Canvas-kijkers haken massaal af
Terwijl ze in de Reyerslaan nog volop bezig zijn met de voorbereidingen voor de vernieuwing van Canvas, dat in september zal plaats vinden, gaat het met het huidige Canvas slechter dan gewoonlijk.
Het marktaandeel van Canvas is het voorbije jaar maar liefst met 1,2% gedaald en ook vorige maand daalde het marktaandeel serieus. Volgens Het Laatste Nieuws verliest Canvas op elk programmauur kijkers. Programma's zoals 'Terzake', 'Reyers Laat' en 'Het Journaal' van 20 uur hebben nog nooit zo weinig kijkers gehaald als nu. Het enigste programma dat het tot nu toe nog goed doet op Canvas is het voetbalmagazine 'Extra Time'. Het haalt zelfs nu meer kijkers dan de jaren voordien. De aflevering van vorige week maandag haalde maar liefst 317.214 kijkers en is daarmee het best bekeken Canvas-programma van deze week. Nog een topper op Canvas is de nieuwe documentairereeks '12 in 40' dat woensdag op 265.700 kijkers kon rekenen. Ook 'Sherlock' en 'Vranckx' behalen nog positieve cijfers.
Bij de VRT beseffen ze dat er iets moet gebeuren om opnieuw meer kijkers te bekoren met hun Canvas-aanbod. Daarom zou het nieuwe Canvas volgens hen vrouwvriendelijker en iets minder doordacht moeten worden. Ook zouden ze met het nieuwe Canvas en een jongere doelgroep willen aanspreken en veel meer variatie in hun aanbod willen brengen. Fictie van eigen bodem zal daar ook een belangrijke rol in spelen.
Bron nieuwsblad.be