TV-Visie interview: Elvina Rens uit X Factor

zaterdag 31 december 2005

X Factor is ondertussen al even achter de rug. Udo won het felbegeerde platencontract van Sony BMG. Niet alleen voor de artiesten was de finale het hoogtepunt van dit programma, maar ook voor de hulpcoaches is het meer dan een bekroning voor al de geleverde inspanningen geworden. Wij hadden een tijdje geleden een uitgebreide babbel met hulpcoach Elvina Rens. Zij werd door Kris Wauters aangezocht om deze rol op zich te nemen.

'


Ik sta perplex wanneer mensen Udo dertien in een dozijn vinden. Twintig jaar begeef ik me al in de muziekindustrie. Ik kan me niet herinneren dat ik al veel Udo's heb gehoord. Wanneer ik nu nog bij een platenfirma marketingmanager was, verzette ik bergen om Udo een platencontract aan te bieden.'

Welk gevoel overheerst er na X Factor?
'Natuurlijk ben ik tevreden met de overwinning van Udo. Nog liever had ik gezien dat er iemand uit onze groep het tegen hem in de finale moest opnemen. Ik vind dat Udo de overwinning voor de volledige 100% verdient. Zelf twijfel ik er geen seconde aan dat er hem een mooi muzikaal vervolg van X Factor wacht.  De impact van X Factor op het leven van een hulpcoach is groter dan ieder van ons ooit had durven denken. Zo ben ik niet alleen bezig met de kandidaten tijdens de liveshow, maar ook tijdens de week. Het geloop naar sponsors om de juiste kledij te zoeken hoort er bijvoorbeeld bij. De éne keer gebeurt dat vrij snel en de andere keer vrij langzaam. X Factor was best slopend.'

Je hebt een pak ervaring in de platenindustrie. Heb je het programma door die bril bekeken?
'Vroeger was ik marketingmanager bij een platenfirma. Indien dat nu nog het geval was, had ik bergen verzet om Udo een platencontract aan te bieden. Hij bezit alles om een grote muzikale carrière uit te bouwen. Ben ook erg nieuwsgierig om te zien wie er door een platenfirma wordt opgepikt en wie niet.'
 
De groep van Kris Wauters was de grootste groep om vier finalisten te selecteren. Hoe beviel de rol van jurylid je toen?
'Dat was echt heel moeilijk. Ik kwam er pas op het laatste moment bij. Zo had ik bijvoorbeeld geen tijd om de video-opnames van de audities te bekijken. Ik moest puur instinctief een beslissing nemen. Dat viel best tegen. Mijn oordeel was gebaseerd op een paar nummers, die ik hoorde. Ik heb de mensen niet in alle omstandigheden gezien. Gelukkig zijn wij er eensgezind uitgeraakt. Ook na de tweede etappe was het al vrij snel duidelijk welke vier finalisten naar de liveshows mochten. Tot op het moment van vandaag heb ik nog niet getwijfeld over de juistheid van onze keuze. Ik betwijfel zelfs of ik dat ooit zal doen.'

In het begin van X Factor verloren jullie vrij snel Véronique. Hoe zwaar was dat afscheid?
'Toen heb ik gemerkt dat ik een heel slechte verliezer was. Voor Vincent en mij was dat een enorm zwaar afscheid. Kris is iets beter in het verstoppen van zijn emoties (lacht). Haar vertrek heb ik heel persoonlijk opgenomen. Ze heeft bijlange na niet al haar mogelijkheden getoond. Dat is in de allereerste plaats voor haarzelf erg vervelend. Ook voor ons was er een wrang gevoel bij haar vertrek. Als coach had ik het gevoel dat een bepaald project nog niet af was. Bij Helena was het afscheid vrij heftig. Het positieve was echter dat zij nog een pak meer heeft getoond dan Véronique. De mensen thuis hebben een juist beeld van hetgeen de mogelijkheden van de zangeres Helena zijn. Ik betwijfel of ze dat over de zangeres Véronique hebben.'

Het verbaast me dat je het vertrek van Robin niet aanhaalt.
'De mens Robin heb ik heel graag. Zijn vertrek was echter het beste wat die jongen op dat moment kon overkomen. Wanneer hij op een ander moment dezelfde problemen had, ben ik er van overtuigd dat de stap richting dokter veel minder snel was gezet. Nu is hij aan de beterhand. Zijn carrière zal niet via X Factor een vervolg kennen. Ik ben er echter wel van overtuigd dat hij een goede muzikale start kan nemen. Zijn vertrek was een ander soort weggaan. Het is niet te vergelijken met het vertrek van Véronique. Bij haar was de slag in het gezicht nog veel harder.'

In het weekblad Dag Allemaal stond een tijdje geleden de X Factor-Vox Populi. Over Udo werd geschreven dat hij dertien in een dozijn was. Ben je het met de stem van het volk eens?
'Ik heb de hele reportage van A tot Z gelezen. Dertien in een dozijn is in de verste verte niet wat Udo is. Zelf ben ik al twintig jaar bezig met muziek. Ik denk niet dat ik al veel Udo's heb gehoord. Een talent zoals hij komt maar één keer in de zoveel jaar voor. Wanneer mensen dan zeggen dat hij dertien in een dozijn is, moet ik jammerlijk constateren dat sommigen een beetje doof zijn. Bij sommige passages raakte ik echt van slag. Het publiek ziet alleen maar wat ze willen zien. Veel mensen kennen het verhaal niet achter de artiest. Mensen reageren alleen maar op de beelden.'

Er is ook veel geschreven over de zoveelste talentenjacht op korte termijn. Heeft een artiest een programma zoals X Factor nodig om aan de bak te komen?
'Nu méér dan ooit. Alle klassieke manieren waarop men  een platencontract kon bemachtigen, zijn weggevallen. Deze wedstrijden zijn noodzakelijk om jonge talenten een duwtje in de rug te geven. Vroeger was er een gamma aan platenfirma's waaruit je kon kiezen. De muziekindustrie was een 'booming' business. Nu blijven er nog enkele over die het vaak met lagere budgetten moeten doen. Iemand die het echt wil maken in Vlaanderen, is zeker niet dom om aan een talentenjacht deel te nemen.'

Je bent voor het grote publiek de nobele onbekende tussen de hulpcoaches. Hoe kwam je bij de groep van Kris Wauters terecht?
'Ik kende Kris uit de EMI-periode. Hij vond mij de perfecte aanvulling voor zijn X Factor-team wat toen uit Vincent en hemzelf bestond. Kris was immers zoek naar iemand, die thuis was in de wereld van de platenfirma's. Een extra muzikant of zangcoach waren niet aan Kris besteed. Vincent en hij namen die rol op zich. Hij zocht iemand, die zich bezig hield met 'looks' en 'imagebuilding'. Kortom: de dingen, waaraan Kris een grondige hekel heeft.'

Het lijkt me geen gemakkelijke opdracht om Udo te begeleiden op het gebied van 'imagebuilding'. In een live-uitzending vertelt hij dat zijn interesse voor image-building beperkt blijft.
'(lacht). Hij zegt wel dat hij een hekel heeft aan imagebuilding. Wanneer ik echter een grappig bedoelde opmerking maak om iets te doen met zijn kuif, zie je de alarmbel in zijn ogen rinkelen. Ergens is het heel gemakkelijk om te zeggen dat je een bloedhekel hebt aan imago. Een artiest, die zijn imago niet verzorgt, zal een moeilijke weg naar succes kennen. Je kan de proef op de som nemen. Vraag aan tien mensen op straat waar ze het eerst naar kijken bij een artiest uit X Factor of Idool. Ze zullen bijna allemaal de kledij zeggen. Het plaatje moet kloppen alvorens het publiek naar de muziek luistert. Ergens is het vergelijkbaar met herkenbaarheid op straat. Ik merk nu ook dat mensen mij herkennen wanneer ik voorbij wandel. Dat hoort er bij. Een artiest, die problemen heeft met herkenbaarheid, mag zich toch wel afvragen of hij niet de verkeerde job heeft gekozen. Er is gewoon geen weg terug. Een bekend iemand kan moeilijk met een zak over zijn hoofd rondlopen.'

Udo vergeleek X Factor met het Clouseau-nummer 'Bergen, dalen en ravijnen'.
'Op zich is dit een heel mooie vergelijking. Bergen en dalen staan voor het positieve en het negatieve. Natuurlijk zijn er leuke en minder leuke momenten. De sfeer na het vertrek van Helena was echt niet leuk. Dan had iedereen van ons, inclusief Udo, een overload van X Factor. Op zulke momenten moet je vanuit een dal terug naar een hoge bergtop klimmen.'

Is X Factor dan een spiegel van je eigen emoties?
'Ik had altijd al van mezelf een vrij nuchter beeld, zeker niet overemotioneel. De laatste maanden heb ik die visie echter moeten wijzigen. Sommige reacties waren best wel heftig.'

Foto: VTM

DOSSIER: X Factor

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

Vitaya logo V3 logo Vitaya V3 logo Vitaya

Hostess Sydney moet tijdens een van haar vluchten zorgen voor de achtjarige Leah die alleen naar Chicago vliegt. Nadat Leah veilig is afgezet bij haar vader, Jonathan, vindt Sydney een pakketje dat het meisje achtergelaten heeft. Sydney bezorgt het cadeau terug aan Leah en wordt uitgenodigd mee te doen met enkele leuke kerstfestiviteiten van het gezin. Wanneer Sydney haar vlucht mist, zit ze een paar dagen vast. Leah en Jonathan nodigen haar uit om de vakantie met hen door te brengen.

'Christmas Connection', om 20.40 uur op Vitaya.

Dossiers