Luistercijfers: Qmusic en JOE tillen DPG Media naar record

De radiogroep van DPG Media heeft in november een historisch resultaat neergezet. De radio-exploitant behaalt een record marktaandeel van 33,7% (+15% t.o.v. vorig jaar) binnen de doelgroep 20-49 jaar en is daarmee de sterkst groeiende radiogroep van Nederland.
Deze mijlpaal is grotendeels te danken aan de topprestaties van Qmusic, dat een marktaandeel van 23,0% behaalt en een groei van 18% laat zien, en JOE, dat dit jaar tot nu toe de meeste winst boekt van alle radiozenders.
Qmusic boekt succes met de 'Q-top 1500: de lijst van je leven'
Qmusic is in november opnieuw de onbetwiste nummer één en de sterkst groeiende radiozender van Nederland. De zender behaalde in november een marktaandeel van 23,0% (20-49 jaar), een groei van 3,5 procentpunt (+18%) in vergelijking met vorig jaar. Dit is de hoogste maandscore voor Qmusic van dit jaar. Het succes van deze maand is mede te danken aan de 'Q-top 1500: de lijst van je leven'. Het is dé hitlijst met nummers die luisteraars doen terugdenken aan bijzondere momenten of volgens hen de beste nummers ooit gemaakt zijn. Qmusic bereikte deze maand 7,4 miljoen Nederlanders (13+), ruim 300.000 meer dan vorig jaar.
JOE is de grootste winnaar van dit jaar tot nu toe
Met een marktaandeel van 7,0% (20-49 jaar) boekt JOE eveneens winst ten opzichte van vorig jaar (+1%). JOE is hiermee de vierde zender van Nederland, waarbij de afstand tot de nummer vijf steeds groter wordt. JOE steeg deze maand naar een bereik van 5,2 miljoen luisteraars (13+), bijna 400.000 meer dan een jaar geleden. In november werd onder andere de derde editie van de actie 3 Noten XL gespeeld in de Coen & Sander Show.
Nu het einde van het jaar nadert, kijkt JOE met trots terug op een zeer succesvol 2025. JOE behaalt de eerste elf maanden van het jaar de meeste winst van alle zenders met een gemiddeld marktaandeel van 7,0% (een groei van 1,1 procentpunt / +19%).
Qmusic en JOE pakken groots uit in de decembermaand
De aankomende decembermaand belooft nog veel meer goeds. Zowel bij Qmusic als bij JOE staat er in de aanloop naar de feestdagen groots entertainment op de agenda. Bij Qmusic kunnen luisteraars naar hartelust meepuzzelen om de opgesloten Q-dj’s Mattie Valk, Marieke Elsinga, Domien Verschuuren en Bram Krikke te helpen ontsnappen uit de Q-escape room. De laatste editie van de Q-escape room (in december 2023) bleek razend populair, met een gemiddeld marktaandeel van 27,3%. JOE-luisteraars kunnen zichzelf tijdens de feestperiode onderdompelen in de ultieme kerstsfeer met 70s, 80s en 90s muziek én de beste kersthits ooit. Om het kerstseizoen officieel van start te laten gaan, start de zender op 8 december met 'Bijna Kerstdag'. Een dag vol kerstsfeer waarop luisteraars hun eerste kerstpakket krijgen, persoonlijk samengesteld door de JOE-dj’s. Met de boodschap ‘Kerst vier je samen met JOE’ verzorgt JOE van 15 tot en met 19 december een serie van vijf unieke themadiners in de middagshow van JOE-dj Kai Merckx.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.




































