracht krijgt om een breed publiek te bereiken, dan hoort MNM daarbij. Met MNM bereiken we dagelijks 600.000 jongere, minder opgeleide mensen'.
Hierin wordt ze ook gesteund door Luc Van den Brande, voorzitter van de Raad van Bestuur. Maar hij zorgde toch nog voor een verrassing. In de raad van bestuur van 22 december staat een grondige evaluatie van MNM op de agenda. 'Of we daar ook conclusies zullen trekken over de toekomst van MNM, daar wil ik mij niet over uitspreken', aldus Van den Brande.
Bron: De Standaard
Lees ook:
Luistercijfers: Radio 2 stijgt sterk, MNM stabiel
Luistercijfers: MNM zakt verder weg, JOE en Nostalgie stijgen!
'Inhoud MNM strookt niet met taak van de openbare omroep'
Rino Ver Eecke moet MNM redden
Herstructurering VRT: exit MNM-manager Greet Santy
VRT ontkent verkoop MNM
VRT wil MNM afstoten of verkopen!