GUNKtv wil Nederland veroveren
Ook al hield het mooie zomerse weer de mensen weg van hun televisiescherm, toch slaagde GUNKtv er in om vorige maand een absolute topmaand neer te zetten. Meer dan 800.000 kijkers stemden in juni af op de gameszender die pas vorig jaar werd opgestart. Maar de zender heeft grote plannen...
Meer dan 800.000 kijkers die afstemden, opmerkelijk aangezien GUNKtv momenteel enkel te bekijken is op Telenet Digitale TV dat momenteel zo’n 1 miljoen set-top boxen in de markt heeft staan. Dit betekent dat 4 op 5 Telenet-klanten regelmatig op de zender afstemt. Dit maakt van de nog jonge zender al enkele maanden op rij de snelst groeiende zender in Vlaanderen.
Dit succes is niet verwonderlijk. Als zender die zich begeeft in de leefwereld van jongeren, met focus op games, neemt deze een unieke positie in de markt. Enkel in de US (G4) en Frankrijk (Game-on) kan je een volwaardige tv zender terug vinden die zich voornamelijk richt op games. Het spreekwoordelijke gat in de markt wordt goed ingevuld door de zender. En dat is niet slecht bekeken. De games industrie is vandaag groter dan de film- en muziekindustrie. Er zijn volgens de laatste studies 4,7 miljoen gamende Belgen en er zijn meer gamesconsoles in de markt dan dat er digitale setopboxen zijn. Een “niche” kan je deze markt dus zeker niet meer noemen. Bewijs van de appreciatie van het kijkerspubliek kan je vinden op de Facebook pagina van GUNKtv die bijna 30.000 fans heeft. Een aantal dat geen enkele Vlaamse zender hun nadoet.
Frank Molnar, creatief en programma directeur GUNKtv : 'Wij zijn heel blij met de resultaten die we boeken na ons eerste jaar. We staan al een jaar verder dan onze eigen prognoses. Wij beschikken niet over dezelfde productiebudgetten als onze grote broers maar we steken wel enorm veel passie en ziel in onze programma’s die we grotendeels zelf produceren door een jong en super gemotiveerd team. We blijven eerlijk in wat we brengen en durven wel eens stoer en stout te zijn. Maar bovenal brengen we vernieuwing, zowel wat inhoud betreft als de manier waarop we televisie maken.'
GUNKtv maakt zich ook op voor distributie in Nederland. Momenteel lopen de laatste onderhandelingen voor distributie in 2011 op de digitale platformen van een aantal Nederlandse kabelaars.
Stefan Devroey, CEO T.Vgas, het bedrijf achter GUNKtv : 'Ons initiatief op de Vlaamse markt heeft heel wat aandacht gekregen in andere landen. Als marktleider in de gamesmedia industrie in Vlaanderen nemen wij een unieke positie in en kunnen we op heel wat interesse rekenen van adverteerders die zo op een unieke manier hun doelgroep willen bereiken. Zo kregen wij reeds vragen uit Nederland, Duitsland en UK voor samenwerking. Voorlopig houden we dit nog even af want we hebben nog voldoende werk in eigen land. In Nederland willen we wel met een initiatief starten omdat we met kleine aanpassingen onze zender perfect kunnen afstemmen op de lokale markt. Zo zullen we met specifieke Nederlandse presentatoren werken en zal de programmatie aangepast worden aan de specifieke markt daar. Het GUNK merk is reeds gekend in Nederland door de distributie van het magazine.