Sporza laat zich vangen... door eigen aprilgrap
Op Canvas loopt momenteel een campagne met verschillende spotjes naar aanleiding van het WK voetbal in Zuid-Afrika. De nadruk ligt in de campagne op een WK zonder zonder Rode Duivels, maar met toch nog voldoende Belgische accenten. En daar wringt nu net het schoentje. Voor een van de filmpjes is het reclamebureau Boondoggle in een val getrapt die de VRT destijds zélf had opgezet...
In 2005, in de aanloop naar de verkiezing van de Grootste Belg, kregen luisteraars van Radio 1 de kans om in het programma van Koen Fillet en Sven Speybroeck hun favoriete Belg te nomineren. In de uitzending van 1 april 2005 belde een zekere Jos Broeckx die Armand Preud'homme nomineerde. De reden die Broeckx aangaf was dat Preud'homme het Amerikaanse volkslied zou hebben gecomponeerd. Een 1-aprilgrap van Fillet en Speybroeck, zo blijkt nu. En precies dat feit wordt nu in een WK-spotje gebruikt. Zowel bij Sporza als bij Boondoggle zitten ze er niet echt mee in de maag.
'Een beetje onhandig, maar we vinden het niet zo erg,' zegt Toon De Baere van Boondoggle in Het Nieuwsblad. 'We zijn immers uitgegaan van urban legends die niet per se wetenschappelijk onderbouwd moeten zijn.' Maar De Baere geeft wel ruiterlijk toe dat de VRT in de eigen aprilgrap is getuind.
Sporza-woordvoerder Björn Verdoodt in Het Nieuwsblad: 'We zijn niet te beroerd om dat toe te geven. In een groot bedrijf als de VRT is zoiets ook niet zo verwonderlijk en we zien er de humor van in. Voor ons is het belangrijker dat het spotje aanslaat bij een breed publiek. De WK-programma's worden bijzonder goed bekeken.'
Toch wordt het spotje met de verwijzing naar Armand Preud'homme niet meer uitgezonden. Alleen nog drie resterende filmpjes worden afwisselend getoond.
Bron: nieuwsblad.be