Kijkcijfers: vtm en 2BE groeien verder

woensdag 1 februari 2012

De Vlaamse Media Maatschappij trok de groeicurve van 2011 afgelopen maand gewoon door: +4,5% naar 35,9% (VVA 18-54). Het is trouwens al vijf jaar geleden dat nog een dergelijk marktaandeel werd behaald in januari. Alle drie grote zendermerken gingen er op vooruit.

Vlaggenschip vtm blijft met 23,7% (+2,4% op VVA 18-54) de drijvende kracht achter de VMMa. Zo versterkt vtm zijn commercieel marktleiderschap. We moeten al terug gaan tot januari 2006 om hogere cijfers te bekomen.


Ook 2BE zat in de lift (+0,8% tot 9,7% op VVA 18-44) en dat voor de twaalfde maand op rij. 2BE profileert zich dan ook uitstekend als complementair merk naast vtm. Geen enkele zender groeide sterker dan Vitaya.  Op dagbasis stemde 7,4% van alle vrouwen tussen 18 en 54 jaar af op deze zender, dat is een toename van 2,9%. In primetime zet Vitaya zich trouwens op hetzelfde niveau als zijn directe concurrent uit het vrouwensegment.

VtmKzoom zit op het niveau van januari 2011 en bevestigt daarmee. 11,5% van de kinderen kijkt tussen 6.00 uur en 20.00 uur naar deze kidszender.

'The Voice van Vlaanderen' blijft een topper. Gemiddeld lokten de Battles 1.068.818 kijkers (live +4) kijkers op vrijdag (53,2% op VVA 18-54). Nadien is 'Wat Als?' goed voor 565.000 kijkers (39,7% - live+4). 'Tegen de Sterren Op' is het andere topprogramma van vtm: 885.000 kijkers (37%).

Daarnaast waren er ook opvallende nieuwkomers in het schema: met 'Jambers, het Leven Gaat Voort' (682.000 en 33%) en 'Junior MasterChef' (720.000 en 29,3%) kreeg de woensdag een nieuwe invulling. We namen afscheid van 'De Bachelor' (648.000 en 20,5%) en 'Binnen de Minuut' (824.000 en 27,3%). 'Familie' is vandaag het sterkste fundament van de zender met dagelijks 784.000 soapliefhebbers (28,6%), naast 'het Nieuws' (629.000 en 30,5%) uiteraard.

Het Belgisch kampioenschap te Hooglede kon op 1.186.000 kijklustigen rekenen. Daarmee was het veldrijden het best bekeken 2BE-programma. Onder de series scoorde het zevende seizoen van 'House, MD' goed op de zenderdoelgroep (16,3% op VVA 18-44), maar ook 'Terra Nova' (13,3%) en 'Bones' (11,9%) doen hun ding op maandag. Beste filmscore kwam van 'Taken' (16,5%). De doorsnee prime time film (11,7%)scoorde trouwens 0,7% beter dan in januari 2011 (11,0%).

'Sturm der Liebe' blijft groeien. In januari was de soap goed voor 184.000 kijkers gemiddeld om 18u (11,4% op Vr 18-54). Verder scoren vooral de films een pak sterker dan vorig jaar: het gemiddelde van 81.000 kijkers is dubbel zo hoog als in januari 2011.

Bij vtmKzoom scoorde de cartoon van Tom & Jerry het best bij de kids met 25,8% marktaandeel. Naar totaal aantal kijkers was de cartoon Merrie Melodies het populairst: 71.000.

Bron: CIM Audimetrie, januari 2012, Vmmtv

Persbericht Vlaamse Media Maatschappij
http://www.vtm.be
Meer artikels over VTM
Kijkcijfers

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo VIER logo

De jaren 70. Een groep ontdekkingsreizigers is bij elkaar gekomen om samen naar een nooit eerder ontdekt eiland te reizen. Wat ze niet weten is dat ze zich op het territorium van de mythische aap Kong bevinden.

'Kong: Skull Island', om 20.30 uur op VIER.

Dossiers