VRT en VTM kruisen de verkiezingsdegens

Niet alleen onze politici leveren momenteel een bikkelharde strijd om de liefde van de kiezer. Ook de grootste omroepen van het land leven in deze verkiezingstijden op voet van oorlog. Dat viel duidelijk op te maken uit de commentaren van beide omroepen op het debat Leterme – Verhofstadt, dat maandavond op VTM was te volgen.
'
We halen alweer uitgebreid de voorpagina's van verschillende kranten, na ons eerder tv-debat tussen Leterme en Di Rupo. We bewijzen opnieuw dat niemand anders dan VTM de huidige marktleider is in politieke berichtgeving', pronkt Eric Goens, VTM-directeur informatie.
Kris Hoflack, VRT hoofdredacteur en coördinator van verkiezingsberichtgeving bij de openbare omroep, betwijfelt die leiderspositie sterk. 'Het was zeker een verdienstelijk debat, we hebben er stukjes uit genomen voor onze nieuwsberichten. Maar als ik het aantal kijkcijfers voor dat grote duel zie... Iets meer dan honderdduizend is niet echt geweldig. Onze dagelijkse uitzendingen van Terzake 07 op Canvas scoren tussen de 230.000 en 250.000 kijkers.'
'Nu zondag hebben we drie kandidaat-premiers voor een groot debat', gaat hij verder. 'Geen 25 minuten om middernacht, zoals op VTM, maar anderhalf uur in primetime. Onze Doe de stemtest haalde 575.000 kijkers, opnieuw in primetime. En Mondelinge Vragen trok een week eerder ook al 520.000 kijkers, dus politiek scoort wel', zegt Hoflack.
'Bij de collega's zijn de cijfertjes blijkbaar een dwangmatige ziekte', bijt Goens terug. 'Ik vraag me soms af wie nu de openbare omroep is, wij of zij. Ik hoor van politici dat ze sms'jes krijgen van de VRT over het aantal kijkcijfers dat ze halen in vergelijking met ons. Waar zijn ze daar mee bezig aan de Reyerslaan?'
Bron: De Standaard