Europa wil reclame in kinderprogramma's
Europa heeft een nieuwe richtlijn over televisie goedgekeurd. De richtlijn maakt exclusieve uitzendrechten heel wat strenger en ruimt plaats voor reclameboodschappen tijdens kinderprogramma's, tot ergernis van Vlaams Minister van Media Geert Bourgeois.
<
STRONG>Exclusief wordt exclusiever
De nieuwe Europese richtlijn maakt exclusieve uitzendrechten heel wat exclusiever dan de huidige Vlaamse bepalingen. Wie bijvoorbeeld geen uitzendrechten heeft voor een evenement, zou volgens de richtlijn niet langer zelf opnames kunnen maken in de marge, maar enkel fragmenten van de eigenaar van de uitzendrechten mogen gebruiken.
Die fragmenten zouden zich bovendien moeten beperken tot 90 seconden en enkel in algemene nieuwsprogramma's mogen opduiken. Vlaanderen is vandaag vrijgeviger met drie minuten per evenement, en laat dit voor voetbalcompetities zelfs uitlopen tot zes minuten voor een journaal en tot 15 minuten voor een actualiteitenprogramma.
Minister van Media Geert Bourgeois (N-VA), die België vertegenwoordigde in het debat, vreest dat de kijker hier uiteindelijk de dupe van zal zijn. Deze strenge bepaling zal het opbod van de omroepen op de uitzendrechten nog doen toenemen, waardoor ze nog meer onbetaalbaar zullen worden. Regionale omroepen, die niet meedingen naar de grote contracten voor uitzendrechten, zullen minder kunnen berichten over dit soort evenementen.'
Reclame in kinderprogramma's
Ondanks de hevige Belgische tegenkanting wil de richtlijn reclame toelaten in kinderprogramma's van meer dan een half uur. Vlaanderen krijgt daarnaast geen extra middelen om buitenlandse zenders als Nickelodeon te verhinderen Vlaamse kinderen reclame voor te schotelen.
Wel komt er een overlegprocedure tussen de lidstaten over grensoverschrijdende zenders. Bourgeois: 'Het is een minimum, maar het maakt het probleem op zijn minst bespreekbaar.'
Europa definieert productplaatsing
De Vlaamse mediaminister is wel tevreden dat Europa productplaatsing voor het eerst officieel definieert en in regels vastlegt. De richtlijn staat enkel fictieprogramma's toe om producten opzettelijk in beeld te brengen, actualiteits- en kinderprogramma's zullen niet aan productplaatsing mogen doen.
Wie aan productplaatsing doet, moet zijn kijkers daar bovendien voor en na de uitzending van op de hoogte brengen. Lidstaten behouden de vrijheid om productplaatsing te verbieden.
Meer toegankelijke media
De richtlijn spoort lokale media aan om hun diensten gradueel toegankelijk te maken voor personen met een auditieve of visuele beperking. Voor tv op aan aanvraag via internet of interactief worden de regels minder streng.
De besluitvormingsprocedure wordt in het najaar verder afgerond. De nieuwe richtlijn moet dan nog omgezet worden in nationale wetgeving, waardoor ze pas in 2009 van kracht zou worden.
Bron: Het Laatste Nieuws