PLAY en VTM slaan alarm: Vlaamse omroepen eisen gelijke kansen in strijd tegen Big Tech

woensdag 27 november 2024
Foto: PLAY Media - © DPG Media 2024

De Vlaamse mediasector staat voor grote uitdagingen. Bij een ongewijzigd mediabeleid dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, met verstrekkende gevolgen voor de hele sector.

Daarom vragen PLAY Media en DPG Media de Vlaamse minister van Media en de federale onderhandelaars om twee concrete maatregelen: een eerlijker speelveld creëren ten opzichte van internationale techgiganten en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content. Alleen zo kan de mediasector gezond en dynamisch blijven, en bijdragen aan een sterke, herkenbare Vlaamse cultuur en identiteit.
 
Ambitieus toekomstgericht mediabeleid broodnodig
De private omroepen vragen om eerlijke concurrentie met internationale techbedrijven zoals Google, Amazon, Netflix en TikTok, die de advertentiemarkt overspoelen en profiteren van schaalvoordelen en belastingvoordelen die lokale omroepen niet genieten. Lokale omroepen hebben daarnaast te maken met strenge reclamebeperkingen (denk aan het verbod op reclame voor kansspelen, tabak,...), wat hen in een ongunstige positie plaatst tegenover de internationale spelers. Daarom vragen de omroepen aan de beleidsmakers een gelijk speelveld voor alle spelers in de markt en om geen nieuwe reclamebeperkingen in te voeren voor lokale media. Daarnaast vragen ze een fiscaal gunstig kader voor adverteerders die hun reclamebudgetten bij lokale media besteden, in plaats van op internationale platformen. Dat zou de Vlaamse omroepen de nodige zuurstof geven en inkomsten die opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in Vlaamse producties.
 
Dirk Lodewyckx, Algemeen Directeur TV, Radio & Streaming van DPG Media: “Onze sector voelt de druk al jaren: de kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder afnemen. Daarom vroegen we consultancybureau PMP om de trends te onderzoeken, en de uitkomst is alarmerend. Zonder in te grijpen dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, door de afname van inkomsten uit distributie en reclame. We blijven echter niet bij de pakken zitten want wij zijn ondernemers. Wij zullen blijven investeren in lokale content, digitale platformen en innovatie.”

Jeroen Bronselaer, CEO van PLAY Media: “Toch kunnen deze inspanningen het verlies niet volledig compenseren. Als we de Vlaamse mediasector gezond willen houden, zijn concrete beleidsmaatregelen noodzakelijk. Wij vragen daarom om een eerlijker speelveld. Alleen met een ambitieus mediabeleid vanuit de overheid kunnen we als Vlaamse media-ondernemers onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze sector versterken."

Vlaamse private omroepen onder onhoudbare druk

Uit recent onderzoek door het consultancybureau PMP blijkt dat de Vlaamse private omroepen bij een ongewijzigd beleid in een negatieve spiraal terecht dreigen te komen. De studie voorspelt een verlies van maar liefst 50 miljoen euro aan jaarlijkse inkomsten tegen 2029 door twee grote trends. Enerzijds zal de groeiende cord cutting in Vlaanderen leiden tot het verlies van ongeveer 600.000 kabelabonnementen, goed voor een daling van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten. Anderzijds zullen de advertentie-inkomsten uit traditionele televisie fors terugvallen. Hoewel digitale videoplatformen (VTM GO / Go Play) een deel compenseren, blijft de balans negatief, met een jaarlijkse daling van 20 miljoen euro in advertentie-inkomsten.
 
Als er geen actie wordt ondernomen, wordt de druk op de Vlaamse mediasector onhoudbaar - met potentieel zeer zware gevolgen. De omroepen zullen dan volgens de PMP studie onvermijdelijk moeten besparen op programma’s, met als gevolg een kwart minder bestellingen bij Vlaamse productiehuizen. Als de trend zich doorzet zou dat kunnen resulteren in 700 jobs die verdwijnen, de entertainment- en nieuwsprogramma's die onder druk komen te staan en uiteindelijk zouden zenders bij ongewijzigd beleid mogelijk verdwijnen.
 
Lokale media als maatschappelijk relevante motor
De omroepen benadrukken dat lokale content meer is dan entertainment. Ze zorgen voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie, ze versterken de diversiteit en pluraliteit en staan garant voor sterke informatie en objectiviteit in de berichtgeving. Ook op economisch vlak vervult de mediasector een belangrijke rol, met een jaarlijkse omzet van 2 miljard en een werkgelegenheid voor ongeveer 7000 mensen. Door een breed en kwalitatief aanbod dragen de Vlaamse omroepen bij aan de identiteit en creativiteit van de gemeenschap. Daarom roepen de Vlaamse private omroepen de overheid op om dringend werk te maken van een geïntegreerd mediabeleid dat de toekomst van de Vlaamse mediasector veiligstelt.



TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'De Familie Claus' op Netlifx

Terwijl zijn mama gaat werken, brengt Jules Claus de kerstvakantie door in de speelgoedwinkel van zijn opa. Hij houdt helemaal niet van kerst en vindt het een vreselijke periode. De kerstdagen roepen bij hem alleen maar nare herinneringen op aan de dood van zijn papa. Maar in de winkel van zijn opa ontdekt Jules een magische sneeuwbol die zijn wereld voorgoed door elkaar zal schudden.

'De Familie Claus', film uit 2020 met oa Jan Decleir, om 20.30 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 22:45
    Tomb Raider
    09:00
    Herfstbeelden
  • 23:20
    A Dangerous Dynasty: House of Assad
    07:30
    Ketnet Junior
  • 20:15
    VRT NWS journaal met VGT
    04:50
    Geen uitzending
  • 22:30
    Dat eet dan gelukkig zijn
    01:25
    Geen uitzending
  • 20:25
    Babylon
    01:55
    Geen uitzending
  • 22:25
    Bridget Jones's Diary
  • 22:25
    Queen: Live at Wembley Stadium
    01:40
    Geen uitzending
  • 22:10
    Love You Like Christmas
    01:00
    A Unicorn for Christmas
  • 23:15
    Nonkel Jef
    01:30
    All Saints
  • 23:30
    Achter de schermen
    01:55
    Sports Late Night
  • 23:00
    NCIS
    01:50
    Geen uitzending
  • 23:25
    Creed II
    01:45
    MacGyver
  • 22:20
    A Very Merry Bridesmaid
    01:55
    Geen uitzending
  • 22:05
    Murdaugh Murders: The Movie
    01:50
    Geen uitzending
  • 23:00
    Herhalingslus
    11:00
    Trends Talk
  • 23:15
    Het appartement
    05:55
    Sixties To Six
  • 23:25
    Wild van Wild
    01:05
    Peppe's Emilia-Romagna
  • 23:10
    Silent Witness
    01:10
    Happy Valley
  • 22:55
    Law & Order: Organized Crime
    01:55
    In the Dark
  • 22:50
    NOS Studio Sport Eredivisie
    01:00
    Zing!
  • 22:45
    Midsomer Murders
    01:10
    Nieuwsuur
  • 23:25
    First Dates
    02:00
    NOS Jeugdjournaal met gebarentaal