Gloednieuwe 'Stressvakantie' lost vakantieproblemen ter plaatse op
Voor heel wat gezinnen is de jaarlijkse vakantie het hoogtepunt na twaalf maanden hard werken. Ze hebben er voor gespaard, kijken er naar uit en rekenen op een zorgeloze tijd van pure ontspanning. Als je vakantie dan door een vuile kamer, slecht eten, geluidsoverlast, een onveilig balkon of een ander probleem niet wordt wat je er van verwacht, dan krijg je stress. En dat is wel het laatste wat je op vakantie wil.
G
een of groen water in het zwembad, kakkerlakken in de hotelkamer, eten waar je ziek van wordt, de reisleiding die geen rekening houdt met je klachten of gewoon helemaal niet aanwezig is: 'Stressvakantie' gaat over (soms kleine) problemen met een grote stressfactor. Maar 'Stressvakantie' streeft vooral naar een happy end en een fijne vakantie voor iedereen.
Tine Van den Brande en Désiré Naessens trekken -elk afzonderlijk- langs de populaire vakantiebestemmingen met een duidelijke missie: zij doen er alles aan om er voor te zorgen dat Vlaamse toeristen wier droomvakantie een stressvakantie is geworden terug zorgeloos kunnen genieten en alsnog een prettige tijd kunnen beleven.
Zoals gezegd: kleine problemen kunnen je vakantiegevoel als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Bijvoorbeeld als je geen drie- maar een tweepersoonskamer krijgt zodat papa, mama en tienerdochter samen in één groot bed moeten slapen. Désiré bekijkt hoe hij het gezin aan een betere kamer kan helpen.
Maar het kan ook veel erger: je huurt een villa en die blijkt niet te bestaan. Of de verhuurder van een ander vakantiehuis gaat aan de haal met je voorschot, maar laat je niet binnen in het huis. Tine gaat op zoek naar de verantwoordelijken.
'Stressvakantie' is een programma dat voor Vlamingen op vakantie een oplossing probeert te vinden voor de kleine en grote frustraties die hun vakantie dreigen te verpesten.
Eerste aflevering van 'Stressvakantie'
'Mijn hotelkamer is een cel'
Henri uit Boom is met zijn vrouw Christel en hun dochter Tiffany op vakantie in Lloret de Mar. Ze hebben een 4-sterrenhotel voor 14 dagen geboekt en betalen 1.800€ voor een half pension. Maar als ze in het hotel aankomen, worden ze gedropt in een kleine afgetakelde kamer met slechts 2 in plaats van 3 bedden. De 15-jarige dochter moet dus met haar ouders naar bed.
Maar dat is niet alles. De badkamer is smerig en zonder comfort, er hangen stofnetten in de slaapkamer, het plafond staat vol met krabbels, de balustrade van het balkon is weggeroest en gevaarlijk.
Behoorlijk frustrerend voor een gezin dat heel het jaar gespaard heeft om op vakantie te gaan. 'Een gevangene in Vorst wordt beter behandeld dan wij hier in het hotel', zegt Henri wanneer hij ten einde raad de hulp van Désiré inroept. Désiré gaat tot de actie over en gaat de confrontatie aan met de hoteldirectie.
'Niet te vreten'
Marc uit Berlare boekt een vakantie in het 4-sterrenhotel op het Griekse eiland Kreta. Hij wil er samen met zijn vrouw en zoon tien dagen genieten van de rust en van het lekkere eten. Maar al gauw blijkt dat het beloofde paradijs in niets lijkt op wat er hem in de vakantiebrochures is verkocht.
De hygiëne laat te wensen over en het eten is een grote ramp. Marc heeft zijn hele leven in de horeca gewerkt en zelf 35 jaar gekookt. Wat hij in het restaurant aantreft, krijgt hij niet door zijn keel. Overschotten van de vorige dagen worden zonder boe of ba terug geserveerd, sauzen zijn zuur en groenten slap en wak, borden zijn vuil.
Kortom, Marc krijgt niet de service waarvoor hij 2.300 € heeft betaald. Marc neemt Tine mee om haar het eten in het restaurant van zijn hotel te laten proeven. Ze krijgt het niet naar binnen. Om te achterhalen hoe erg het met de keuken gesteld is, roept Tine er een hygiëne-adviseur bij. Pascal Premereur werkt bij Belgocatering en checkt de voedselsituatie in het hotel. Hij komt tot verbijsterende resultaten, waarmee Tine bij de hoteldirectie aan de alarmbel trekt. Ze probeert er ook voor te zorgen dat de vakantie van Marc alsnog een goed einde krijgt...
'Stunt van de dag'
In tijden van crisis is het boeken van een last minute ticket een manier om te besparen op het vakantiebudget. Maar wat wanneer een reisorganisatie in de stuntaanbieding van de dag een 5-sterrenhotel aanbiedt en dan bij aankomst blijkt dat het hotel volzet is. Dan sta je daar mooi te kijk met je superpromotie en word je van het ene hotel naar het andere gestuurd in plaats van onbekommerd te genieten aan het zwembad.
Désiré wordt gebeld door Wim en Hanne (25) uit Antwerpen. Zij boekten een stuntaanbieding maar zijn bij hun aankomst zonder verdere uitleg naar een ander hotel gebracht. En zij zijn niet de enigen. Nog vijf andere Vlamingen hebben hetzelfde probleem. Ze zijn al twee dagen onderweg van het ene hotel naar het andere. Koffers in- en uitpakken is tot dusver het enige wat ze al hebben gedaan. En het hotel dat ze ter vervanging kregen aangeboden, biedt niet de gevraagde kwaliteit: schimmels, vuile badkamers, water dat niet wegloopt, airco die niet werkt.
Désiré ontmoet nog andere gedupeerden: zij boekten dezelfde last minute promotie en ook aan hen werd gevraagd om van hotel te veranderen. Ze weigerden, maar moesten uren wachten eer ze een kamer kregen toegewezen. Désiré trekt op onderzoek uit om de vakantie van tien Vlaamse jongeren te redden.
'Stressvakantie', donderdag 3 september 2009 om 20.40 uur op vtm.