Kaartje komt 28 jaar na verzenddatum aan bij Radio 2
Radio 2 Oost-Vlaanderen vond maandag een oude postkaart tussen de post. De antwoordkaart was 28 jaar geleden verstuurd door mevrouw Demailly uit Suresnes (Frankrijk) naar het programma 'Matinata'. Vandaag was de familie van de afzender – die in Gent woont- te gast in 'Middagpost'.
'Wij vonden maandag in de post een antwoordkaartje op een radioprijsvraag dat 28 jaar geleden, op 12-1-1983 verstuurd was naar Omroep Oost-Vlaanderen, 232 Martelaarslaan, Gand. Er stond ‘Bonne Annee’ op en drie antwoorden op een prijsvraag. De afzender was mevrouw Demailly uit Suresnes (bij Parijs) in Frankrijk', vertelt regioproducent Hendrik Coleman van Radio 2 Oost- Vlaanderen.
De ansichtkaart, met een foto van het commerciële centrum van Suresnes, was gericht aan het programma ‘Matinata’. Dat was een programma met lichtklassieke muziek op dinsdagvoormiddag. In elke uitzending zat een fameuze prijsvraag, waarna de luisteraars hun antwoord konden terugsturen. Ondertussen is het programma al jaren opgedoekt.
Vanmorgen kreeg Radio 2 Oost-Vlaanderen telefoon van Erwin Geysen uit Gent, de neef van mevrouw Demailly. Ze zagen vandaag een afbeelding van het kaartje in de krant. Mevrouw Demailly overleed vier jaar geleden, maar bleef tot haar laatste dag naar Radio 2 luisteren via de middengolf, die ze het best ’s morgens en ’s avonds kon ontvangen. Erwin en zijn vader Jacques (de broer van mevr. Demailly) waren vanmiddag te gast in 'Middagpost' en kregen een attentie van Middagpost-presentator Nico Teirlinck.
Erwin & Jacques Geysen, neef en broer van Mevrouw Demailly met het kaartje uit Suresnes
Radio 2 vroeg meer uitleg aan Bpost. 'Het is zeer uitzonderlijk dat kaartjes na zo'n lange tijd hun afzender bereiken', zegt woordvoerder Fred Lens van De Post. 'Maar ongeacht de verzenddatum wordt elk voldoende gefrankeerd kaartje toch nog besteld. Vroeger werd veel minder machinaal gesorteerd en gebeurde het wel eens dat een dun kaartje achter, tussen of onder een klasseermeubel belandde. Overigens kon er ook iets fout gelopen zijn tijdens het transport, in het sorteercentrum of het verdeelkantoor. De afzender kan geen schadevergoeding meer eisen. Als de fout duidelijk bij ons ligt, dan kunnen we wel de portkosten van buitensporig vertraagde zendingen terugbetalen'.