Luistercijfers: 'Mattie & Marieke' nummer 1 ochtendshow van Nederland, 'Coen & Sander Show' breekt record
Mattie & Marieke is wederom de nummer één ochtendshow van Nederland. Dit blijkt uit de zojuist gepubliceerde cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) over november. Qmusic verstevigt hiermee het marktleiderschap, terwijl JOE met de Coen & Sander Show een indrukwekkend record vestigt.
Qmusic: met afstand marktleider
Qmusic blijft domineren als marktleider in de doelgroep 20-49 jaar, met een marktaandeel van 19,6%. Radio 538 en NPO Radio 2 volgen met respectievelijk 16,1% en 10,5%. In de maand november bereikt Qmusic ruim 7,1 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, een stijging van 6% (+430.000 luisteraars) ten opzichte van vorig jaar.
Mattie & Marieke: de nummer één ochtendshow van Nederland
Met een marktaandeel van 20,3% in de doelgroep 20-49 jaar, blijft de ochtendshow van Mattie & Marieke de favoriete keuze van Nederland. De afgelopen maand stemden ruim 3,3 miljoen luisteraars (doelgroep 13+) af op Mattie & Marieke, waarmee de ochtendshow van Qmusic verreweg de best beluisterde is van Nederland (Sky Radio volgt met 3,0 miljoen luisteraars, 538 is de nummer drie met 2,8 miljoen luisteraars).
Sinds afgelopen maandag is Marieke Elsinga na haar zwangerschapsverlof teruggekeerd naast Mattie Valk. Tijdens haar verlof werd Marieke vervangen door Miljuschka Witzenhausen. Mattie en Marieke trappen deze week af met 'Ooit of Nooit’, waarin de presentatoren dingen doen die ze nog nooit samen gedaan hebben.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Vr 06:00-10:00 uur. November 2024
Coen & Sander Show: nieuw record voor JOE in de ochtend
Ook JOE behaalt groot succes in de ochtend. De in mei gelanceerde ochtendshow van Coen & Sander behaalt een record marktaandeel van 7,8% (+42% ten opzichte van november 2023) en is daarmee de vierde ochtendshow van Nederland.
JOE: hoogste maandbereik tot nu toe
JOE behaalt zenderbreed in november een marktaandeel van 6,9% in de doelgroep 20-49 jaar — een indrukwekkende stijging van 38% ten opzichte van vorig jaar. Over de hele maand november bereikt JOE 4,8 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, een aanzienlijke toename van bijna 1,4 miljoen luisteraars (+40%) vergeleken met het voorgaande jaar. Nooit eerder wist JOE zoveel luisteraars in 1 maand te bereiken.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Doelgroep 20-49 jaar. Ma-Vr 06:00-10:00 uur.
Sterke prestatie van de radiogroep DPG media
In november behaalt de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 29,4% binnen de doelgroep 20-49 jaar. Met 9,9 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+ stijgt het bereik van de radiogroep deze maand met 917.000 luisteraars (+10%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.