Anciaux lanceert Euro-promotoer voor Kate Ryan

dinsdag 14 maart 2006

'Eurosong' is de populairste muzikale wedstrijd van de Vlaamse televisie. Naar de finale keken gemiddeld 1,8 miljoen Vlamingen waardoor 'Eurosong 2006' naar alle waarschijnlijkheid het best bekeken programma van het jaar wordt. De grote reden van het 'Eurosong'-succes ligt verscholen in de finaliteit van de competitie: de winnende artiest mag ons land vertegenwoordigen tijdens de populairste muzikale tv-wedstrijd van Europa (100 miljoen kijkers).

Hier

door krijgt 'Eurosong' de allures van een staatszaak. Dit blijkt ook uit de kijkanalyes: het programma weet alle leeftijden te bekoren, evenals alle sociale categorieën. Om het met een boutade te zeggen: 'Eurosong' is populair bij de jonge kijkers, bij de huisvrouwen, maar ook bij de sportliefhebbers en de managers. Met andere woorden: 'Eurosong' is binnen de populaire muziek een topper van formaat, het is een merk met een zeer breed draagvlak.

Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux, VRT en EMI/ 2Brains Entertainment Group slaan de handen in elkaar om de kansen van Kate Ryan op het Eurovisiesongfestival in Athene te maximaliseren. Met een team van specialisten worden momenteel de verschillende aspecten van de deelname bestudeerd en onder handen genomen: de choreografie, de casting van de dansers, danseressen en backings, de styling, de strategie tijdens de festivalweek, ... Maar er is meer: er volgt ook een promotour. Een dergelijke tournee is hét strategische instrument dat de laatste jaren succesvol wordt aangewend door de winnaars van het songfestival.

Een nieuw tijdperk in de geschiedenis van het Eurovisiesongfestival
Het Eurovisiesongfestival bestaat 50 jaar. Tijdens deze halve eeuw is het uitgegroeid tot de populairste muzikale tv-wedstrijd van Europa. Het festival is sterk geëvolueerd op 50 jaar tijd. Hierbij zijn twee elementen relevant: de groei van het aantal deelnemers enerzijds en de versoepelde promotieregels anderzijds.

1. Het groeiend aantal deelnemers. Dit jaar nemen er 38 landen deel aan het Eurovisiesongfestival. Hierdoor wordt het programma, net zoals de twee vorige jaren, opgesplitst in twee avondvullende shows: op donderdagavond is er een voorronde waar 24 landen aan deelnemen. De 10 best scorende landen van die avond gaan naar de show op zaterdagavond. Dat is de avond van de grote finale waar ook de resterende landen aan deelnemen, het totale aantal landen bedraagt ook hier 24. Door de lage score van RTBF in 2005 is Kate Ryan dit jaar geselecteerd voor de voorronde waardoor alles op alles moet gezet worden om verzekerd te zijn van een plaats in de finale van zaterdag.

2. De versoepelde promotieregels. De voorbije jaren heeft de EBU (European Broadcasting Union), de internationale organisatie die de wedstrijd coördineert, de promotionele regels versoepeld. Het is nu toegelaten om vóór het festival andere landen te bezoeken voor promotionele doeleinden. Het is dus niet langer verboden om 'stemmen te ronselen' in andere landen. De winnaars van de twee laatste edities, Oekraïne en Griekenland, hebben deze nieuwe regel volop benut en hebben - met de volledige mentale en financiële steun van de lokale overheden - een promotour opgezet waarbij een 15-tal landen werd aangedaan in aanloop naar het Eurovisiesongfestival.

Het belang van een promotour
Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux, VRT en EMI/ 2Brains Entertainment Group zijn er samen van overtuigd dat een promotour sowieso zal bijdragen tot de optimalisering van de kansen van Kate Ryan. Alle mogelijkheden om een aantal 'strategische landen' te bezoeken worden momenteel verkend. 'Strategische landen' zijn landen waar een goede voedingsbodem bestaat voor de muziekstijl van Kate Ryan en/of landen waar toegang kan verkregen worden tot promotioneel zeer interessante programma's. Concreet worden momenteel contacten gelegd met Griekenland/Cyprus, Malta, Spanje/Andorra, de Baltische staten (Etland, Letland en Litouwen), Zweden, Denemarken, Turkije, Duitsland, Polen, Nederland, Bosnië, Slovenië, Kroatië, Servië-Montenegro, Macedonië, Rusland en Roemenië. De focus bij een bezoek ligt op televisie, radio en geschreven media. Hierbij wordt maximaal gestreefd naar contact met 'local heroes'. De entourage voor deze promotour wordt bewust beperkt gehouden: Kate Ryan, vergezeld van drie dansers, aangevuld met twee mensen entourage en een ploeg van 'De rode loper' (die het ganse traject zal filmen en uitzenden). De timing van de promotour is begin april tot begin mei. In deze periode denken we een 12-tal landen te bezoeken.

De bedoeling van de promotour is het genereren van aandacht voor Kate Ryan en de creatie van een positieve connotatie bij de Vlaamse inzending an sich. De Scandinavische landen zijn al jaren een referentie in de wereld van populaire muziek, ondanks het feit dat ze heel weinig inwoners hebben. Ook Vlaanderen moet proberen om in deze sector figuurlijk boven zijn klein inwonersaantal uit te stijgen. In die zin kadert deze promotour zeer goed binnen het internationaal cultuurbeleid van de Vlaamse Gemeenschap.

Voor de financiering van deze promotour slaan de Vlaamse overheid, VRT en EMI/ 2Brains Entertainment Group de handen in elkaar. De Vlaamse overheid draagt 50% van de kosten verbonden aan de promotournee, goed voor een bedrag van 60 000 euro. De overige 60 000 euro worden gedragen door VRT en EMI/ 2Brains Entertainment Group. Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux: "De hele Vlaamse muziekindustrie vaart wel bij deze promotionele ondersteuning van onze kandidate voor het Eurovisiesongfestival. In die zin mogen we niet enkel focussen op de effecten op korte termijn, maar moeten we ook de langere termijneffecten voor ogen houden. Al rekenen we er uiteraard op dat ook Kate Ryan onmiddellijk vruchten kan plukken van deze gerichte ondersteuning."

DOSSIER: Eurosong 2006

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

‘Dancing Dimi: Game On!’

Dimitri Van den Bergh is de grootste dartsbelofte van ons land. Tot een gescheurde kruisband roet in het eten strooit. Te midden van een overvolle dartsagenda gaat 'Dancing Dimi' onder het mes. Geraakt hij tijdig gerevalideerd om 24 dagen na zijn operatie terug op het hoogste niveau van de UK Open te staan?

'Dancing Dimi: Game On', om 20.15 uur op VTM 2.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 20:10
    Thuis
    20:35
    1 Jaar Gratis
  • 20:00
    Terzake
    20:30
    Sporza: de Cup
  • 20:15
    Het journaal met VGT
    21:00
    Geen uitzending
  • 20:05
    Familie
    20:40
    Game of Talents
  • 20:15
    Dancing Dimi: Game On
    21:00
    Spoed Londen
  • 19:45
    S.W.A.T.
    20:40
    The Interpreter
  • 20:10
    Flodder
    20:40
    Tomb Raider II: The Cradle of Life
  • 20:10
    Wakandy
    20:25
    TV krant VTMKIDS
  • 20:15
    America's Funniest Home Video's
  • 19:50
    Dag dokter
    20:30
    De Bachelorette
  • 19:50
    Shopping Queens
    20:35
    Blended
  • 19:40
    Highway Thru Hell Canada
    20:35
    NCIS: Los Angeles
  • 19:45
    Het Weekmenu - reeks 2
    20:40
    KLAAR IN 20 minuten
  • 20:00
    Z-Nieuws
    20:25
    Z-Industry Factory of the future
  • 20:00
    In levende lijve
    21:00
    Zeg Dat Het Niet Waar Is
  • 20:08
    Badkamer opbouwen 1
    20:31
    Spanplafonds
  • 20:00
    Studio Vlaams Parlement
    18:00
    De Koepelzaal
  • 20:00
    NOS Journaal
    20:35
    Nieuwe boeren
  • 19:55
    Per seconde wijzer
    20:30
    Erik Scherder Onderzoekt
  • 19:25
    First dates
    20:25
    Keuringsdienst van Waarde