Sms-rel: kijkers jaren opgelicht door VRT
Het weekblad 'Deng' heeft de afgelopen dagen heel wat vragen doen oproepen over het sms-en in de Vlaamse televisiewereld. In de nasleep van de rel rond Miss België blijkt nu ook de sms-methode van de openbare omroep niet helemaal zuiver te zijn.
V
TM en de huidige Miss België kwamen gisteren in opspraak toen bleek dat Virginie Claes zelf telefoonkaarten had verspreid onder haar vrienden. Deze vrienden hebben tijdens de uitzending dan massaal sms-jes verstuurd op kosten van Virginie Claes zelf. VTM heeft geen problemen met deze gang van zaken en laat het publiek altijd massaal sms-en. Hoe meer sms-berichten er immers verstuurd worden, hoe meer geld in het laatje van VTM. Dit soort 'interactiviteit' is nu éénmaal één van de nieuwe inkomsten voor commerciële zenders. VTM vergelijkt het met tombola-lotjes, daar koop je er toch ook erg veel van om te kunnen winnen?
Tijdens alle heibel dook plots ook de VRT op met zijn mening over de sms-rel in de Vlaamse televisiewereld. Geen probleem, aldus de VRT, bij wedstrijden zoals 'Eurosong' telt slechts 1 sms per kijker op een bepaalde kandidaat...
Een mooi principe, maar de krant 'Het Laatste Nieuws' ging verder zoeken en kwam tot het besluit dat de VRT met dit principe eigenlijk zijn kijkers al jaren oplicht. De VRT heeft nooit duidelijk aangekondigd dat slechts 1 stem meetelde voor het scorebord. Enthousiaste fans die hele belkaarten spendeerden om hun idool in de finale te krijgen, komen nu (financieel) bedrogen uit. Voor ieder sms-je ontvangt de zender 10 cent.
In een eerste reactie laat de VRT weten het vanaf zondag allemaal anders aan te pakken. Tijdens de eerste voorronde van Eurosong 2006 wordt vooraf duidelijk vermeld dat slechts één sms-je volstaat. Benieuwd of dit ook nog een politiek staartje krijgt....
Iedere ochtend een actueel nieuwsoverzicht in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor 'TV-Visie extra' via dit invulformulier en dagelijks bij zonsopgang zitten wij in je mailbox. Een aanrader!