Kijkcijfers: vtm noteert lichte stijging tegenover juli 2009
Pas afgelopen weekend is er een punt gezet achter de eerste vakantiemaand en dus maakt VMMa graag een round-up van de kijkcijfers. Juli 2010 was de maand waarin vtm een nieuw feel good-zomermenu heeft gelanceerd. De combinatie van nieuwe titels en vaste waarden als alternatief voor al het sportgeweld leverde een gemiddeld marktaandeel op van 18,6 (VVA 18-54), goed voor een stijging van 0,9%-punt ten opzichte van vorig jaar. 2BE viel afgelopen maand terug van 9,6% op zenderdoelgroep VVA 18-44 in juli 2009 naar 8,3%.
Horizontale zomerprogrammatie van vtm
'Het Nieuws' blijft ook in de zomer een sterkhouder van vtm. Met een marktaandeel van 33,1% (VVA 18-54) boekte 'Het Nieuws' van 19.00 uur een groei van 2,2%-punt t.o.v. juli 2009. Net als vorig jaar waren er dagelijks bijna 480.000 Vlamingen op de afspraak. Aansluitend bevestigt 'De Stip' de goeie start van juni met bijna 30% marktaandeel. En nu de sport voorbij is groeien deze programma’s verder door.
Sabine Appelmans mag zich sinds vorige week donderdag dé 'MasterChef' (22,2% en 416.000) onder bekend Vlaanderen noemen. Tijdens de finaleweek haalde het programma een marktaandeel van gemiddeld 30%. Vorige week werd ook de opvolger 'Met Vier in Bed' goed onthaald in de huiskamer: 28,2% en 467.000 kijkers. In de vooravond groeide 'De Kotmadam' van 23,2% naar 24,7%.
De nieuwe high prime-formats fluctueerden in de cijfertabellen, maar zetten toch een aantal topscores neer: 459.000 voor 'Gelukkig Getrouwd?', 455.000 kijkers voor 'Bouwen aan Geluk', 427.000 voor 'Te land, Ter Zee en in de Lucht'. En 452.000 Vlamingen stemden af op 'Best of Belgium', de tenniswedstrijd tussen Kim Clijsters en Serena Williams.
'In tegenstelling tot de afgelopen jaren zijn onze talenten deze zomer volop aanwezig op het scherm en hebben we een nieuw schema in de markt gezet. Het is een realiteit dat de programma’s in juli hebben moeten opboksen tegen het sportief geweld. Het is dan ook aanmoedigend dat we in juli 2010 meer mensen hebben kunnen entertainen dan in juli 2009. In augustus houden we de horizontale programmatie met vaste afspraken aan en stellen we onze kijkers graag onder meer een nieuwe reeks van de legendarische quiz 'De Juiste Prijs' voor', aldus programmadirecteur Jan Segers.
vtmKzoom grootste commerciële kidszender
Met 11,3% op 4-14 was vtmKzoom in juli de grootste commerciële kidszender. Het is ook de enige commerciële kinderzender waarbij ouders en kinderen zo vaak samen naar tv kijken (7,5% marktaandeel op coview VVA met kids).
Met een mix van nieuwe eigen programma’s zoals 'De Wereld van K3' (gem. 14,9% op 4-14 en 23.000 kijkers met een topaflevering van 42.500 kijkers) en klassieke jeugdseries zoals 'Bassie en Adriaan' (gem. 14,3% op 4-14 en 24.500 kijkers met een topaflevering van 59.500 kijkers) blijft vtmKzoom erg populair. Ander toppers de zomer zijn 'Wickie De Vicking' om 19.30 uur dat 22.000 kijkers bekoort en 'Pingu', goed voor gemiddeld 23.000 kijkers om 19.00 uur. Gloednieuw zijn 'Op Safari' (12,5%) en 'Yoohoo & Friends' (11,3%), en die scoren vooral bij de allerjongsten.
(Bron: CIM TV/CIM MZR, vmmtv 2010)