Luistercijfers: Radio 2 stijgt sterk, MNM stabiel
Vandaag heeft het CIM de luistercijfers van golf 20 bekendgemaakt, die het luistergedrag van 9 januari tot en met 15 mei 2010 in kaart brengen. Radio blijft voor de Vlaming een bijzonder belangrijk medium: maar liefst 78,7 % van de Vlamingen luistert dagelijks, het hoogste percentage in drie jaar. Radio 2 blijft met nog meer voorsprong de populairste radiozender van Vlaanderen. De VRT-familiezender bereikt dagelijks maar liefst 1,4 miljoen trouwe luisteraars.
Marktaandeel Golf 20 (09/01/10-15/05/10):
- VRT globaal 61,8 %
- Radio 1 8,7 %
- Radio 2 31,2 %
- Klara 2 %
- MNM 9,8 %
- Studio Brussel 9,8 %
- Q-music 15,4 %
- 4FM / JOE fm 5,9 %
- Nostalgie 5,6 %
Het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio.
Els Van De Sijpe, manager radio bij de directie Media reageert:
'Bijna 79 procent van alle Vlamingen luistert elke dag naar de radio, 56,2 procent kiest daarbij dagelijks voor één van de netten van de VRT. We zijn er voor iedereen, zoals het een openbare omroep past en dat wordt duidelijk geapprecieerd.
Radio 2 blijft met zijn sterke Vlaamse en regionale programmering de absolute lieveling van de meeste Vlaamse radioluisteraars. De familiezender bereikt dagelijks opnieuw meer dan 1,4 miljoen luisteraars. Die luisteren bovendien ook weer een stuk langer.
De voorbije maanden is MNM muzikaal en inhoudelijk verder versterkt. De ontspannende VRTradio steunt meer dan ooit op drie pijlers: nieuws en informatie voor een jong publiek, engagement en groepsgevoel. Eigen onderzoek leert dat de luisteraars de vernieuwde aanpak alvast appreciëren. De langere luisterduur in deze CIM-meting en de extra instroom van jongere luisteraars bevestigen dat.
Radio 1, Klara en Studio Brussel blijven quasi stabiel. Ze zijn duidelijk geprofileerd en hebben een trouwe band met hun publiek, iets waar we als VRT blij om zijn.'