Kijkcijfers: vtm start het nieuwe jaar goed, 2BE heeft het moeilijk
In de eerste maand van het nieuwe jaar haalt vtm in z'n doelgroep (VVA 18-54) een marktaandeel van 22,8% (17-24 uur). Dat is een stijging met 2,25% in vergelijking met januari 2008, toen het marktaandeel op 22,3% lag. Daarmee trekt vtm de lijn van vorig jaar door, toen het over het hele jaar eveneens vooruitgang boekte in z'n doelgroep.
O
pvallend is dat de dagelijkse sterkhouders 'Het Nieuws', 'Sketch Up' en 'Familie' betere cijfers halen dan een jaar geleden. Nog zo'n vaste waarde is 'De Kotmadam'. De lotgevallen van Jeanne, Jef, Odilon en hun studenten blijven graag geziene gasten in de Vlaamse huiskamers. Dat bewijzen de kijkcijfers (gemiddeld 785 000) en het marktaandeel (gemiddeld 29,2%). Hetzelfde kan gezegd worden over 'De Planckaerts' (gemiddeld 620 000 kijkers) en 'De Pfaffs' (gemiddeld 630 000 kijkers).
In de vooravond blijft 'Louislouise' op koers. De telenovelle wist in januari gemiddeld 490 000 kijkers te boeien. Dat is meer dan 1/3de van de Vlamingen die op dat ogenblik voor hun televisietoestel zitten. Het marktaandeel ligt namelijk op bijna 35%.
Maar het zijn niet alleen de vaste waarden die bij het jaarbegin hebben bijgedragen tot de groei van vtm. Ook de nieuwkomers deden hun duit in het zakje. Zo trok 'De Italiaanse Droom' gemiddeld 715 000 kijkers, wat goed was voor een marktaandeel van 28,2%. Vanavond - maandag 2 februari - is er de finale en weten we dus welk koppel de B&B in Montelparo mag uitbaten. Met een marktaandeel van resp. 25,6% en 24,3% krijgen ook 'De Designers', dat bij de jongere kijkers opvallend sterk in de smaak valt, en 'Het Mooiste Meisje van de Klas' een goed rapport.
Ook de filmliefhebbers hebben hun weg naar vtm gevonden. De blockbusters op vrijdagavond geraken inderdaad steeds beter ingeburgerd met gemiddeld 675 000 kijkers en een marktaandeel van 26,2%. De toptitel was in januari 'Nanny McPhee', dat goed was voor 785 000 kijkers en 31,6% marktaandeel.
Wat de eenmalige programma's betreft haalde 'Het Gala van de Gouden Schoen' 875 000 kijkers (marktaandeel 30%) en 'Verloren Onschuld', het debat rond het drama in Dendermonde, 625 000 kijkers (marktaandeel 28,1%).
2BE kent - net als de andere kleinere zenders – een moeilijkere periode. In januari haalde 2BE een marktaandeel van 7,5%. Een jaar geleden was dat 8%. De uitschieters waren hier het Belgisch Kampioenschap veldrijden dat het hoogste cijfer ooit haalde voor een Belgische veldrit. Van start tot finish keken 1.075.000 Vlamingen. Nagenoeg de helft van alle Vlaamse kijkers genoot die zondagmiddag van de uiterst spannende wedstrijd (marktaandeel 48,4% in de doelgroep van 2BE VVA 18-44). De meest populaire series zijn 'House MD' (10,2%) en 'Bones' (8,2%). De best bekeken film in januari was 'Enough' met 360 000 kijkers en een marktaandeel van 20,1%.
Word 'fan' van TV-Visie op Facebook